Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Alle de store danske teleselskaber har i de seneste måneder hævet prisen på det billigste mobilabonnement. Få forklaringen her.

Artikel top billede

Efter en årrække med voldsomme fald i prisen for et mobilabonnement i Danmark, har de seneste måneder bud på en overraskende udvikling: Priserne stiger igen.

Det er en tendens, der står i stært kontrast til, da priskrigen for et par år siden var på sit højeste blandt de danske teleselskaber.

Prisen var dengang det vigtigste våben i jagten på kunder.

Men den er god nok: Priserne er faktisk blevet hævet hos de største danske teleselskaber i de seneste måneder.

Senest har Telenor i sidste uge hævet prisen på sit billigste abonnement for nye kunder fra 109 til 129 kroner.

Prisstigningerne begyndte dog allerede i efteråret, da TDC hævede sine priser med 10 kroner for de billigste mobilabonnementer for nye kunder - en øvelse selskabet gentog med yderligere 10 kroner før jul.

Derfor er priskrigen afblæst

TDC's træk fik både Telia, Telenor og 3's Oister til at følge trop med prisstigninger på de billigste abonnementer, og det er ikke uden grund, at TDC's konkurrenter valgte den strategi frem for at indlede en ny priskrig.

Det forklarer Morten Imsgard, der som aktieanalytiker i Sydbank følger den danske telebranche tæt.

Han peger på, at prisstigningerne er en direkte konsekvens af den havarerede fusion mellem Telia og Telenor i efteråret.

"Fra EU's side sagde man, at man ikke ville tillade fusionen mellem Telia og Telenor i Danmark, fordi man frygtede, at det ville give stigende priser. Og så fik man lige præcis det i kølvandet på det," siger Morten Imsgard til Computerworld.

"Det har man fået, fordi markedet har ændret sig. TDC har udnyttet en mulighed til at hæve priserne i kølvandet på den mislykkede fusion, hvor både Telia og Telenor står med et stort problem, der skal løses, fordi de ikke kunne få lov til at fusionere."

"Det har skabt en anden markedsdynamik, hvor de er meget interesserede i at følge med TDC i de her prisstigninger, fordi de kan se, at det kan være vejen til at få en bedre dansk forretning," forklarer Morten Imsgard.

Læs også: Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Det var netop den pressede konkurrencesituation, der var grunden til, at Telia og Telenor ønskede at gå sammen i Danmark.

Det har nemlig - ikke mindst på grund af mange års intens priskrig - vist sig svært at drive en sund forretning som mobiloperatør i Danmark.

Fusionen blev som bekendt droppet på grund af de mange krav fra EU's side, og dermed står især Telenor og Telia fortsat med en udfordring i Danmark.

"Det, de ikke kunne, var at vende tilbage til tilstanden fra før, man begyndte at snakke fusionsplaner," forklarer Morten Imsgard.

Priskonkurrencen er simpelthen ikke en fornuftig vej frem for nogen af selskaberne lige i øjeblikket:

"Det var strategi, der havde en udløbsdato, og man vidste, at det ikke fungerede. Der var brug for nye tiltag, og så er det meget kærkomment, at TDC viser prislederskab som den største spiller," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Læs mere om prisstigningerne på mobiltelefoni senere på Computerworld.

Læs også:

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Ny priskrig i den danske telebranche: Derfor ender priskrige igen og igen med opkøb

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job