Flere millioner Audier ramt af VW's software-snyd

Flere millioner Audier solgt i Europa er også udstyret med VW's snydesoftware og sviner derfor langt mere end forventet. Se her, om din Audi er blandt de ramte modeller.

Artikel top billede

Mere end to millioner diesel-drevner Audier er udstyret med samme software, som de VW-biler, der danner grundlag for den kæmpe-skandale, som i de seneste dage har ramt bil-industrien.

Sagen handler om den software, som VW har udstyret en lang række af selskabets diesel-biler med.

Softwaren pynter gevaldigt på bilens udledning af en række miljøskadelige gasser, hvilket altså får bilerne til at se mere miljøvenlige ud, end de egentlig er.

Målinger har således vist, at bilerne udleder op til 40 gange mere af de såkaldte NOx-gasser end oplyst under normal kørsel.

Softwaren er blevet anvendt af bilkoncernen i årevis.

Det gælder ifølge nyhedsbureauet Reuters også alle Audier, som kører med den såkaldte EU5-motor. Det vil sige A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.

Heraf er de 577.000 biler blevet solgt i Tyskland, mens omkring halvanden million biler er blevet solgt til resten af Europa.

Sagen, der er blevet døbt dieselgate har fået VW's aktiekurs til at styrtdykke.

Angiveligt har softwaren fusket med den elektroniske unit, så den har været i stand til registrere, når emissionen skulle måles, og dernæst ændre den såkaldte fuel mapping, så udledningen blev minimeret.

Det er angiveligt blot en enkelt kode-linie i bilernes software, som har gjort svindelen mulig.

Det er nemlig ret enkelt: Bilen registrerer, at der er en emissions-test nært forestående, og har så ændret sin fuel mapping til minimal udledning.

En moderne bil registrerer eksempelvis, når motorhjelmen åbnes, når traction-kontrollen slås fra (hvilket man gør under emissions-test) og så videre.

Sensorer registrerer også rattets position, bilens fart, hvor lang tid motoren kører, vejret og mange andre ting, som tilsammen kan pege i retning af en forestående emissionstest.

Det gør det ret nemt at indbygge funktioner, der ændrer på mappingen af bilen, når der bliver iværksat emissions-test.

VW har tidligere meddelt, at også en lang række varevogne er udstyret med softwaren.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S