Skal det være Office 365 eller Googles cloud-mail? Her bruger virksomhederne pengene

Virksomhederne tager i stigende grad de cloud-baserede mail-løsninger til sig. Ny opgørelse viser styrkeforholdet mellem Microsoft og Google i et af de vigtigste kundesegmenter.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

IBM har Verse, Amazon har Workmail, Google har Apps for Work, Microsoft har Office 365 og en række andre spillere har også deres respektive cloud-løsninger at byde på, når det kommer til emails.

Det er dog først og fremmest softwaregiganten fra Redmond, der har grund til at gnide sig i hænderne og og få dollartegn i øjnene, for når det kommer til de cloudbaserede mail-løsninger til virksomheder, er det Microsoft, der har bedst fat i markedet.

En ny undersøgelse fra Gartner blandt store, børsnoterede virksomheder viser, at Microsofts Office 365 hos dette kundesegment er den foretrukne løsning.

Det interessante ved denne type virksomheder er, at de har været mere tilbageholdende med at tage cloud i brug, og det er da også kun 13 procent af dem på globalt plan, der er på en cloudbaseret mail-løsning.

8,5 procent af de børsnoterede virksomheder anvender Office 365 fra Microsoft, mens 4,7 procent bruger Google Apps for Work.

Læs også: Her er de mest populære cloud-løsninger i danske virksomheder

De resterende 87 procent anvender ifølge Gartner lokale on premise-løsninger eller en hybrid, hostet eller privat cloud løsning.

Gartner har undersøgt 40.000 virksomheder på globalt plan.

"Selvom det er på det tidligt stadie for udbredelsen af cloud-email, har både Microsoft og Google opnået signifikante positioner hos virksomheder i forskellige størrelser, industrier og geografiske områder," udtaler Nikos Drakos, research vice president hos Gartner.

Gartner skriver, at Microsoft fører an i de fleste industrier, ikke mindst i regulerede industrier. Google klarer sig til gengæld bedst i de brancher, hvor der er hård konkurrence og mindre regulering.

Danske virksomheder satser på cloud-email

Danmark er blandt de mest it-modne lande, og brugen af cloud-baserede email-løsninger er også længere fremme her, end når man ser på det globale billede.

I Danmarks Statistiks årlige rapport om it-anvendelse i virksomheder, der udkom før jul, fremgik det, hvilke typer af cloud-løsninger, de danske virksomheder anvender i dag.

Blandt andet kunne man læse, at 66 procent af cloud-brugerne får emailen leveret via en cloud-løsning.

Microsofts Office 365 har rigtig godt fat i det danske marked både hos store og små virksomheder, offentlige som private, mens Googles cloud-løsning har en mere beskeden position herhjemme.

Office 365's succes her i Danmark skyldes både, at de fleste virksomheder kommer fra en traditionel Outlook/Exchange-løsning, så det er mest oplagt at skifte til Microsofts sky.

Det skyldes dog også, at Microsoft var tidligt ude med at kunne tilbyde kunderne Europæiske datacentre til deres data, mens eksempelvis Google i højere grad har satset på det globalt setup.

Cloud-leverandørerne har masser af vækst

Generelt har cloud-leverandørerne masser af vækst i disse år. Amerikanske Synergy Research Group kunne for nylig konkludere, at omsætningen på tværs af seks typer nøgle-tjenester på cloud-markedet er steget med 28 procent på et enkelt år.

I alt blev der ifølge analysefirmaet på et enkelt år omsat for 110 milliarder dollars - omkring 754 milliarder danske kroner. Læs mere om det her.

Synergy Research Group skrev samtidig, at 2015 var året, hvor cloud for alvor blev mainstream.

"På tværs af et bredt udsnit af cloud-applikationer og services har vi set, at anvendelsen nu har passeret 'early adopter-fasen', og barriererne for at taget det i brug fortsætter med at forsvinde."

Læs også:

Tjener styrtende med penge: Så mange milliarder skovler cloud-firmaerne ind

Her er de mest populære cloud-løsninger i danske virksomheder

Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S