Fyringspresset Twitter præsenterer 'idiotisk' reklame i stort tv-fremstød

Twitter har med en 30 sekunders reklame sat sindene i kog på sit eget sociale medie. Folk måber, raser og roser det sociale medie for dets første store tv-reklamekampagne. Du kan selv se og bedømme Twitters tv-reklame her.

Artikel top billede

Youtube-skærmdump fra Twitters nye tv-reklame i USA.

Det sociale medie Twitter har for nyligt lanceret sin første store tv-kampagne målrettet de amerikanske baseball-fans, hvor Twitter samtidig ønsker at promovere sin Moments-funktionalitet.

Men slutresultatet for det store sociale medie, der med tiltrædelsen af sin nye topchef Jack Dorsey er gået i gang med at fyre knap 10 procent af sin 4.000 personers arbejdsstyrke, er noget værre miskmask, mener flere smagsdommere på nettet.

Læs også: It-giganter slås om de bedste it-folk med alternative metoder: Sådan får de nu fat i de bedste

Den 30 sekunder lange og relativt hurtigklippede reklame er ironisk nok et hot diskussionsemne på Twitters eget medie.

Blandt andre den digitale mediestrateg, baseball-fan og Twitter-storbruger George Nimeh fra Berlin School of Creative Leadership anklager reklamen for at være uforståelig for folk uden kendskab til Twitter.

George Nimeh fremhæver følgende bemærkning fra en af sine egne følgere, som en ganske præcis beskrivelse af Twitters nye tv-reklamefremstød i USA:

"Den reklame får Twitter, som jeg elsker, til at ligne en spredt, uappetitlig klynge af idioti."

Bruger de selv Twitter?

Tv-reklamen viser forskellige øjeblikke i amerikansk baseball, hvor sæsonen netop er kastet i gang.

Tv-spottet er produceret af TBWA\Chiat\Day, hvor sidstnævnte stod bag Apples legendariske '1984'-reklame for Macintosh.

Men trods reklame-stjernedrysset er den danske reklamekonsulent Andreas H. Mølleskov fra reklamebureaet Advice heller ikke ligefrem imponeret.

"Reklamen fungerer ikke rigtigt visuelt, og budskabet er mudret. Det virker næsten som om, at dem, der har lavet reklamen, ikke selv bruger Twitter," siger Andreas H. Mølleskov til Computerworld.

Bedøm selv

Han er selv storforbruger af Twitter, og bruger det sociale medie rigtig meget under blandt andet Premier League-fodboldkampe fra England, hvor mediet fungerer som en stor sofagruppe af selvudnævnte fodboldeksperter.

"Twitter målretter reklamen mod baseball-fans, fordi de mangler sportsfans inde på deres medie. Men det virker lidt skudt forbi målet, fordi brugen af Twitter på stadion ikke rigtigt virker, selvom det virker fint som second screen, når man sidder hjemme i sofaen," lyder skudsmålet fra Andreas H. Mølleskov.

Du kan selv se og bedømme Twitters første deciderede tv-promovering her, efter selskabet i 2012 forsøgte sig med en enkeltstående reklame for sin kommunikationsplatform.

Læs også: 
Dansk it-direktør efter vild shit-storm over spil: "Det er rent pøbelvælde på sociale medier"

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Erhvervsakademi Aarhus

    Undervisere til it, digitalisering og AI

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil