Trods massiv omtale: Så få danskere har faktisk prøvet AirBnB, Uber og GoMore

Virksomheder som Airbnb, Uber og GoMore nyder kun begrænset udbredelse. Men eksperterne fastholder, at det kun er et spørgsmål om tid, før tjenesterne får det store folkelige gennembrud.

Deleøkonomien får meget omtale, men det er kun et fåtal af danskerne, der bruger tjenesterne.

Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget af Radius Kommunikation og Epinion på vegne af internetvirksomheden Eniro.

I undersøgelsen er 2.048 repræsentativt udvalgte danskere blevet spurgt, og her svarer seks procent af de adspurgte, at de har benyttet sig af AirBnb, fem procent har benyttet sig af GoMore, mens kun en procent har benyttet sig af den meget omtalte transport-app Uber.

I alt svarer 88 procent, at de aldrig har benyttet sig af nogen af de nævnte tjenester.

Ingen overraskelse
Tallene kommer ikke som en overraskelse for brancheorganisationen Dansk Erhverv, der følger deleøkonomiens udvikling meget nøje. 

Ifølge Geert Laier Christensen, underdirektør i Dansk Erhverv, er det også Dansk Erhvervs oplevelse, at introduktionen af deleøkonomien lider under en vis træghed.

"Det er vores opfattelse, at udbredelsen af deleøkonomien stadigvæk er ganske begrænset, men vores forventning er, at deleøkonomien kommer til at vokse i de kommende år," siger han.

Geert Laier Christensen sammenligner udviklingen på deleøkonomiområdet med udviklingen på e-handelsområdet.

Der gik også adskillige år, før e-handlen for alvor kom ud af starthullerne, men i dag har den udviklet sig til en boomende forretning.

"Der går ofte et stykke tid, før forbrugerne har vænnet sig til denne helt nye type tjenester og føler sig trygge ved dem. Men når de gør det, kan det pludselig accelere meget hurtigt. På nogle områder kan vi meget vel komme til at se, at der opstår en ketchup-effekt," siger han.
Unge mest åbne for deleøkonomi
Den nye undersøgelse viser, at deleøkonomien nyder størst udbredelse blandt de yngste forbrugere. 

Blandt demmellem 18 og 35 år svarer 11 procent, at de har benyttet sig af Airbnb og et tilsvarende antal oplyser, at de har prøvet den danske samkørselstjeneste GoMore, mens to procent har prøvet Uber. 

Geert Laier Christensen vurderer, at unge blandt andet tiltrækkes af deleøkonomien, fordi ydelserne på de deleøkonomiske tjenester ofte er billigere end hos den etablerede branche. 

"Men jeg tror også, at unge forbrugere er mere villige til at acceptere den usikkerhed, der kan være forbundet med at anvende helt nye tjenester," siger han. 

Dansk Erhverv vurderer også, at de unge forbrugere, som vokser op med deleøkonomien vil tage tjenesterne med ind i deres voksenliv, hvilket kan betyde, at tjenesterne med tiden vil blive anvendt af en stadig større del af befolkningen.
Den opfattelse deles også af Jesper Bove Nielsen, forfatter til bogen Den Nye Deleøkonomi. 

Han vurderer, at udbredelsen af deleøkonomien vokser ganske hastigt, selvom niveauet stadigvæk er lavt. 

"For et år siden viste en anden undersøgelse, at det kun var tre procent af danskerne, der havde prøvet deleøkonomien. Det vil sige, at udbredelsen ser ud til at være vokset ganske meget på bare et enkelt år. Derfor tror jeg også, at det udelukkende er et spørgsmål om tid, før deleøkonomien får sit store brede gennembrud," siger han.


I modsætning til de etablerede virksomheder har de nye deleøkonomiske virksomheder ifølge Jesper Bove Nielsen den fordel, at de har vist sig at have en stor grad af viralitet, hvor brugerne ofte forvandles til ambassadører for tjenester, som de anbefaler til venner og bekendt. 

"Jeg oplever det også i min egen omgangskreds, hvor folk tager en Uber til en fest og bagefter sidder og anbefaler til alle de andre gæster til festen, fordi de har haft en god oplevelse og fået en god service," siger han. 

Netop Uber understøtter aktivt denne effekt ved at give eksisterende brugere en rabat på op til 100 kroner på deres næste tur, hvis de har hvervet en ny bruger. 

Jesper Bove Nielsen vurderer ligesom Geert Laier Christensen, at deleøkonomien vil udvikle sig på samme måde som e-handelsmarkedet. 

"Jo flere positive oplevelser vi får, jo mere hooked bliver vi. Det var det samme der skete, da vi begyndte at handle på nettet. Først købte vi en bog, bagefter købte vi et par sko og tilsidst begyndte vi at lave bankforretninger og købe tøj på nettet, selvom mange i første omgang hævdede, at de ikke kunne drømme om at købe tøj uden at have prøvet det først," siger han.



Læs også: 
Alarmklokkerne bimler for danske virksomheder: Sats på deleøkonomien eller dø 

Danske startups lærer af Airbnb: Nu skal du sende pakker og leje biler på en helt ny måde

Post Danmark om trussel fra Uber: Sådan vil vi modstå konkurrencen 




mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.