It-direktør i stort dansk selskab: It-afdelingerne har misforstået deres rolle

En ny generation af software udnytter, at mange it-afdelinger ikke har føling med brugernes behov.

Artikel top billede

Foto: Mikael Rieck (Foto: Mikael Rieck)

Ny software finder i dag ofte vej ind i virksomheder uden at have fået it-afdelingens blåstempling.

I stedet er det ofte brugerne, der på egen hånd introducerer softwaren på virksomhedernes netværk.

Det kan du læse mere om her: Den frygtede skygge-it: Når it kommer ud af kontrol

Det sker, fordi mange it-afdelingerne i dag er ude af trit med brugerne, mener Thomas Okke Frahm, der er it-direktør idet børsnoterede danske biotech-selskab Chr. Hansen.

"Alt for mange it-afdelinger misforstår deres rolle og tror, at deres primære opgave er kontrol," siger han til Computerworld.

Computerworld har for nylig fortalt historien om Slack, der bliver kaldt for verdens hurtigt voksende stykke enterprisesoftware. 

Slack har fået succes ved at henvende sig til brugerne i stedet for it-afdelingerne.

Men også den populære cloud-tjeneste Dropbox er gennem de seneste år krøbet ind i mange virksomheder, fordi brugerne selv har adopteret tjenesten.

Thomas Okke Frahm oplever, at mange brugere i dag ser it-afdelingen som en begrænsende faktor, og derfor adopterer de ny softwaren på egen hånd.

For besværligt
Det skyldes ikke nødvendigvis at de frygter at få nej til at bruge den ønskede software.

Ofte skyldes det, at processen med at få introduceret et stykke software af officielle kanaler kan virke besværlig. 

"Mange oplever at it-afdelingerne er præget af en vis træghed. De ved af erfaring at it-afdelingen ofte præsenterer begrænsninger frem for muligheder. Når de taler med it-afdelingen kommer samtalen ikke til at handle om muligheder, men om it-sikkerhed, integration med eksisterende systemer og manglende budget," siger han.

Thomas Okke Frahm opfordrer derfor også it-afdelingerne til at lytte mere til brugernes behov.

"Jeg tror, mange it-afdelinger glemmer, at når brugerne på egen hånd vælger at bruge ny software, gør de det af de bedste intentioner. De gør det, fordi de vil have software, der gør deres hverdag lettere, og som i sidste ende kan hjælpe dem med at skabe værdi for virksomheden," siger han.

En omstændig proces

I øjeblikket ser vi derfor software vinde frem ved at henvende sig direkte til brugerne, der på egen hånd adopterer og spreder softwaren i virksomhederne.  

Ifølge den danske iværksætter Martin Thorborg, der selv står bag regnskabsprogrammet Dinero, er det ofte en bevidst strategi. 

I et interview med Computerworld for nylig, kaldte han det for en guerilla-strategi. 

Softwareproducenterne anvender strategien, fordi de ved, at det ofte kan være en årelang proces, hvis et nyt stykke erhvervssoftware skal ind i virksomhederne af traditionelle kanaler. 

"I store virksomheder kan det fandme tage et år eller halvandet, før der endelig bliver taget en beslutning på corporate level," sagde Thorborg for nylig til Computerworld. 

Thomas Okke Frahm bekræfter at investering i ny software ofte er en omstændig proces, der kræver mange møder, gennemgang af business cases og dokumentering af return of investment.

"Softwareproducenterne ved jo godt, at jeg ikke nødvendigvis har luft til nye initiativer i mit it-budget. Den luft skal som regel findes i en fælles investeringspulje, hvor den nye software eksempelvis skal konkurrere med et indkøb af nye gaffeltrucks. I stedet er det meget smartere for denne type virksomheder at gå efter at sikre sig en user-adoption," siger han.

Åben for ny software

Hos Chr. Hansen har Thomas Okke Frahm derfor valgt at være åben overfor brugere, der ønsker at anvende ny software. 

"Vores brugere har en del apps på deres telefoner, som vi har enterprise-aftaler med. Det er ofte apps, som de selv har fundet," forklarer han. 

På samme måde har it-afdelingen hos Chr. Hansen også valgt at acceptere, at mange brugere vælger at anvende Gmail, Hotmail og Dropbox. 

"Det er et vilkår i dag, og vi mener ikke, at det er vores opgave at være politibetjent. I en digital verden bør den slags spørgsmål håndteres på virksomhedsniveau og ikke alene af it-afdelingen," siger han og forklarer: 

"Drejer det sig eksempelvis om brug af Dropbox, så er det grundlæggende et spørgsmål om, hvordan vi håndterer fortrolige oplysninger. Det er ikke et isoleret it-spørgsmål. I den analoge verden kan virksomheder også have principper om, at papirer ikke efterlades på skrivebordene efter arbejdstid eller at bilag arkiveres på bestemt måde," siger han.

Læs også:
Her er succesformularen bag øjeblikkets hotteste stykke forretningssoftware 

Disse unge it-virksomheder er morgendagens vindere: Er milliarder af kroner værd

 

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension