Katjing! Danske studerende scorer 75.000 kroner på eksamensprojekt om big data

Danske Bank og KMD har stillet data til rådighed for en gruppe studerende på CBS. De studerende, der fik mest ud af dataene, blev belønnet med 75.000 kroner.

Artikel top billede

Vindergruppen bestod af Clemens Byager (tv), Sandra Norman Andersen (mf), Lars Brenner (mf) og Martin Arena Jørgensen (th).

"Pengene skal bruges på et ordentligt jakkesæt, så jeg kan se præsentabel ud, når jeg har afleveret mit speciale og skal ud og søge job. Resten skal bruges på at forsøde SU-tilværelsen," lyder det fra Clemens Byager, som netop har været med til at vinde 75.000 kroner. 

Han er 25 år og læser til dagligt cand.merc.it på Copenhagen Business School (CBS), og sammen med sin gruppe har han netop vundet en konkurrence med en hovedpræmie på 75.000 kroner for et eksamensprojekt om big data.

Konkurrencen er blevet til i samarbejde mellem CBS, Danske Bank og KMD.

Her stillede Dansk Bank og KMD en portion kundedata til rådighed for en række it-studerende på CBS, som fik mulighed for at arbejde med projektet i forbindelse med deres eksamensopgave. 

Deltagerne i konkurrence har alle taget et af de to fag "big data analytics" og "big social data analytics" på CBS.

Fik bankdata om danske familier

Grupperne er blevet udstyret med bankdata for 100.000 danske familier, kortdata samt den offentlige vurdering af alle danske ejendomme og derudover har grupperne fået adgang til et værktøj, der gør det muligt at indhente data fra Facebook og LinkedIn.

Vindergruppen der ud over Clemens Byager består af Lars Brenne, Sandra Norman Andersen og Martin Arena Jørgensen har ved at grave i transaktionsdata fra Danske Bank været i stand til at identificere især to kundegrupper der bør være særlig interessante for en moderne digital bank. 

Digitale og analoge kunder

Den ene gruppe kunder foretager størstedelen af deres bankforretning i den digitale verden og kommer sjældent i deres lokale bankfilial. Den anden kundegruppe holder fast ved den fysiske bankverden og bruger kun sjældent de digitale løsninger.  

"I dag er det en udfordring for bankerne, at de fleste kunder bliver mere og mere digitale, fordi det betyder, at den relation med kunderne, som de har brugt mange år på at opbygge, bliver sat på spil. Derfor har bankerne en interesse i sørge for at fastholde og forbedre den relation," forklarer Clemens Byager.

De studerende har derfor udviklet et værktøj, der gør det lettere for banken at grave i data om de forskellige segmenter, og dermed identificere, hvor den skal sætte ind, hvis den ønsker at forbedre relationen med kunderne.

"Ønsker banken at opbygge en en stærkere digital relation med kunder, der ikke bruger de digitale løsninger særligt ofte, så ved banken nu, at den skal markedsføre de digitale muligheder via en personlig relation og ikke via de digitale kanaler," siger Clemens Byager. 

Læs også: 
Dansk storbank vil med på disruption-bølgen, men har ikke ressourcerne: Sætter 100.000 kroner på højkant i hackathon 

Big data: Sådan forvandles Roskilde Festival til Danmarks vildeste smart city

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil