Knæk koden: Sådan bliver de allerbedste intranet-løsninger udviklet

Ny rapport dokumenterer, hvordan nogle af verdens bedste intranet bliver til - og kårer samtidig de 10 bedste intranet-løsninger.

Artikel top billede

Udviklingen går hurtigere og hurtigere, og fokus flytter fra teknik og programmering til analyser.

Sådan lyder det i en ny analyse fra Nielsen Norman Group, hvor rådgivningsfirmaet kårer de bedste intranet i 2016.

Listen med virksomhederne bag de 10 bedste intranet siger i sig selv ikke så meget, men det gør derimod nogle af de kendetegn, der er ved de pågældende intranet-løsninger.

Rapporten peger samtidig på, at det er en ny type virksomheder og organisationer, der der topper listen.

Det er nemlig 15. gang kåringen finder sted, og hvor det tidligere har været teknologi- og finansvirksomheder, der havde mest at prale af, så er det nu energisektoren og byggeindustrien, der fører an.

En af forklaringerne er ifølge Nielsen Norman Group:

"I de tidlige år var det hårdt teknisk arbejde at implementere et godt intranetdesign, og derfor var det naturligt, at tech-virksomheder dominerede, når man tager de stærkere programmeringskræfter i medarbejderstaben i betragtning."

"I dag har du helt sikkert stadig brug for gode udviklere, men den primære udfordring er forretningsanalyser (at finde ud af hvilket indhold og hvilke funktioner, der rent faktisk vil forbedre medarbejder-produktiviteten)," skriver rådgivningsfirmaet blandt andet.

Det går hurtigere og hurtigere

Det fremgår også af analysen, at det generelt går hurtigere og hurtigere med at få udviklet intranet-løsningerne.

Nielsen Norman Group skriver, at i modsætning til tidligere, hvor der var tale om meget store projekter, når et intranet skulle moderniseres, så anvender de fleste teams i dag iterative processer, ligesom agile udviklingsmetoder vinder frem.

"I gennemsnit var dette års vinder-teams 1,3 år om at udvikle deres sider. Denne hastighed fortsætter tendensen fra de seneste tre år, hvor vinder-siderne blev skabt meget hurtigere end tidligere."

Går vi bare tilbage til 2011, kunne det ifølge Nielsen Norman Group tage over seks år at udvikle et intranet, et tidsforbrug der altså er faldet drastisk i de senere år.

Man kunne måske tro, at det lavere tidsforbrug skyldes, at der er kommet flere hænder til hos virksomhedernes intranetteams, men det er faktisk ikke tilfældet.

Det gennemsnitlige intranet-team i dag har samme størrelse som i 2001 - nemlig 14 personer.

Med til det tal hører dog også, at den gennemsnitlige organisations-størrelse hos de virksomheder, der topper listen fra Nielsen Norman Group, er på hele 12.500 medarbejdere.

De 10 bedste intranet-designs ifølge Nielsen Norman Group:

American Cancer Society.
Cadwalader, Wickersham & Taft LLP.
DORMA.
Enbridge Inc.
Intermountain Healthcare.
NAV CANADA
Repsol S.A. (Spain), a private energy company providing service Salini Impregilo SpA
The Co-operators Group Limited
The Swedish Parliament

Læs også: 

Sådan er kæmpe SharePoint-portal smeltet sammen med ERP

Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter

Ny opgørelse: Disse systemer driver de danske intranet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S