Kapitalfond køber sig ind i Siteimprove for 377 millioner kroner - ejer-brødre forgyldes

Amerikansk kapitalfond køber sig ind i danske Siteimprove for 377 millioner kroner. Brødrene Ebbesen, der ejer selskabet, beholder kontrollen, men scorer kassen. Nu venter massiv vækst i især udlandet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den amerikanske kapitalfond Summit Partners køber godt en fjerdedel af danske Siteimprove for 55 millioner dollar - 377 millioner kroner.

Sælgerne er de to brødre Morten Ersbøl Ebbesen og Niels Ebbe Ebbesen, der hidtil har ejet hele selskabet med administrerende direktør Morten Ebbesens anpartsselskab, MEE Holding, som hovedejer og Niels Ebbe Ebbesens selskab, Nescon Software ApS, som minoritetsejer.

De kan nu dele de 377 millioner kroner, som Summit Partners betaler for at købe sig ind i deres selskab.

Ifølge Morten Ebbesen har de to brødre i et stykke tid ledt efter en investor med et globalt udsyn, som ville kunne tilføre både penge og viden om, hvordan man håndterer globale ambitiioner.

"Summit har investeret i en række af verdens førende teknologiselskaber, herunder også flere softwarefirmaer, der minder direkte om os. De har et globalt udsyn og kan hjælpe os med at sætte endnu mere skub i væksten. Blandt andet kan vi investere mere i produktudvikling og forfølge helt nye forretningsmuligheder i det bredere web governance marked," lyder det fra Morten Ebbesen.

Kraftig vækst

Siteimprove har i de senere år haft rigtig pæn vækst, hvilket har placeret selskabet blandt de 10 bedste it-virksomheder i Danmark i 2015 sammen med blandt andet Commentor, Kiloo, Dustin og Softcom, som alle er i Top 10 på Computerworlds Top 100-listen.

Det kan du læse mere om i Computerworlds gratis Top 100-magasin, som du finder her.

Siteimprove arbejder med forbedring af mobil- og websites og sælger en række forskellige produkter, der anvendes til at finde fejl på websites og til at optimere websitenes synlighed, kvalitet og tilgængelighed.

Efterspørglsen på disse tjenester er vokset i de senere år. Siteimproves omsætning er således vokset fra 25 millioner kroner i 2010 til knap 95 millioner i 2014 - altså næsten en firedobling på blot fire år.

Selskabet har altid satset på organisk vækst, og med kapitalfonden inde som medejer og dermed følgende bestyrelsesansvar, er banen nu åbnet for at sætte yderligere skub i væksten - ikke mindst internationalt.

"Summit har et globalt udsyn, men anerkender også vigtigheden af Siteimproves kultur og værdier og kan hjælpe os med at vækste i dén ånd," lyder det fra Morten Ebbesen i en udsendt pressemeddelelse.

Siteimprove har i det seneste år åbnet kontorer i seks nye lande og udvidet medarbejderstaben betydeligt.

I dag har Siteimprove således omkring 260 ansatte i en række lande, mens selskabet i 2014 ifølge selskabets nøgletal blot havde godt 40 ansatte.

Siteimprove har således datterselskaber i USA, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Norge, Holland og Irland.

Med købet placerer Summit Partners sine to repræsentanter, Antony Clavel og Han Sikkens, i Siteimproves bestyrelse.

Ifølge dem er selskabet perfekt placeret til global vækst. Målet er at opbygge en af 'verdens førende leverandører af marketing-software," som det hedder.

"Efterspørgslen efter effektiv web-governance accellerer i takt med, at virksomhederne stræber efter at levere konsistens og compliance på tværs af deres digitale løsninger," lyder det fra Han Sikkens.

Siteimprove har søgt efter en investor siden sommeren, og interessen har været ganske kraftig.

"Det er sjældent, at vi møder så stærk en interesse og kan opnå en værdiansættelse i denne størrelsesorden. Det siger noget om den forretning Siteimprove har skabt og er også en klar indikation af det fremtidspotentiale virksomheden rummer," siger Anders Eriknauer fra Nordic M&A, der har håndteret salget for Siteimprove ifølge en udsendt pressemeddelelse.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S