Kendt tysk bilfirma går ind i energibranchen: Slidte bil-batterier skal genbruges til storskala-kraftværker

Tyske Daimler AG sætter inden for få måneder selskabets første batteri-park i drift. Det består af nedslidte bil-batterier, som nu finder genanvendelse i samlet flok som 'kraft-værk' for en tysk by.

Artikel top billede

Bil-branchen arbejder i disse år ihærdigt på at finde fremadrettede, innovative og omkostningseffektive løsninger til at erstatte benzin- og dieselmotorer.

En af kerneudfordringerne er batteri-teknologierne, der har gjort batterier dyre at anskaffe, ligesom de generelt i dag bliver slidte for hurtigt, hvorfor de skal udskiftes og kasseres.

Den tyske bil-producent Daimler AG mener imidlertid at have fundet en løsning på denne omkostningstunge praksis.

Selskabet har nemlig udviklet en metode til at sammenkoble slidte lithium-ion-batterier fra biler i massevis til store energi-værker, der kan anvendes kommercielt.

Daimler AG kalder kraft-værkerne for "2nd use battery storage units."

Hver af dem kommer til at bestå af 1.000 sammenkoblede bil-batterier, der vil have en kapacitet på 13MWh.

Det er planen, at det første kraftværk skal kobles på el-nettet i tyske Lünen i begyndelsen af næste år.

Skal forbedre energileverancer til byer og virksomheder

Her skal batteri-parkerne være med til at optimere el-leverancerne til byen, hvor der - som alle andre steder - er spild i el-produktionen, da el som bekendt skal anvendes i det øjeblik, det produceres.

Hertil kommer, at lager-kapaciteten kan anvendes i en tid, hvor en større og større del af el-produktionen kommer fra sol- og vindanlæg, men typisk forbruges om aftenen, hvor solen ikke skinner, og vinden typisk lægger sig.

For Daimler AG og de øvrige elbil-producenter gælder det, at de garanterer, at deres bil-batterier efter 10 års anvendelse fortsat vil have 80 procent af den oprindelige ydeevne.

Det betyder, at batterierne faktisk kan anvendes i mange år efter, at de er blevet udskiftet i bilerne, hvor høj lagerkapacitet er påkrævet, da bilernes rækkevide ellers bliver for lille.

I de stationære batteri-parker er ydeevnen ikke så vigtig, da de oftere vil blive opladet.

Daimler AG vurderer, at batterierne vil kunne anvendes i 10 år ekstra i batteri-parkerne, efter de er blevet skrottet som bil-batterier.

Daimler AG melder sig med selskabets nye batteri-system således som udfordrer til amerikanske Tesla, der tidligere på året lancerede et nyt batteri-system, som selskabet forestiller sig skal kunne anvendes i de enkelte hjem til at lagre sol-energi eller lignende.

Tesla kalder hus-systemet for 'Powerwall,' mens selskabets kommercielle batteripakke hedder 'Powerpack.' De sidstnævnte kan forbindes i store parker.

Læs også:

Microsoft og Tesla i samarbejde: Ny metode vil kunne øge batteri-levetid markant

Video: Tag med på flyvetur over Teslas gigantiske batterifabrik

Læses lige nu

    Quadsat ApS

    Software Developer

    Fyn

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-specialister til WAN, Routing og Switching

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    SAP SuccessFactors Partner Pentos har pr. 1. marts 2026 ansat Plamena Cherneva som Seniorkonsulent indenfor SuccessFactors HCM. Hun skal især beskæftige sig med konfiguration og opsætning af SuccessFactors suiten, samt udvikle smarte løsninger til mellemstore danske virksomheder. Hun kommer fra en stilling som løsningsarkitekt indenfor HR IT hos LEO Pharma. Hun har tidligere beskæftiget sig med HR procesdesign, stamdata og onboarding. Nyt job

    Plamena Cherneva

    SAP SuccessFactors Partner Pentos

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S