Fyringspresset Twitter præsenterer 'idiotisk' reklame i stort tv-fremstød

Twitter har med en 30 sekunders reklame sat sindene i kog på sit eget sociale medie. Folk måber, raser og roser det sociale medie for dets første store tv-reklamekampagne. Du kan selv se og bedømme Twitters tv-reklame her.

Artikel top billede

Youtube-skærmdump fra Twitters nye tv-reklame i USA.

Det sociale medie Twitter har for nyligt lanceret sin første store tv-kampagne målrettet de amerikanske baseball-fans, hvor Twitter samtidig ønsker at promovere sin Moments-funktionalitet.

Men slutresultatet for det store sociale medie, der med tiltrædelsen af sin nye topchef Jack Dorsey er gået i gang med at fyre knap 10 procent af sin 4.000 personers arbejdsstyrke, er noget værre miskmask, mener flere smagsdommere på nettet.

Læs også: It-giganter slås om de bedste it-folk med alternative metoder: Sådan får de nu fat i de bedste

Den 30 sekunder lange og relativt hurtigklippede reklame er ironisk nok et hot diskussionsemne på Twitters eget medie.

Blandt andre den digitale mediestrateg, baseball-fan og Twitter-storbruger George Nimeh fra Berlin School of Creative Leadership anklager reklamen for at være uforståelig for folk uden kendskab til Twitter.

George Nimeh fremhæver følgende bemærkning fra en af sine egne følgere, som en ganske præcis beskrivelse af Twitters nye tv-reklamefremstød i USA:

"Den reklame får Twitter, som jeg elsker, til at ligne en spredt, uappetitlig klynge af idioti."

Bruger de selv Twitter?

Tv-reklamen viser forskellige øjeblikke i amerikansk baseball, hvor sæsonen netop er kastet i gang.

Tv-spottet er produceret af TBWA\Chiat\Day, hvor sidstnævnte stod bag Apples legendariske '1984'-reklame for Macintosh.

Men trods reklame-stjernedrysset er den danske reklamekonsulent Andreas H. Mølleskov fra reklamebureaet Advice heller ikke ligefrem imponeret.

"Reklamen fungerer ikke rigtigt visuelt, og budskabet er mudret. Det virker næsten som om, at dem, der har lavet reklamen, ikke selv bruger Twitter," siger Andreas H. Mølleskov til Computerworld.

Bedøm selv

Han er selv storforbruger af Twitter, og bruger det sociale medie rigtig meget under blandt andet Premier League-fodboldkampe fra England, hvor mediet fungerer som en stor sofagruppe af selvudnævnte fodboldeksperter.

"Twitter målretter reklamen mod baseball-fans, fordi de mangler sportsfans inde på deres medie. Men det virker lidt skudt forbi målet, fordi brugen af Twitter på stadion ikke rigtigt virker, selvom det virker fint som second screen, når man sidder hjemme i sofaen," lyder skudsmålet fra Andreas H. Mølleskov.

Du kan selv se og bedømme Twitters første deciderede tv-promovering her, efter selskabet i 2012 forsøgte sig med en enkeltstående reklame for sin kommunikationsplatform.

Læs også: 
Dansk it-direktør efter vild shit-storm over spil: "Det er rent pøbelvælde på sociale medier"

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S