Artikel top billede

TDC-sendemast. Foto: Uffe Weng. (Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Vigtigt TDC-regnskab på vej: Derfor giver erhvervskunderne TDC store problemer

TDC har især problemer med erhvervsforretningen, fordi for mange virksomheder fokuserer helt andre steder end der, hvor TDC helst vil konkurrere.

Den 14. august i år meddelte TDC ganske overraskende, at Carsten Dilling var færdig som koncernchef, og at Pernille Erenbjerg i stedet overtog styringen med Danmarks største teleselskab.

Det er nu to og en halv måned siden.

Tirsdag morgen skal Pernille Erenbjerg så præsentere det første TDC-kvartalsregnskab, hvor hun er øverst ansvarlig for biksen.

Selvom vi ikke kender de præcise tal endnu, er der næppe den store tvivl om, at TDC's erhvervsforretning er et af de ømme punkter også i dette regnskab fra telegiganten.

Læs også: Nyudnævnt TDC-direktør: Det er til at få øje på udfordringerne

Allerede da Pernille Erenbjerg blev udnævnt til ny koncernchef, lå det klart, at erhvervsforretningen var et af de områder, hun skulle have et ekstra stærkt fokus på.

Læs analysen af TDC's største udfordringer her.

Virksomhederne vil have lave priser

Aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, der følger TDC tæt, forventer ikke, at Pernille Erenbjerg vil kunne overraske med fremgang i erhvervsforretningen, når det nye kvartalsregnskab offentliggøres tirsdag.

"Problemet er, at pris-bevidstheden hos erhvervskunderne er blevet langt højere."

"Tiden synes at være fordi for den lukrative forretning, som TDC har haft i årevis, hvor man har taget høje priser for komplekse produkter og et højt service-niveau," forklarer Morten Imsgard til Computerworld.

"Det er et spørgsmål om, at specielt mindre erhvervsdrivende vil have simple teleløsninger og dermed langt lavere priser, fordi de kan spejle det i, hvad man kan få som privatkunde," forklarer han.

"For de store virksomheders vedkommende er det mere et spørgsmål om, at der er benhård konkurrence i Danmark om at vinde de store kontrakter, og fokus i de forhandlinger synes stort set alene at være på prisen. Der har nogle af konkurrenterne bare været villige til at underbyde TDC."

Vil helst tale om andet end prisen

Har TDC's mission ellers ikke netop været at prøve at få drejet fokus over på service og total-løsninger?

"Jo, og det er et eller andet sted det samme fokus, de har i privatmarkedet: Man vil gerne dreje konkurrencen væk fra kun at handle om pris - det skal også handle om, hvad der er af indhold i abonnementerne, hvilke servicetjenester, der er tilknyttet, og om kundeservice."

"Kunderne skal overbevises om, at hvis man vil have det bedste, skal man også betale en pris, der er højere end den laveste i markedet," forklarer Morten Imsgard fra Sydbank.

"Men TDC er det eneste selskab med den dagsorden, også i erhvervsmarkedet, og så kan det ikke lade sig gøre. Det kan kun lade sig gøre, hvis branchen i flok forsøger at signalere, at man konkurrerer på serviceløsninger, ikke på prisen."

"Så længe de andre konkurrerer på prisen, så har TDC bare ikke en chance," siger Morten Imsgard.

Læs også: Efter pludseligt direktør-exit i TDC: Her er TDC's tre store udfordringer

Sydbank-analytikeren forventer, at et kraftigt indtjenningsfald i erhvervsdivisionen vil tynge TDC-koncernens samlede resultatet i tredje kvartal.

Han vurderer, at TDC konkret vil have en en samlet omsætningstilbagegang på 10,7 procent i tredje kvartal 2015 i forhold til samme kvartal sidste år.

"Når jeg spejder ind i 2016, står der også betydelig tilbagegang på menuen i erhvervsdivisionen," siger Morten Imsgard desuden. 

Computerworld dækker TDC's regnskab tirsdag og forventer også at kunne bringe et interview med Pernille Erenbjerg.

Læs også:

Nyudnævnt TDC-direktør: Det er til at få øje på udfordringerne

Efter pludseligt direktør-exit i TDC: Her er TDC's tre store udfordringer

Carsten Dilling: "Jeg har tænkt på TDC 24/7 i otte år - nu er det tid til at prøve noget nyt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere