Den perfekte online-anmeldelse er slet ikke fem stjerner ud af fem mulige - men mindre end det

Hvis et produkt har modtaget fem stjerner ud af fem mulige, er det langt fra sikkert, at det har den samme effekt på salget, som en lavere karakter ville have.

Artikel top billede

Bruger-anmeldelser af alt fra smartphones til høretelefoner, e-bøger og en ny sweater til vinterkulden spiller en stadig mere central rolle for forbugernes køb på nettet.

Før man trykker "køb", kan man nenlig med fordel tjekke, hvad andre brugere mener om produktet.

Man skulle måske tro, at producenten kan juble, hvis produktet er bedømt med en samlet score på fem stjerner ud af fem mulige - men det er faktisk ikke tilfældet.

I stedet er den perfekte karakter set fra producentens stol en karakter på 4,2 til 4,5.

Det skriver Techcrunch med udgangspunkt i en undersøgelse fra det amerikanske Northwestern University i Chicago på vegne af PowerReviews, hvor 40 produktkategorier indgår.

Det viser sig, at en samlet karakter fra de andre brugere/kunder på 4,2 til 4,5 ud af fem mulige er den optimale, fordi det resultat har den største indflydelse på, om den potentielle kunde rent faktisk vælger at købe varen.

Vi tror ikke på den perfekte karakter

Forklaringen på, at en ren topkarakter ikke er den bedste (hvis målet er at få forbrugeren til at købe), er, at fem stjerner ud af fem mulige vækker forbrugerens mistanke: Er der på den ene eller den anden måde fusk med i spillet?

Techcrunch skriver videre om undersøgelsen, at forbrugerne godt er klar over, at der sjældent er noget, der er helt perfekt, og derfor forventer man også at se eksempler på negative anmeldelser - medmindre altså det ikke er det sandfærdige billede, man bliver præsenteret for.

Denne skepsis er i øvrigt ikke opstået uden grund, for vi har i de senere år set flere eksempler på fusk med online produktanmeldelser, hvor producenter blandt andet har betalt sig til falske - og naturligvis positive - produktanmeldelser.

Sidste efterår besluttede Amazon af samme grund at sagsøge op mod 1114 personer, der havde skrevet falske anmeldelser mod en betaling på ned til blot fem dollars per anmeldelse. Læs mere om det her.

Læs også:

Falske online-anmeldelser et kæmpe problem - men nu sagsøges svindlerne

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil