Lenovo siger stop: Nu er det slut med Motorola

Motorola sendte den første mobiltelefon på det kommercielle marked i 1984. Men nu er det slut. Den nye ejer Lenovo dropper navnet Motorola, der nu forsvinder helt.

Artikel top billede

Lenovo dropper nu endegyldigt Motorola og fortsætter med Moto-brandet.

Motorola bliver udfaset til fordel for ejeren Lenovos eget Vibe-brand. Det fortæller Motorolas COO, Rick Osterloh til CNET.

Et år efter Lenovo købte Motorola Mobility fra Google, dropper firmaet nu helt Motorola-navnet på sine mobiltelefoner. I fremtiden vil det kun optræde på "indpakning og andre steder", uddyber Motorola på firmaets blog.

Hello Moto

I stedet skal kælenavnet Moto bruges på Lenovos såkaldte 'top of the line-'telefoner, som vil beholde det klassiske M logo, skriver CNET.

Udfasningen kommer måske ikke som den største overraskelse for mobilentusiaster.

Det er nemlig snart tre år siden, man sidst kunne købe en ny mobiltelefon med Motorola på coveret. I stedet har Motorola udgivet mobiler under Moto brandet, der dog stadig har det ikoniske  "flagermusevinge M".

En nyskabende kraft

Motorola begyndte tilværelsen i 1928 under navnet Galvin Manufactoring Corporation og fik først sit "rigtige" navn i 1947.

Under Anden Verdenskrig udviklede det senere Motorola blandt andet den ikoniske SCR-536, som mindre teknisk orienterede mennesker måske kender som den første walkie talkie.

Forbindelsen til den amerikanske stat holdt ved, og Motorola leverede blandt andet radioudstyr til det amerikanske rumprogram.

I 1984 Blev Motorola for alvor kendt blandt almindelige mennesker med lanceringen af verdens første mobiltelefon til privat brug, Motorola DynaTAC 8000X.

Siden er det gået op og ned for den gamle telekæmpe, og i 2011 købte Google Motorola for 70 milliarder kroner, blot for at skrælle firmaet for patenter og sælge det videre til kinesiske Lenovo for "sølle" 16 milliarder i 2014.

Men selvom Lenovo endegyldigt har sagt farvel til Motorola, kan nostalgikere altså stadig i fremtiden sige "Hello Moto."

Læs også: Kinesisk selskab køber Motorola til spotpris

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S