Sådan beholder CSC sine kontrakter i 20 år

Interview: CSC har i snart to årtier driftet de samme systemer for det offentlige. Her får du opskriften på det langvarige forhold fra CSC-direktør Jette Aagaard.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Få firmaer har så lang en historie med den danske stat, som CSC. Med opkøbet af Datacentralen i 1996 overtog og videreførte CSC en lang række driftsopgaver for det offentlige, som i nogle tilfælde allerede havde flere årtier på bagen.

Snart 20 år efter har CSC fortsat driften på flere af de gamle systemer. Men hvad kræver det at drifte systemer i så mange år?

Tæt på kunden

Nordisk direktør for Public Sector i CSC, Jette Aagaard, mener, at noget af det vigtigste er, at have et godt forhold til kunden.

"Det er vigtigt for at være troværdig, at man opbygger viden om, hvad det er, kunderne gerne vil, og hvad deres forretningsmæssige ønsker og behov er."

Det begynder med en fast stab, som kender kundens behov, og som kunden kender.

"Som kunde møder man ofte de samme mennesker til møder om drift og applikations-fornyelse.  Det er et fast accountteam. Så for hver kunde er der en fast stab, som tager sig af alt, hvad der er applikationsspecifikt eller vedrører særlig viden eller det driftsmæssige," forklarer Jette Aagaard Madsen.

På den måde kan man holde fingeren på pulsen hos kunden og være på forkant med de behov, som kan opstå. For det er ikke kun kunden, som fortæller, hvordan opgaven skal driftes. CSC forsøger også selv at komme med bud på, hvordan de gamle driftsopgaver kan holdes up to date.

Læs mere vigtigheden af at modernisere dine gamle systemer her

"I nogle kontrakter indgår der jo et krav om at forny teknologien løbende, og der kan vi godt lide at have en proaktiv tilgang og spørge kunden: "Skal vi ikke gøre sådan her?" Men det skal jo ikke være nyt for det nyes skyld. Det skal tjene et formål."

Dokumentation, dokumentation og mere dokumentation

Driften af snart sagt ethvert system kræver systemdokumentation. Og når systemet er ældre end de personer, der arbejder med det, kan der nå at ophobe sig ikke så lidt dokumentation. Ikke mindst, når det bliver løbende opdateret.

"Der bliver opbygget en masse dokumentation igennem tiden. Vi har jo en forpligtelse til, at dokumentationen er så relevant, at den kan bruges til at sende en opgave i udbud. Det er et vigtigt krav, også på nogle af de gamle opgaver. Det er jo et redskab for os, og det er det også for kunden på udbudstidspunktet."

Men én ting er dokumentation, en anden er medarbejdere, som kender systemet. Derfor ligger der et stort ansvar på lederne af de forskellige accounts. For hvis en nøglemedarbejder pludselig bliver syg eller skifter arbejdsplads, skal alt køre videre uden det mindste flimmer på skærmen.

"Det er den enkelte teamleders opgave at sørge for, at der ikke er et single point of failure. Vi har nogle strukturerede systemer, som sikrer, at der altid er en anden medarbejder, som kan erstatte den, som har opgaven. Så der er faktisk systemer til det her, som forvaltningscheferne sidder og styrer. Det har vi rigtigt sat i system, efter at CSC overtog Datacentralen."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil