Gumpetunge it-systemer er et kæmpe-problem for din virksomhed - men der er en løsning

Etablerede virksomheder slæber ofte rundt på en en masse ældre it-systemer, der kan gøre det svært at følge med nyetablerede konkurrenter med et helt frisk it-miljø. Her er de mulige løsninger.

'Disruption' har været et centralt tema i mange virksomheder i de senere år.

Frygten for at blive overhalet inden om af nyetablerede konkurrenter er da også regulær nok.

Det kan nemlig være sin sag for større organisationer med en del år på bagen at matche den innovations-iver, iværksætterne kommer buldrende med.

Læs også: To helt centrale begreber er nøglen til din fremtid i it-branchen

Forklaringen er ikke kun, at beslutningsprocesserne i en stor organisation er noget mere omstændige, men i høj grad også, at virksomheden slæber rundt på en masse legacy-it, der gør det svært at få fart i det digitale bentøj.

"Forældede it-systemer er ofte den værste akilleshæl for etablerede virksomheder, der forsøger at konkurrere mod iværksættere," skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en analyse af udfordringerne med legacy-it.

Her kan I få problemer
"Enhver topleder kender til dette problem. Etablerede virksomheder forsøger at få så meget som muligt ud af deres investeringer i legacy-systemer. Når de møder systemernes begrænsninger, forsøger de sig med lappeløsninger eller work-arounds."

"Mens det kan være brugbart på den korte bane, kan disse hjælpemidler skabe inkompatibilitet mellem de forskellige teknologi-lag i stacken og mellem applikationer i samme lag," skriver McKinsey.

Læs også: Derfor er dit ERP pludselig blevet håbløst forældet

"Kontrasten er de nye online-konkurrenter, der ikke har byrden med legacy-systemer og kan udnytte en agil produktudvikling og leverings-systemer, digitale driftsmodeller og lave driftsomkostninger."

Rådgivningsfirmaet anbefaler grundlæggende to mulige tilgange til at mindske problemerne med legacy-it i en tid, hvor hurtig time-to-market og høj agilitet bliver stadig mere afgørende.

It i to hastigheder
McKinsey mener, at en effektiv model kan være, at man satser på at have en it-organisation og et it-miljø, der kan operere i to hastigheder.

Her vil eksempelvis de kundevendte applikationer blive leveret hurtigt og agilt, mens back-end systemer, der står for grundlæggende transaktioner i virksomheden, driftes oig udvikles i et mere roligt og stabilt tempo.

Denne strategi kendes også som 'bimodal it' og anvendes allerede i mange virksomheder - se eksempelvis en dansk case her:

Her er it-organisationen delt op i to afdelinger med 25 ansatte i hver

McKinsey skriver blandt andet om modellen med to hastigheder, at man typisk udser sig de vigtige satsningsområder og udvælger et team, der kan tage sig af opgaven hurtigt og effektivt.

Samtidig fortsætter andre i organisationen det mere grundlæggende arbejde med it-arkitekturen og driften i det tempo, der passer til den type opgaver.

Den store udskiftning
Den anden model, McKinsey ridser op, er noget mere dramatisk, idet "greenfield-modellen" grundlæggende handler om, at man erstatter virksomhedens forældede kernesystemer med nye løsninger.

"Denne tilgang fungerer bedst, når virksomheder har behov for en total transformation, som de eksisterende legacy-systemer simpelthen ikke kan understøtte - eksempelvis når der er behov for et helt nyt sæt af funktioner."

Læs også: Stort it-skift i vente i danske virksomheder: Kan komme til at koste CIO'er jobbet

"At implementere denne tilgang med succes, kræver også en del mere tid; hvis der er et stort pres for at levere hurtige hurtige resultater, kan tilgangen med to hastigheder måske være den bedste løsning," skriver McKinsey.

Der vil naturligvis i alle virksomheder være ting, der taler for og imod begge de modeller, som McKinsey ridser op.

Tilbage står dog uanset hvad den grundlæggende udfordring, som mange større virksomheder og organisationer kæmper med i dag:

"Store, etablerede organisationer bliver nødt til at adressere de barrierer, som deres legacy-it-miljøer udgør."

Læs også:

Stort it-skift i vente i danske virksomheder: Kan komme til at koste CIO'er jobbet

To helt centrale begreber er nøglen til din fremtid i it-branchen


Derfor er dit ERP pludselig blevet håbløst forældet

Her er it-organisationen delt op i to afdelinger med 25 ansatte i hver




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere


Datadrevet forretning 2020: Sæt data på den strategiske dagsorden

Forretningspotentialet i data er enormt og vil på mange måder være den udløsende faktor mellem succes og fiasko for mange virksomheder i de kommende år. På denne konference gennemgår vi en række vinder-cases med virksomheder, der i både det små og store har indtænkt data og digitalisering på nye måder i deres dagligdag.

11. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Alka lancerer eget mobilselskab - trykker priserne helt i bund: "For os handler det ikke om at tjene penge"
Forsikringsselskabet Alka lancerer eget mobilselskab, der ifølge selskabet bliver Danmarks billigste.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.