Artikel top billede

Fejlbehæftet Windows-opdatering kostede Leif fra Ry 1.250 kroner - vil Microsoft betale den regning?

Leif Fritsdal fra Ry er godt gal i skralden over, at han måtte betale 1.250 kroner for at få repareret sin pc, efter Microsoft i sidste uge havde klokket i en Windows-opdatering. Nu vil han have Microsoft til at betale regningen.

I sidste uge oplevede mange pc-brugere store problemer med Microsofts seneste opdatering til styresystemet Windows.

Det kan du læse mere om her: Windows-opdatering kan få Outlook til at crashe og computeren til at gå i sort

En af dem er Leif Fritsdal, der sidder som nyhedsredaktør for Rotary Danmark i Midtjylland.

Hans computer med Windows 7 Home-licens blev natten til torsdag 12. november gjort ukampdygtig, efter han onsdag aften havde klikket ja til sin automatiske opdatering af Windows.

En handling, han snart skulle fortryde.

Bilen uden rat med tre hjul

For som mange andre Windows-brugere teede Leif Fritsdals computer sig, efter Microsoft-opdateringen med navnet "KB 3097877" var installeret på maskinen.

"Min kone sagde torsdag morgen, at min computer opførte sig mærkeligt. Og rigtigt nok stod skærmen bare og blinkede, og jeg kunne ikke komme ind i computeren. I starten virkede det som et banalt problem, men det var det så ikke," forklarer Leif Fritsdal til Computerworld.

Han måtte derfor bruge sin arbejdsdag på sin iPad, hvorfra han søgte efter løsninger på problemet.

Til sidst endte det med, at Leif Fritsdal kørte til en lokal it-specialist, der først afinstallerede den problemfyldte Windows-opdatering og derefter installerede den i mellemtiden fiksede opdatering.

"Jeg kunne slet ikke redigere video den dag, som jeg ellers skulle. Og så kom reparationen til at koste mig 1.250 kroner. Den regning scannede jeg ind for at sende til Microsoft," forklarer Leif Fritsdal.

"For hvem betaler, når Microsoft begår en så stor brøler og sender en ikke-tjekket opdatering ud til brugerne? Det svarer jo lidt til, at man sender sin bil til service og får den tilbage med tre hjul og uden rat, indtil værkstedet finder ud af, at det skaber store problemer og at bilerne ikke kan køre."

Frygter Windows 10

Efter reparationen og raseriet mod Microsofts fejlramte opdatering, virker Leif Fritsdal pc nu igen.

Han har dog siden nedbruddet overvejet at skifte til Mac, hvilket dog hurtigt blev droppet igen.

"Jeg har arbejdet på pc i 30 år, så det skifte sker ikke sådan bare lige. Nu har jeg sat min pc til kun at opdatere, når jeg godkender det. Men jeg er ret bekymret for Windows 10, hvor der jo kommer automatiske opdateringer," fortæller Leif Fritsdal til Computerworld.

Han ønsker nu klare svar fra Microsoft om hvem, der skal betale reparationsregningen på 1.250 kroner - og hvordan fremtiden ser ud på Windows 10, hvor opdateringerne kommer automatisk.

Microsoft: Vi betaler ikke 
Disse spørgsmål har Computerworld viderebragt til divisionschef for Windows i Microsoft Danmark, Martin Thorning Hansen, som indleder med at beklage de gener, som den fejlbehæftede opdatering har medført.

"Naturligvis er det rigtig ærgerligt, at opdatering ikke har virket hos alle," siger Martin Thorning Hansen.

Han forklarer, at Microsoft Danmarks kundeservice har fået under 100 henvendelser vedrørende sidste uges fejlbehæftede Windows-opdatering.

Og netop kundeservice ville have været den rigtige vej for Leif Fritsdal at gå, fremgår det.

"Vi betaler ikke regningen på 1.250 kroner, da vores brugere kan ringe til vores kundeservice og få hjælp til at få fjernet opdateringen, opdateret en driver, eller hvad der nu skulle til," forklarer Martin Thorning Hansen.

Enterprise styrer det det selv

Han siger samtidig, at Windows-brugere fremover ikke behøver at frygte for automatiske opdateringer i Windows 10, da opdateringerne først vil blive afprøvet på cirka 6,5 millioner testbrugere - de såkaldte Windows-insidere.

"Også her vil man kunne kontakte vores kundeservice, hvis der skulle opstå problemer af nogen art," siger Martin Thorning Hansen.

Microsoft Danmarks chef for Windows-butikken tilføjer samtidig, at kunder med enterprise-licenser kan den endnu mere med ro, da de selv bestemmer udrulningshastigheden af opdateringer til medarbejderne i deres virksomhed.

Er det rimeligt, at Leif Fritsdal betaler regningen selv? Kunne han bare have kontaktet kundesupport? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:
Microsoft: Sådan løser du problemerne med sort skærm og Outlook-nedbrud efter fejlramt opdatering




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere