Artikel top billede

Post Danmark om trussel fra Uber: Sådan vil vi modstå konkurrencen

Interview: Udbringning af pakkepost kan stå foran en dramatisk forandring, hvor virksomheder som Uber og Amazon kan udfordre de traditionelle pakkedistributører.

I fremtiden er det ikke sikkert, at det er traditionelt pakkebud, der ringer på din dør, når du har bestilt et produkt på en webshop. 

For meget tyder på, at udbringning af pakkepost kan stå foran en radikal forandring.  

Amazon har længe undersøgt mulighederne for pakkelevering med droner, og herhjemme har vi set deleøkonomi-tjenesten Trunkbird (tidligere kendt som Bringrs) forsøge at udfordre logistikbranchen.

Den største og mest håndgribelige trussel ser dog ud til at komme fra amerikanske Uber, der efter alt er dømme på vej med en ny leveringstjeneste.

Det vil ikke blot være en revolution for forbrugerne, men også for de virksomheder, der i dag står for pakkedistributionen.

Danmarks største pakkedistributør Post Danmark tager dog i første omgang de nye trusler med ro.

Carsten Dalbo, chef for logistik og e-commerce hos Post Danmark, vurderer, at Uber næppe vil være i stand til at gøre samme indhug i logistikbranchen, som virksomheden har gjort i taxabranchen.

"Deleøkonomien dukker i dag op i mange brancher, og det er naturligvis et område, som vi følger tæt. Men vi kan også se, at mange af disse tjenester ikke overlever på den lange bane," siger Carsten Dalbo til Computerworld. 

Uber-tjeneste er snart klar

Ubers nye pakketjeneste er endnu ikke lanceret. Men det amerikanske teknologimedie Re/Code beretter, at den nye tjeneste vil gå i luften i løbet af efteråret.

I første omgang vil tjenesten blive lanceret i New York og kort tid efter i San Francisco.

Re/Code oplyser desuden, at Uber i første omgang vil samarbejde med en række eksklusive varehuse, men senere hen udvide tjenesten og gøre det muligt for almindelige webshops at implementere leveringstjenesten i deres systemer.

Ifølge Carsten Dalbo giver det mening, at Uber lancerer tjenesten i tætbefolkede områder og bruger den til levering af relativt eksklusive produkter.

"Denne type tjenester kræver en meget høj volume, og derfor vil det kun være bæredygtig i områder, hvor der er et grundlag for mange forsendelser. Samtidig er denne form for sammedagsleveringer typisk dyrere end andre forsendelser, og derfor er der kun en begrænset efterspørgsel efter dem. Betalingsvilligheden vil dog muligvis være større, når det drejer sig om mere eksklusive produkter," siger han. 

Hvilke overvejelser gør I jer hos Post Danmark om selv at introducere lignende tjenester for at imødegå eventuel konkurrence?

"For os er det altid interessante at undersøge om, der opstår nye distributionsformer eller virksomhedskonstallationer inden for vores branche. Men vi har ikke planer om at starte vores egen Uber-inspirerede konkurrent."

"I stedet satser vi på at forbedre vores eksisterende tjeneste. Vi ønsker hele tiden at tilbyde brugerne en bedre service og højere fleksibilitet. Eksempelvis ved at gøre det muligt at vælge mellem forskellige leveringstyper, ændre leveringssteder og give dem forbedre muligheder for at følge pakken undervejs. 'Convienience' er et stort fokusområde for os, fordi vi ved, at det i sidste ende er forbrugeren, der ender med at beslutte, hvem der skal være distributør." 

Det lyder ikke som om konkurrence fra eksempelvis Uber er noget, der for alvor får jer til at ryste i bukserne?

"Nej vi ryster ikke i bukserne, men det er altid sundt at have respekt for nye trends og konkurrenter. Derfor er det også klart, at vi må forholde os til det, hvis der pludselig opstår en vildt voksende konkurrerende forretning inden for dele-økonomien. Alt andet vil være dumt," siger han.

Droneudbringning er ikke aktuelt

Gennem de seneste år har vi set amerikanske Amazon eksperimentere med pakkeudbring via droner. 

Det er heller ikke noget, som Post Danmark ser som et realistisk scenarie på kort sigt.

"Jeg hæfter mig ved at eksperter siger, at teknologien endnu ikke er klar til pakkeudbringning med droner, men det bliver spændende, om det på et tidspunkt vil være muligt for virksomheder som vores at have en større mængde droner i luften. Jeg forestiller mig, at det kan have sin berettigelse i svært tilgængelige egne og i forbindelse med akut udbringning af medicin," siger Carsten Dalbo. 

It skal være omdrejningspunkt

Kendetegnet for mange af de virksomheder, der er i dag vender op og ned på etablerede brancher er, at it ikke blot er eftertanke eller et tilfældigt værktøj. Teknologien er helt afgørende for, at virksomhederne er opstået. 

Uden smartphones og App Store havde der eksempelvis ikke været nogen Uber. 

Hos Post Danmark erkender man derfor også, at teknologi bliver en stadig mere integreret del af virksomhedens forretning. 

"Der er ingen tvivl om, at it også i vores branche bliver stadig mere og mere vigtig. Altså bare sådan en funktion som 'track and trace', hvor du hele tiden kan følge din forsendelser handler også om it," siger Carsten Dalbo.

Læs også:
Uber vil nu levere dine pakker med ekspres-fart

Vi giver dig svar på syv centrale spørgsmål om Uber 



Premium
Claus Thorsgaard skal sætte gang i væksten som ny CEO: Her er hovedopgaverne som topchef i Luxion
Den tidligere Conscia-topchef Claus Thorsgaard skal nu sætte gang i væksten hos den danske it-virksomhed Luxion. "Luxion har et kæmpe uudnyttet potentiale. Ordrerne vælter ind ad døren uden en aktiv salgsindsats, så hvis vi begynder at fokusere på det, så skulle det gerne gå endnu bedre," siger den nye direktør til Computerworld.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.