Toppen ved at være nået? Smartphone-salg flader ud for første gang nogensinde

For første gang nogensinde falder vækstraterne inden for smartphone-salget. Det tvinger producenterne til at søge mod nye mulige vækstmarkeder.

Artikel top billede

Smartphone-salget har været præget af tårnhøje vækstrater, siden smartphone-kategorien blev introduceret med lanceringen af iPhonen i 2007.

Nu ser det imidlertid ud til, at det er ved at være slut med det hastigt voksende marked.

Det globale salg af smartphones voksede nemlig 'kun' seks procent i fjerde kvartal 2015 (til 404,5 millioner solgte enheder) i forhold til det tilsvarende kvartal i 2014.

Det er den mindste vækst nogensinde mål i smartphone-salget i et kvartal og et tegn på, at de seneste års kæmpe vækstmarked, Kina, er ved at være mættet.

Samtidig er der blandt forbrugerne opstået en vis bekymring over den globale økonomi. Det har fået mange forbrugere til at holde igen med ny-indkøb af smartphones, lyder det fra analysehuset Strategy Analytics.

Samsung stadig størst

Ifølge analysevirksomheden er Samsung fortsat verdens største smartphone-producent - ikke mindst fordi selskabet i perioden har haft den største vækst i to år.

Værre ser det ud for Apple, der ifølge Strategy Analytics er nødt til at ekspandere yderligere ind i nye mulige stor-markedet som Indien eller Nigeria for at 'gentænde vækst i iPhone-salget" i 2016.

Det understreges af Apples netop offentliggjorte regnskab. Her fremgår det, at selskabet er blevet ramt af en kraftig opbremsning i salget af iPhones.

Det kan du læse mere om her: Apples iPhone-salg skuffer trods nyt rekord-regnskab

Samsung forventer ligeledes lavere en-cifrede vækstrater på selskabets salg af både smartphones og tablet-computere i hele 2016.

Selskabet offentliggør ikke de konkrete smartphone-salgstal for fjerde kvartal 2015, men meddeler, at salget er vokset i Indien - blandt andet fordi Samsung har lagt sig i et lavere prisniveau end Apple.

Selskabet begrunder de afdæmpede forventninger med øget konkurrence og faldende efterspørgsel og vil i det kommende år fokusere på at sætte skub i smartphone-salget via "lanceringer af konkurrencedygtige devises og en optimeret produkt-vifte," som det lyder fra selskabet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S