Katjing! Danske studerende scorer 75.000 kroner på eksamensprojekt om big data

Danske Bank og KMD har stillet data til rådighed for en gruppe studerende på CBS. De studerende, der fik mest ud af dataene, blev belønnet med 75.000 kroner.

Artikel top billede

Vindergruppen bestod af Clemens Byager (tv), Sandra Norman Andersen (mf), Lars Brenner (mf) og Martin Arena Jørgensen (th).

"Pengene skal bruges på et ordentligt jakkesæt, så jeg kan se præsentabel ud, når jeg har afleveret mit speciale og skal ud og søge job. Resten skal bruges på at forsøde SU-tilværelsen," lyder det fra Clemens Byager, som netop har været med til at vinde 75.000 kroner. 

Han er 25 år og læser til dagligt cand.merc.it på Copenhagen Business School (CBS), og sammen med sin gruppe har han netop vundet en konkurrence med en hovedpræmie på 75.000 kroner for et eksamensprojekt om big data.

Konkurrencen er blevet til i samarbejde mellem CBS, Danske Bank og KMD.

Her stillede Dansk Bank og KMD en portion kundedata til rådighed for en række it-studerende på CBS, som fik mulighed for at arbejde med projektet i forbindelse med deres eksamensopgave. 

Deltagerne i konkurrence har alle taget et af de to fag "big data analytics" og "big social data analytics" på CBS.

Fik bankdata om danske familier

Grupperne er blevet udstyret med bankdata for 100.000 danske familier, kortdata samt den offentlige vurdering af alle danske ejendomme og derudover har grupperne fået adgang til et værktøj, der gør det muligt at indhente data fra Facebook og LinkedIn.

Vindergruppen der ud over Clemens Byager består af Lars Brenne, Sandra Norman Andersen og Martin Arena Jørgensen har ved at grave i transaktionsdata fra Danske Bank været i stand til at identificere især to kundegrupper der bør være særlig interessante for en moderne digital bank. 

Digitale og analoge kunder

Den ene gruppe kunder foretager størstedelen af deres bankforretning i den digitale verden og kommer sjældent i deres lokale bankfilial. Den anden kundegruppe holder fast ved den fysiske bankverden og bruger kun sjældent de digitale løsninger.  

"I dag er det en udfordring for bankerne, at de fleste kunder bliver mere og mere digitale, fordi det betyder, at den relation med kunderne, som de har brugt mange år på at opbygge, bliver sat på spil. Derfor har bankerne en interesse i sørge for at fastholde og forbedre den relation," forklarer Clemens Byager.

De studerende har derfor udviklet et værktøj, der gør det lettere for banken at grave i data om de forskellige segmenter, og dermed identificere, hvor den skal sætte ind, hvis den ønsker at forbedre relationen med kunderne.

"Ønsker banken at opbygge en en stærkere digital relation med kunder, der ikke bruger de digitale løsninger særligt ofte, så ved banken nu, at den skal markedsføre de digitale muligheder via en personlig relation og ikke via de digitale kanaler," siger Clemens Byager. 

Læs også: 
Dansk storbank vil med på disruption-bølgen, men har ikke ressourcerne: Sætter 100.000 kroner på højkant i hackathon 

Big data: Sådan forvandles Roskilde Festival til Danmarks vildeste smart city

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporter til Flådestation Frederikshavn

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension