Sådan beholder CSC sine kontrakter i 20 år

Interview: CSC har i snart to årtier driftet de samme systemer for det offentlige. Her får du opskriften på det langvarige forhold fra CSC-direktør Jette Aagaard.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Få firmaer har så lang en historie med den danske stat, som CSC. Med opkøbet af Datacentralen i 1996 overtog og videreførte CSC en lang række driftsopgaver for det offentlige, som i nogle tilfælde allerede havde flere årtier på bagen.

Snart 20 år efter har CSC fortsat driften på flere af de gamle systemer. Men hvad kræver det at drifte systemer i så mange år?

Tæt på kunden

Nordisk direktør for Public Sector i CSC, Jette Aagaard, mener, at noget af det vigtigste er, at have et godt forhold til kunden.

"Det er vigtigt for at være troværdig, at man opbygger viden om, hvad det er, kunderne gerne vil, og hvad deres forretningsmæssige ønsker og behov er."

Det begynder med en fast stab, som kender kundens behov, og som kunden kender.

"Som kunde møder man ofte de samme mennesker til møder om drift og applikations-fornyelse.  Det er et fast accountteam. Så for hver kunde er der en fast stab, som tager sig af alt, hvad der er applikationsspecifikt eller vedrører særlig viden eller det driftsmæssige," forklarer Jette Aagaard Madsen.

På den måde kan man holde fingeren på pulsen hos kunden og være på forkant med de behov, som kan opstå. For det er ikke kun kunden, som fortæller, hvordan opgaven skal driftes. CSC forsøger også selv at komme med bud på, hvordan de gamle driftsopgaver kan holdes up to date.

Læs mere vigtigheden af at modernisere dine gamle systemer her

"I nogle kontrakter indgår der jo et krav om at forny teknologien løbende, og der kan vi godt lide at have en proaktiv tilgang og spørge kunden: "Skal vi ikke gøre sådan her?" Men det skal jo ikke være nyt for det nyes skyld. Det skal tjene et formål."

Dokumentation, dokumentation og mere dokumentation

Driften af snart sagt ethvert system kræver systemdokumentation. Og når systemet er ældre end de personer, der arbejder med det, kan der nå at ophobe sig ikke så lidt dokumentation. Ikke mindst, når det bliver løbende opdateret.

"Der bliver opbygget en masse dokumentation igennem tiden. Vi har jo en forpligtelse til, at dokumentationen er så relevant, at den kan bruges til at sende en opgave i udbud. Det er et vigtigt krav, også på nogle af de gamle opgaver. Det er jo et redskab for os, og det er det også for kunden på udbudstidspunktet."

Men én ting er dokumentation, en anden er medarbejdere, som kender systemet. Derfor ligger der et stort ansvar på lederne af de forskellige accounts. For hvis en nøglemedarbejder pludselig bliver syg eller skifter arbejdsplads, skal alt køre videre uden det mindste flimmer på skærmen.

"Det er den enkelte teamleders opgave at sørge for, at der ikke er et single point of failure. Vi har nogle strukturerede systemer, som sikrer, at der altid er en anden medarbejder, som kan erstatte den, som har opgaven. Så der er faktisk systemer til det her, som forvaltningscheferne sidder og styrer. Det har vi rigtigt sat i system, efter at CSC overtog Datacentralen."

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Statens IT

Databaseadministrator med fokus på MS-SQL

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job