TDC Erhverv er det helt store problem: Her er TDC's nedtur hos virksomhederne

Erhvervskunderne svigter TDC, samtidig med at priskonkurrencen gør det svært at hente nok penge på de eksisterende kunder. Se den markante tilbagegang her.

TDC's årsregnskabet for 2015, der netop er offentliggjort, vidner om en telekoncern med store udfordringer på det danske telemarked.

Værst er tilbagegangen i erhvervsforretningen, der står for 5,9 milliarder kroner af TDC-koncernens samlede omsætning på 24,3 milliarder kroner i 2015.

Erhverv har ellers tidligere været et solidt og lukrativt forretningsområde for TDC, men virksomhederne er for alvor begyndt at kigge efter de lavest mulige tele-priser, og det presser TDC på resultaterne.

Omsætningen i TDC Erhverv faldt i 2015 med 7,2 procent til 5,9 milliarder kroner.

Resultatet før skat, afskrivninger og renter (EBITDA) faldt samtidig med hele 16,6 procent til 3,6 milliarder kroner.

"Erhverv oplevede en utilfredsstillende udvikling i 2015 med et EBITDA-tab på 16,6 procent eller 731 millioner," skriver TDC i årsregnskabet.

Læs mere: Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant

Her fremgår det også, at den markante tilbagegang skyldes en "intens konkurrence på tværs af produkter og segmenter, og en forværring af opex-udviklingen (driftsomkostninger, red)."

"Dette er en ugunstig udvikling sammenlignet med 2014, og repræsenterer et lavpunkt for performance i de senere år," skriver TDC i regnskabet.

Hvis man zoomer ind på erhvervsforretningens forskellige produkter, så fremgår det, at udviklingen går den forkerte vej flere steder.

Mobilforretningen er gået tilbage med 17,2 procent i omsætningen, mens internet og netværk gik tilbage med 8,2 procent.

Fastnettelefon-forretningen fortsætter også nedturen med en tilbagegang på 16,1 procent i omsætningen fra 2014 til 2015. TDC mistede 40.000 erhvervs-fastnetkunder i 2015.

Mister 15.000 erhvervs-mobilkunder
TDC Erhverv har også et forretningsområde, der blot kaldes "andre" (hvor blandt andet Netdesign indgår), som er gået frem med 18,7 procent - men målt i kroner og ører er det samtidig den mindste del af erhvervs-omsætningen, så det er ikke noget, der kan opveje faldet på de andre områder.

TDC er ikke kun presset af, at prispresset gør det sværere at opretholde omsætningen per mobilkunde i erhvervsforretningen (ARPU faldt med 15,3 procent) - selskabet har også mistet 15.000 erhvervs-mobilkunder i årets løb.

Det skyldes ifølge TDC "tab af små- og mellemstore virksomhedskunder, hvilket kun delvist blev opvejet af en stigning i offentlige kunder."

Ny direktør og behov for at forenkle
Det er kun få uger siden, at TDC meddelte, at Jens Munch-Hansen, koncerndirektør i TDC Erhverv, stopper i selskabet og den 1. april erstattes Marina Lønning, der kommer fra som CMO for erhvervsmarkedet i Telenor Norge.

Læs mere om det her.

Pernille Erenbjerg udtalte i den forbindelse:

"Jeg ser frem til at få Marina med på holdet. Tiden er rigtig til at få nogle nye øjne på erhvervsforretningen og vores muligheder for at forbedre udviklingen og styrke vores tilbud til kunderne. Med sin lange erfaring fra Telenors norske erhvervsforretning og sin store indsigt i løsninger og markedsføring til erhvervslivet er Marina den helt rigtige til at stå i spidsen for det."

Vil forenkle produkterne
Pernille Erenbjerg udtalte for få dage siden til Computerworld, at det primære mål for TDC i de kommende år er at gøre koncernen og dens produkter enklere og bedre - det gælder ikke mindst i forhold til erhvervsforretningen. 

"Bare som et eksempel på, hvorfor det er nødvendigt, kan vi se i erhvervsforretningen, at vi har 3.000 forskellige pris- og rabatstrukturer. Så længe vores kunder er på så mange forskellige produkter og prisplaner, er der en grænse for, hvor langt vi kan komme med forenklingen."

"Så med det arbejde vi laver der, muliggør vi også en effektiviseringen i vores egen måde at arbejde på," sagde Pernille Erenbjerg blandt andet.

TDC's samlede omsætning for hele 2015 landede på 24,3 milliarder kroner, mens EBITDA-resultatet for året lå på 9,8 milliarder kroner - det er 6,9 procent lavere end i 2014, når man frasorterer køb og salg af virksomheder og andet. 


TDC endte i 2015 efter skat med et underskud på knap 2,4 milliarder kroner. I 2014 havde selskabet et overskud på omkring 3,2 milliarder.

Læs også:

Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant


Pernille Erenbjerg: Derfor er navneskiftet fra TDC til Yousee nødvendigt





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

26. februar 2021 | Læs mere


AI og machine learning i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Vi kender til kunstig intelligens og machine learning, men hvordan udnytter vi dem i praksis? Hør om de aktuelle erfaringer med AI og machine learning, og bliv endnu klogere på fremtidens mulige tendenser, når det kommer til AI og machine learning.

02. marts 2021 | Læs mere


It-sikkerhedskontroller og -processer (How to)

Flere organisationer end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb af hackere, der hele tiden finder nye veje og metoder, som de kan udnytte til at trænge ind i virksomhedernes systemer. På dette event kigger vi nærmere på, hvordan man opsætter de nødvendige it-sikkerhedskontroller og gør god brug af eksempelvis incident response, log management, penetrationstesting, awareness-træning, sikkerhedsopsætning og meget andet.

03. marts 2021 | Læs mere






Premium
Bankdata efter hård kritik af it-sikkerheden fra Finanstilsynet: Vi kan godt genkende kritikken
Interview: Bankdata kan godt nikke genkendende til den række af kritik-punkter, som Finanstilsynet retter mod selskabets it-sikkerhed. Men der er en god forklaring, mener compliance-direktør Lene Weldum.
Computerworld
Spotify på vej med kæmpe satsning: Vil være mere end blot en musikstreamingtjeneste
Svenske Spotify er klar med en række nyheder, der rækker længere end blot lyd.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Benefits of Automating P2P Processes
Purchasing and accounting departments are under constant pressure to boost efficiency. An ever-increasing number of processes to be managed; vacancies that cannot be filled; rising compliance demands: these are just some of the reasons why already heavy workloads keep growing. However, digitalizing and automating operational business processes can help reduce these workloads considerably. And when repetitive manual tasks such as data entry are eliminated, employees are freed up to focus on more challenging tasks. This white paper will outline just which tasks can be automated in purchasing and accounts payable departments, from issuing purchase requisitions to filing invoices in line with auditing standards. We will describe how daily operations in Purchasing and Accounting are changing, as well as the benefits that automation offers.