Artikel top billede

Googles robot-chef skifter til milliard-projekt hos Toyota: Skal udvikle kunstig intelligens i kæmpe-projekt

En af de centrale folk bag Googles selvkørende bil, James Kuffner, skifter til Toyota, der står klar med milliarder af kroner til udvikling af kunstig intelligens og en bil, der ikke kan køre galt.

De store spillere i bil-industrien er i fuld gang gang med at positionere sig, når det gælder udviklingen af selvkørende, automatiserede og digitaliserede biler, som alle forventer bliver blandt de store konkurrence-parametre for fremtidens bil-salg.

Det globale bil-salg er på flere billioner kroner om året, og bil-producenterne har mulighed for at investere enorme summer i de rette projekter og folk.

Det udnytter japanske Toyota nu med ansættelsen af den fremtrædende Google-mand James Kuffner, der hidtil har stået i spidsen for Googles robot-division.

James Kuffner var sammen med en lille håndfuld projektfolk desuden manden bag etableringen af projektet bag Googles selvkørende bil.

Kæmpe-projekt

Hos Toyota kommer han til at stå i spidsen for selskabets udviklings-afdeling i Silicon Valley, TRI (Toyota Research Institute), der opererer med budgetter i mange-milliarder kroners klassen.

"Vi er begyndt at se, at det i den næste fase af 'machine learning' bliver meget vigtigt, at man har adgang til store mængder data samt til at finde og løse 'corner cases' og arbejde med robuste systemer. Jeg mener, at Toyota her står i en god position med selskabets ressoucer og data," siger James Kuffner til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Toyota har i de seneste måneder ansat en hel stribe prominente eksperter i robot-teknologi, kunstig intelligens og lignende, som skal arbejde i TRI.

James Kuffner siger, at ikke mindst Toyotas eksorbitante budgetter på mange milliarder kroner til udvikling af kunstig intelligens og avancerede robot-systemer, der overbeviste ham om, at selskabet mener det alvorligt.

Du kan læse mere om Toyotas planer her: Toyota investerer milliarder i nyt teknologi-samarbejde: Her er it-visionen for fremtidens biler

Ambitionen er ifølge Toyota at overføre fundamental robot-forskning til konkrete produkter, som kan "bidrage overalt i samfundet," som det hedder.

Blandt planerne er udviklingen af biler, der på grund af avanceret kunstig intelligens, ikke kan køre galt, da den kunstige intelligens altid skal kunne beregne risiko og tage konsekvenserne heraf.

TRI vil desuden udvikle robotter, der eksempelvis kan hjælpe ældre med dagligdags udfordringer og lignende.

Fællesnævnerne for projekterne bliver udviklingen af systemer, der ifølge TRI vil kunne håndtere og reagere korrekt på det, som Toyota kalder for 'tilfældige og uforudsete komplekse situationer."

Der er fortsat lang vej, til målet er nået, og Toyata vil være i stand til at sende fuldt automatiske biler på gaden.

Nu kommer det svære

De første resultater har været meget nemme at nå, lyder det en anden af centrets ledere, Gill Pratt, til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

"De fleste af de resultater, som vi har opnået på området, har været enkle og nemme at nå at frem til. Nu skal vi til at finde metoder til at føre et køretøj under svære forhold. Det er den svære del, som TRI vil adressere," siger han.

James Kuffner, Gill Pratt, Toyota og en lang række af bil- og robotbranchens øvrige spidser befinder sig i disse dage på den store CES-messe i Las Vegas, som er blandt verdens allerstørste teknologimesser.

Hvor CES tidligere har fokuseret på forbrugerteknologi som telefoner, computere, fjernsyn, spilkonsoller og lignende, ligger fokus i år i høj grad på netop biler.

Det kan du læse mere om her: Verdens største teknologimesse på trapperne: Det kommer til at handle om biler i år

Læs også: Test: Tre dage i Toyotas brintbil - og alt, der kom ud af udstødningen, var 20 liter vand




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere