Fejlbehæftet Windows-opdatering kostede Leif fra Ry 1.250 kroner - vil Microsoft betale den regning?

Leif Fritsdal fra Ry er godt gal i skralden over, at han måtte betale 1.250 kroner for at få repareret sin pc, efter Microsoft i sidste uge havde klokket i en Windows-opdatering. Nu vil han have Microsoft til at betale regningen.

Artikel top billede

I sidste uge oplevede mange pc-brugere store problemer med Microsofts seneste opdatering til styresystemet Windows.

Det kan du læse mere om her: Windows-opdatering kan få Outlook til at crashe og computeren til at gå i sort

En af dem er Leif Fritsdal, der sidder som nyhedsredaktør for Rotary Danmark i Midtjylland.

Hans computer med Windows 7 Home-licens blev natten til torsdag 12. november gjort ukampdygtig, efter han onsdag aften havde klikket ja til sin automatiske opdatering af Windows.

En handling, han snart skulle fortryde.

Bilen uden rat med tre hjul

For som mange andre Windows-brugere teede Leif Fritsdals computer sig, efter Microsoft-opdateringen med navnet "KB 3097877" var installeret på maskinen.

"Min kone sagde torsdag morgen, at min computer opførte sig mærkeligt. Og rigtigt nok stod skærmen bare og blinkede, og jeg kunne ikke komme ind i computeren. I starten virkede det som et banalt problem, men det var det så ikke," forklarer Leif Fritsdal til Computerworld.

Han måtte derfor bruge sin arbejdsdag på sin iPad, hvorfra han søgte efter løsninger på problemet.

Til sidst endte det med, at Leif Fritsdal kørte til en lokal it-specialist, der først afinstallerede den problemfyldte Windows-opdatering og derefter installerede den i mellemtiden fiksede opdatering.

"Jeg kunne slet ikke redigere video den dag, som jeg ellers skulle. Og så kom reparationen til at koste mig 1.250 kroner. Den regning scannede jeg ind for at sende til Microsoft," forklarer Leif Fritsdal.

"For hvem betaler, når Microsoft begår en så stor brøler og sender en ikke-tjekket opdatering ud til brugerne? Det svarer jo lidt til, at man sender sin bil til service og får den tilbage med tre hjul og uden rat, indtil værkstedet finder ud af, at det skaber store problemer og at bilerne ikke kan køre."

Frygter Windows 10

Efter reparationen og raseriet mod Microsofts fejlramte opdatering, virker Leif Fritsdal pc nu igen.

Han har dog siden nedbruddet overvejet at skifte til Mac, hvilket dog hurtigt blev droppet igen.

"Jeg har arbejdet på pc i 30 år, så det skifte sker ikke sådan bare lige. Nu har jeg sat min pc til kun at opdatere, når jeg godkender det. Men jeg er ret bekymret for Windows 10, hvor der jo kommer automatiske opdateringer," fortæller Leif Fritsdal til Computerworld.

Han ønsker nu klare svar fra Microsoft om hvem, der skal betale reparationsregningen på 1.250 kroner - og hvordan fremtiden ser ud på Windows 10, hvor opdateringerne kommer automatisk.

Microsoft: Vi betaler ikke 
Disse spørgsmål har Computerworld viderebragt til divisionschef for Windows i Microsoft Danmark, Martin Thorning Hansen, som indleder med at beklage de gener, som den fejlbehæftede opdatering har medført.

"Naturligvis er det rigtig ærgerligt, at opdatering ikke har virket hos alle," siger Martin Thorning Hansen.

Han forklarer, at Microsoft Danmarks kundeservice har fået under 100 henvendelser vedrørende sidste uges fejlbehæftede Windows-opdatering.

Og netop kundeservice ville have været den rigtige vej for Leif Fritsdal at gå, fremgår det.

"Vi betaler ikke regningen på 1.250 kroner, da vores brugere kan ringe til vores kundeservice og få hjælp til at få fjernet opdateringen, opdateret en driver, eller hvad der nu skulle til," forklarer Martin Thorning Hansen.

Enterprise styrer det det selv

Han siger samtidig, at Windows-brugere fremover ikke behøver at frygte for automatiske opdateringer i Windows 10, da opdateringerne først vil blive afprøvet på cirka 6,5 millioner testbrugere - de såkaldte Windows-insidere.

"Også her vil man kunne kontakte vores kundeservice, hvis der skulle opstå problemer af nogen art," siger Martin Thorning Hansen.

Microsoft Danmarks chef for Windows-butikken tilføjer samtidig, at kunder med enterprise-licenser kan den endnu mere med ro, da de selv bestemmer udrulningshastigheden af opdateringer til medarbejderne i deres virksomhed.

Er det rimeligt, at Leif Fritsdal betaler regningen selv? Kunne han bare have kontaktet kundesupport? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:
Microsoft: Sådan løser du problemerne med sort skærm og Outlook-nedbrud efter fejlramt opdatering

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car