Artikel top billede

Ny softwarevirksomhed? Lean startup-metoden er vejen til succes

Klumme: For en nystartet softwarevirksomhed er det helt afgørende kun at bruge tid på det, der giver værdi. Det er nemt sagt, men lean startup-metoden lærer dig, hvor vigtigt det er at fejle - og at gøre det hurtigt.

Når det gælder innovation og iværksætteri, er metoden lean startup én af de mest successfulde i verden.

Metoden blev udviklet for seks år siden i Silicon Valley af Eric Ries og Steve Blank, og kendte firmaer som for eksempel Dropbox, Netflix og Spotify har alle brugt en lean startup-tilgang.

Lean startup går i al sin enkelthed ud på at skabe små forbedringer, tage små riscisi og skabe små forbedringer til at starte med, i stedet for at bruge en masse energi og ressourcer på at lancere det helt perfekte produkt fra begyndelsen.

Det sker ud fra mantraet: "THINK BIG. Act small. Fail cheap and fast".

Udviklingsprocessen i et stort og veletableret firma med mange års brug af forskellige metoder og værktøjer i baggagen er oftest en hel del anderledes, end den man ser brugt i mindre startup-virksomheder.

Når det kommer til innovation og udvikling af et helt nyt produkt, har vi gjort os en hel del erfaringer - og bestemt også på den hårde måde.

I dag bruger vi lean startup-metoden, og vi har lært vigtigheden af at fejle - og at gøre det hurtigt.

Fail fast!

Som software-startup har man begrænsede ressourcer, og det er derfor yderst vigtigt, at man kun bruger tid og penge på at udvikle netop dét, som kunderne efterspørger.

Det er i sig selv naturligvis svært, idet man i starten ingen kunder har, som man kan spørge til råds.

I følge lean startup-metoden bør man derfor kun inkludere et minimum af features, som man forventer skaber værdi for kunden, i det første produkt som man lancerer.

Det giver udviklingsteamet noget at arbejde videre med i form af feedback fra kunden, og man undgår at bruge tid og penge på at udvikle features, som ingen alligevel finder værdifulde.

Produktcyklus

Vi lancerer som oftest nye features baseret på mindst mulig kompleksitet, og som regel gør vi det i første omgang til en udvalgt skare af vores kunder.

Kundefeedback er ekstremt vigtigt for os, og det samme er de oplysninger og data, som vi løbende opsamler i vores logfiler.

Vi tager naturligvis ved lære af alle de informationer, vi indsamler, og efterfølgende tilpasser vi den nye feature, inden vi lancerer den til flere kunder.

Læren er, at vi kun udvikler præcis det, som kunderne oplever som værdiskabende for deres forretning.

Vores produktcyklus er kort, vi lærer hurtigt, og vi finder hurtigt ud af, om vi er på vej i den rigtige retning.

Forretningsværdien er alfa omega

Om det tager én uge eller seks uger at udvikle en feature, er ikke altafgørende.

Det vigtigste er, at forretningsværdien for kunden bliver identificeret og kommer i centrum.

Vi arbejder med en vision og roadmap for de kommende 3 måneder, og vi er meget opmærksomme på, at denne vision ikke må være ødelæggende for vores evne til at forandre baseret på erfaringer undervejs.

Kanban - et rigtig godt værktøj

I enhver aigil udviklingsmetode gælder det om at fjerne de udfordringer, som opstår undervejs hurtigst muligt.

Det er vigtigt, at udfordringerne er synlige, og at de forskellige issues bliver håndteret hurtigst muligt.

Vi supplerer vores stand-ups og retrospectives med anvendelsen af Kanban, som er et fremragende redskab til visuelt at vise processen og samtidig skabe overblik.

Undgå spildtid

Hvis du vil undgå spildtid i din virksomhed og hos din kunde, så bør du atomatisere alle manuelle processer. Så enkelt kan det siges.

Det er vigtigt, at udrulningen af dit software er så nemt som muligt.

Det giver glade kunder, og mulighed for hurtigt og effektivt at bygge videre på dit produkt.

Hvis du vil vide mere om emnet, har senior developer Martin Larsen skrevet en fin blog om sine personlige oplevelser med Queue-its brug af lean startup metoden.



CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.