Artikel top billede

Elgiganten.dk blæst bagover af Black Friday-besøgende: "Vi havde ellers stresstestet"

Elektronikfirmaernes websites er braget ned på stribe i løbet af natten, hvor Black Friday-tilbuddene har prydet forsiderne. Læs her, hvordan Elgiganten har forberedt sig til årets største salgsdag, og hvordan der skulle feberreddes i løbet af natten.

Den danske elektronikforhandler Elgigantens hjemmeside har i lighed med flere konkurrenter som blandt andre Fona og Power været nede, efter handelshysteriet Black Friday blev skudt i gang ved midnatstid.

Elgiganten.dk startede sit Black Friday-online-salg med lave priser klokken 0:00, og der gik kun få minutter, inden hjemmesiden var blæst i i sort.

"Vi havde ellers stresstestet vores servere med 400 procent overbelastning, men alligevel gik vi ned i en times tid, da vi fik 40.000 samtidige besøgende i nat," forklarer kommunikationsmanager hos Elgiganten, Frederik Danvig, til Computerworld.

En kvart million besøgende

Han fortæller, at udover de mange tilbudshungrende danskere, der havde ligget i kø foran flere af Elgigantens fysiske butikker op til midnat, virkede det som om, at mange sad klar til at klikke sig ind i webshoppen præcis ved midnatstid.

"Vi har haft 10 gange så mange besøgende, som vi plejer. I løbet af natten og indtil nu her fredag formiddag har der været omkring en kvart million besøg inde på vores webshop," fortæller Frederik Danvig.

Han tøver derfor heller ikke med at kalde Black Friday for årets suverænt største dag for Elgiganten.dk, der ellers traditionelt har oplevet 3.juledag som sin travleste enkeltdag.

"Sidste år slog 3. juledag Black Friday med et mulehår, men i år har vi dobbelt så mange besøgende på Black Friday sammenlignet med sidste år. Så ja, Black Friday bliver nok vores største enestående salgsdag i 2015," lyder det fra Frederik Danvig.

Soveposer med på kontoret

Han fortæller, at Elgiganten har væbnet sig til den enorme interesse med stresstests i stor stil.

I går aftes mødte Elgigantens digitale hold på en snes medarbejdere så ind på kontoret med soveposer og Redbull under armene.

Her sad de så parate til at kæmpe med det forventelige pres på Elgigantens servere, som alligevel blev større end forventet.

Ifølge Frederik Danvig sidder Elgigantens interne it-folk fredag formiddag med tændstikker i øjnene og er nu klar til fyraften efter en heftig nat, hvor der for manges vedkommende alligevel ikke blev brug for soveposen.

Læs også: Danske elektronik-kæmper før Black Friday: Lige nu aner vi ikke, hvad vi har på tilbud fredag

Brok fra kunderne

Presset på serverne og nattens nedbrud har også ramt Facebook, hvor flere af Elgigantens kunder brokker sig over ikke at kunne komme ind på hjemmesiden.

"Synes det er skuffende at I gør så stort et nummer ud af Black Friday, når det ikke er muligt for mange, at komme ind på jeres side," skriver eksempelvis en potentiel Black Friday-kunde på det sociale medie.

Frederik Danvig erkender, at der har været nogle utilfredse udmeldinger.

"Kunderne har jo glædet sig, ligesom vi har. Og så er det selvfølgelig ærgerligt, at alt ikke virker, som det skal. Men det kører nu, og tilsyneladende er mange fra natten vendt tilbage her til formiddag," fortæller han.

Er det ikke lidt amatøragtigt, at sitet går ned, når Elgiganten nu ved, at der vil komme helt ekstraordinært pres på?

"Det vil jeg altså ikke kalde det med tanke på den gigantiske volumen, vi her taler om. Vi har stresstestet og forberedt os minutiøst igennem de sidste par måneder, men selv det var ikke nok. Så det har været overvældende," runder Frederik Danvig af.

Har I spekuleret i nedbrud for at få medieomtale?

"Nej, slet ikke. Vi vidste, det ville blive vildt. Men dette er meget vildere, end vi havde forventet," runder Frederik Danvig af.

En hurtig gennemgang af Facebook-siderne tilhørende Elgigantens konkurrenter som blandt andre Power og Fona viser også utilfredse kunder, der dels brokker sig over udvalget af tilbud, dels over at hjemmesiderne momentvis har været nede.

Til gengæld kan alle måske i stedet glæde sig over, at det snart er weekend.

Læs også: 
Afstemning og undskyldning: Computerworld's læsere vil have hardware og styr på sproget




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere