Sådan beholder CSC sine kontrakter i 20 år

Interview: CSC har i snart to årtier driftet de samme systemer for det offentlige. Her får du opskriften på det langvarige forhold fra CSC-direktør Jette Aagaard.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Få firmaer har så lang en historie med den danske stat, som CSC. Med opkøbet af Datacentralen i 1996 overtog og videreførte CSC en lang række driftsopgaver for det offentlige, som i nogle tilfælde allerede havde flere årtier på bagen.

Snart 20 år efter har CSC fortsat driften på flere af de gamle systemer. Men hvad kræver det at drifte systemer i så mange år?

Tæt på kunden

Nordisk direktør for Public Sector i CSC, Jette Aagaard, mener, at noget af det vigtigste er, at have et godt forhold til kunden.

"Det er vigtigt for at være troværdig, at man opbygger viden om, hvad det er, kunderne gerne vil, og hvad deres forretningsmæssige ønsker og behov er."

Det begynder med en fast stab, som kender kundens behov, og som kunden kender.

"Som kunde møder man ofte de samme mennesker til møder om drift og applikations-fornyelse.  Det er et fast accountteam. Så for hver kunde er der en fast stab, som tager sig af alt, hvad der er applikationsspecifikt eller vedrører særlig viden eller det driftsmæssige," forklarer Jette Aagaard Madsen.

På den måde kan man holde fingeren på pulsen hos kunden og være på forkant med de behov, som kan opstå. For det er ikke kun kunden, som fortæller, hvordan opgaven skal driftes. CSC forsøger også selv at komme med bud på, hvordan de gamle driftsopgaver kan holdes up to date.

Læs mere vigtigheden af at modernisere dine gamle systemer her

"I nogle kontrakter indgår der jo et krav om at forny teknologien løbende, og der kan vi godt lide at have en proaktiv tilgang og spørge kunden: "Skal vi ikke gøre sådan her?" Men det skal jo ikke være nyt for det nyes skyld. Det skal tjene et formål."

Dokumentation, dokumentation og mere dokumentation

Driften af snart sagt ethvert system kræver systemdokumentation. Og når systemet er ældre end de personer, der arbejder med det, kan der nå at ophobe sig ikke så lidt dokumentation. Ikke mindst, når det bliver løbende opdateret.

"Der bliver opbygget en masse dokumentation igennem tiden. Vi har jo en forpligtelse til, at dokumentationen er så relevant, at den kan bruges til at sende en opgave i udbud. Det er et vigtigt krav, også på nogle af de gamle opgaver. Det er jo et redskab for os, og det er det også for kunden på udbudstidspunktet."

Men én ting er dokumentation, en anden er medarbejdere, som kender systemet. Derfor ligger der et stort ansvar på lederne af de forskellige accounts. For hvis en nøglemedarbejder pludselig bliver syg eller skifter arbejdsplads, skal alt køre videre uden det mindste flimmer på skærmen.

"Det er den enkelte teamleders opgave at sørge for, at der ikke er et single point of failure. Vi har nogle strukturerede systemer, som sikrer, at der altid er en anden medarbejder, som kan erstatte den, som har opgaven. Så der er faktisk systemer til det her, som forvaltningscheferne sidder og styrer. Det har vi rigtigt sat i system, efter at CSC overtog Datacentralen."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    MLOps engineer i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse