Den perfekte online-anmeldelse er slet ikke fem stjerner ud af fem mulige - men mindre end det

Hvis et produkt har modtaget fem stjerner ud af fem mulige, er det langt fra sikkert, at det har den samme effekt på salget, som en lavere karakter ville have.

Artikel top billede

Bruger-anmeldelser af alt fra smartphones til høretelefoner, e-bøger og en ny sweater til vinterkulden spiller en stadig mere central rolle for forbugernes køb på nettet.

Før man trykker "køb", kan man nenlig med fordel tjekke, hvad andre brugere mener om produktet.

Man skulle måske tro, at producenten kan juble, hvis produktet er bedømt med en samlet score på fem stjerner ud af fem mulige - men det er faktisk ikke tilfældet.

I stedet er den perfekte karakter set fra producentens stol en karakter på 4,2 til 4,5.

Det skriver Techcrunch med udgangspunkt i en undersøgelse fra det amerikanske Northwestern University i Chicago på vegne af PowerReviews, hvor 40 produktkategorier indgår.

Det viser sig, at en samlet karakter fra de andre brugere/kunder på 4,2 til 4,5 ud af fem mulige er den optimale, fordi det resultat har den største indflydelse på, om den potentielle kunde rent faktisk vælger at købe varen.

Vi tror ikke på den perfekte karakter

Forklaringen på, at en ren topkarakter ikke er den bedste (hvis målet er at få forbrugeren til at købe), er, at fem stjerner ud af fem mulige vækker forbrugerens mistanke: Er der på den ene eller den anden måde fusk med i spillet?

Techcrunch skriver videre om undersøgelsen, at forbrugerne godt er klar over, at der sjældent er noget, der er helt perfekt, og derfor forventer man også at se eksempler på negative anmeldelser - medmindre altså det ikke er det sandfærdige billede, man bliver præsenteret for.

Denne skepsis er i øvrigt ikke opstået uden grund, for vi har i de senere år set flere eksempler på fusk med online produktanmeldelser, hvor producenter blandt andet har betalt sig til falske - og naturligvis positive - produktanmeldelser.

Sidste efterår besluttede Amazon af samme grund at sagsøge op mod 1114 personer, der havde skrevet falske anmeldelser mod en betaling på ned til blot fem dollars per anmeldelse. Læs mere om det her.

Læs også:

Falske online-anmeldelser et kæmpe problem - men nu sagsøges svindlerne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S