It-giganter slås om de bedste it-folk med alternative metoder: Sådan får de nu fat i de bedste

Google og Snapchat tager kreative metoder i brug, når de skal rekruttere de bedste medarbejdere.

For tre måneder siden sad den amerikanske ingeniør Max Rosset foran sin computer. Han åbnede sin browser, og i Googles søgefeltet indtastede han sætningen:

"Python lambda function list comprehension"

For folk der ikke forstår programmeringssproget Python er sætningen formodentligt sort snak.

Men for både Rosset og for Google gav sætningen mening. 

Det erfarede Max Rosset på en helt uventet måde. For umiddeblart efter, at han havde indtastet søgesætningen, skete der noget overraskende. 

Det fortæller Max Rosset i et indlæg på iværksætter-siden The Hustle.

Sort boks
Her beskriver han, hvordan skærmbilledet foran ham pludselig delte sig i to, og der tonede en sort boks frem på skærmen med en besked fra Google:

"Du taler vores sprog. Har du lyst til en udfordring?"

Max Rosset blev herefter sendt videre til en ny internetadresse, hvor han blev stillet en programmerings-relateret opgave, som han fik 48 timer til at løse.

Han løste opgaven og blev efterfølgende ringet op af en rekrutteringsmedarbejder fra Google, der ønskede et kopi af hans cv.

Det hele endte med, at Max Rosset blev indkaldt til en jobsamtale og efterfølgende blev ansat af Google.

Virksomheder er i talent war
Dette er bare ét eksempel på, hvordan virksomheder i Sillicon Valley-området tager usædvanlige metoder i brug for at rekruttere højt kvalificeret arbejderskraft, der i stigende grad er en knap ressource i området.

Der tales ligefrem om, at der udkæmpes en "talent war" mellem de største virksomheder.

Krigen om arbejdskraft betyder, at lønniveauet gennem de seneste år har været på himmelflugt, og medarbejderne bliver stadig med kræsne, når de skal vælge deres fremtidige arbejdsplads.

Den amerikanske avis New York Times beskrev for nylig, hvordan de helt store virksomheder som Google er kommet under et stigende pres fra de såkaldte "unicorns".

"Unicorns" - altså enhjørninger - er et begreb, der bruges til at beskrive iværksættervirksomheder, der er værdifastsat til mere end en milliard dollar. Du kan se listen over de største 'unicorns' her: Investorer er ellevilde: Disse 15 (næsten) ukendte it-firmaer er milliarder af kroner værd

En af udfordringerne for de helt store tech-giganter er, at der i dag er grænser for, hvor meget yderligere de kan vokse. 

Mens mange yngre talentfulde tech-folk jagter den næste store vækstvirksomhed, der kan katapultere dem til rigdom og bedre karrieremuligheder.

De leder efter den næste Facebook eller Google, hvor de kan få medarbejderaktier og blive forgyldt i forbindelse med et salg eller en børsnotering.

Snapchat bruger smarte filtre
Google er dog langt fra de eneste, der må tage kreative løsninger i brug, når de skal ansætte nye folk.

Tidligere på året vakte det opsigt, da den populære app Snapchat begyndte at bruge sin app til at tiltrække medarbejdere fra andre store techvirksomheder som Uber, Pinterest og Twitter.

Ifølge det amerikanske erhvervmedie Business Insider dukker, der automatisk et helt særligt filter op i Snapchats app, når den bliver brugt i hovedkvarteret hos udvalgte virksomheder.

Uber-ansatte der bruger Snapchat bliver eksempelvis præsenteret for et filter med teksten "This place driving you mad?" og et billede af Snapchats logo (red., et spøgelse) der sidder i en bil, som må formodes at skulle forestille en Uber-taxa. 

Motiverer ansatte med store ambitioner
Virksomheder tager dog ofte også mere stilfærdige trick i brug i kampen om arbejdskraft.

Det britiske nyhedsmagasin The Economist fortalte tidligere på året, hvordan flere virksomheder også forsøger at appellere til de ansattes mere idealistiske side ved at kaste sig over store projekter og producere storslåede "mission statements"

Google har eksempelvis en ambition om, at "samle al verdens information og gøre den let tilgængelig", mens Tesla og Space X-stifteren Elon Musk taler om sit ønske om at redde planeten og gøre mennesket "multi-planetært."

Det mest legendariske eksempel på denne type rekruttering, hvor der tales til jobkandidatens ambitioner om at realisere store visioner, var dog formodentligt, da Steve Jobs rekrutterede den daværende administrerende direktør for Pepsi Cola, John Sculley.

Det skete med de i dag berømte ord: "Vil du sælge sukkervand resten af dit liv, eller vil du være med til at ændre verden sammen med mig?" 



Læs også:
Fryns af en anden verden: Arbejdspladserne som vi drømmer om

Sådan får du drømmejobbet hos Google

 


 





Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Optimér netværket til håndtering af hybrid- og multicloud infrastruktur
I januar 2020 konstaterede Gartner, at cloudcomputing var blevet ”The New Normal” – og op gennem året gjorde Covid-19 det endda helt essentielt at være i stand til at drifte infrastrukturen helt eller delvist fra skyen. Situationen har tvunget virksomheder til hastigt at omstille eller gentænke deres driftsstrategi, og hybride infrastrukturmodeller er nu mere udbredte end nogensinde før. Men mange har også været nødt til at erkende, at den stigende kompleksitet – i særdeleshed på det netværks- og sikkerhedsbaserede felt – stiller helt nye krav til de organisationer, der anvender dem. Denne hvidbog går i dybden med nogle af de mest udbredte udfordringer, som disse transformationsscenarier stiller din organisation overfor. Den giver et solidt bud på, hvordan en netværkshub baseret på Interxion-teknologi gør det muligt at gentænke og optimere netværksinfrastrukturen. Særligt med henblik på at optimere den til at kunne håndtere en hybrid- eller multicloudbaseret infrastruktur.