Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC Erhverv er det helt store problem: Her er TDC's nedtur hos virksomhederne

Erhvervskunderne svigter TDC, samtidig med at priskonkurrencen gør det svært at hente nok penge på de eksisterende kunder. Se den markante tilbagegang her.

TDC's årsregnskabet for 2015, der netop er offentliggjort, vidner om en telekoncern med store udfordringer på det danske telemarked.

Værst er tilbagegangen i erhvervsforretningen, der står for 5,9 milliarder kroner af TDC-koncernens samlede omsætning på 24,3 milliarder kroner i 2015.

Erhverv har ellers tidligere været et solidt og lukrativt forretningsområde for TDC, men virksomhederne er for alvor begyndt at kigge efter de lavest mulige tele-priser, og det presser TDC på resultaterne.

Omsætningen i TDC Erhverv faldt i 2015 med 7,2 procent til 5,9 milliarder kroner.

Resultatet før skat, afskrivninger og renter (EBITDA) faldt samtidig med hele 16,6 procent til 3,6 milliarder kroner.

"Erhverv oplevede en utilfredsstillende udvikling i 2015 med et EBITDA-tab på 16,6 procent eller 731 millioner," skriver TDC i årsregnskabet.

Læs mere: Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant

Her fremgår det også, at den markante tilbagegang skyldes en "intens konkurrence på tværs af produkter og segmenter, og en forværring af opex-udviklingen (driftsomkostninger, red)."

"Dette er en ugunstig udvikling sammenlignet med 2014, og repræsenterer et lavpunkt for performance i de senere år," skriver TDC i regnskabet.

Hvis man zoomer ind på erhvervsforretningens forskellige produkter, så fremgår det, at udviklingen går den forkerte vej flere steder.

Mobilforretningen er gået tilbage med 17,2 procent i omsætningen, mens internet og netværk gik tilbage med 8,2 procent.

Fastnettelefon-forretningen fortsætter også nedturen med en tilbagegang på 16,1 procent i omsætningen fra 2014 til 2015. TDC mistede 40.000 erhvervs-fastnetkunder i 2015.

Mister 15.000 erhvervs-mobilkunder

TDC Erhverv har også et forretningsområde, der blot kaldes "andre" (hvor blandt andet Netdesign indgår), som er gået frem med 18,7 procent - men målt i kroner og ører er det samtidig den mindste del af erhvervs-omsætningen, så det er ikke noget, der kan opveje faldet på de andre områder.

TDC er ikke kun presset af, at prispresset gør det sværere at opretholde omsætningen per mobilkunde i erhvervsforretningen (ARPU faldt med 15,3 procent) - selskabet har også mistet 15.000 erhvervs-mobilkunder i årets løb.

Det skyldes ifølge TDC "tab af små- og mellemstore virksomhedskunder, hvilket kun delvist blev opvejet af en stigning i offentlige kunder."

Ny direktør og behov for at forenkle

Det er kun få uger siden, at TDC meddelte, at Jens Munch-Hansen, koncerndirektør i TDC Erhverv, stopper i selskabet og den 1. april erstattes Marina Lønning, der kommer fra som CMO for erhvervsmarkedet i Telenor Norge.

Læs mere om det her.

Pernille Erenbjerg udtalte i den forbindelse:

"Jeg ser frem til at få Marina med på holdet. Tiden er rigtig til at få nogle nye øjne på erhvervsforretningen og vores muligheder for at forbedre udviklingen og styrke vores tilbud til kunderne. Med sin lange erfaring fra Telenors norske erhvervsforretning og sin store indsigt i løsninger og markedsføring til erhvervslivet er Marina den helt rigtige til at stå i spidsen for det."

Vil forenkle produkterne

Pernille Erenbjerg udtalte for få dage siden til Computerworld, at det primære mål for TDC i de kommende år er at gøre koncernen og dens produkter enklere og bedre - det gælder ikke mindst i forhold til erhvervsforretningen. 

"Bare som et eksempel på, hvorfor det er nødvendigt, kan vi se i erhvervsforretningen, at vi har 3.000 forskellige pris- og rabatstrukturer. Så længe vores kunder er på så mange forskellige produkter og prisplaner, er der en grænse for, hvor langt vi kan komme med forenklingen."

"Så med det arbejde vi laver der, muliggør vi også en effektiviseringen i vores egen måde at arbejde på," sagde Pernille Erenbjerg blandt andet.

TDC's samlede omsætning for hele 2015 landede på 24,3 milliarder kroner, mens EBITDA-resultatet for året lå på 9,8 milliarder kroner - det er 6,9 procent lavere end i 2014, når man frasorterer køb og salg af virksomheder og andet. 

TDC endte i 2015 efter skat med et underskud på knap 2,4 milliarder kroner. I 2014 havde selskabet et overskud på omkring 3,2 milliarder.

Læs også:

Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant

Pernille Erenbjerg: Derfor er navneskiftet fra TDC til Yousee nødvendigt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere