Gartner: Tro ikke på it-selskaberne - de overdriver succes på cloud-området med smarte regnskabsfiduser

Cloud-leverandørerne overdriver vildt størrelsen på den omsætning, som de henter på cloud-tjenester. "Vi anbefaler, at CIO'er aldrig tager de oplyste omsætnings-tal på cloud-tjenester for gode varer," lyder det fra Gartner.

Artikel top billede

Du skal ikke tro på størrelsen af den omsætning, som it-leverandørerne hævder, at de henter hjem på deres cloud-tjenester.

Leverandørerne overdriver nemlig ofte omsætningen vildt og blander med vilje omsætning fra deres klassiske forretnings-områder ind i cloud-omsætningen for på denne måde at få den til at se større ud, end den reelt er.

Det gør det vanskeligt for kunderne at vurdere, om de pågældende cloud-leverandører er solide, ligesom det gør det svært at sammenligne de forskellige leverandører.

Sådan lyder det fra analysehuset Gartner, der har gennemgået tal og forretning for en række it-selskaber.

Ifølge Gartner skyldes de overdrevne omsætningstal, at it-leverandørerne kappes om at vise investorer og kunder, at de er længst fremme i den overordnede omstilling mod cloud, som præger hele it-branchen i disse år.

Alle leverandørerne er nervøse for at blive stemplet som morgensdagens tabere, der ikke har været i stand til at omstille forretningen lige så hurtigt som konkurrenterne og som derfor står til at tabe yderligere forretning.

Det kan nemlig få nye kunder til at gå andre steder hen og gamle til at forlade butikken.

Anbefaling: Tag aldrig oplyste tal for gode varer
Gartner anbefaler derfor, at man som kunde helt ser bort fra it-leverandørernes oplyste omsætnings-tal og i stedet fokuserer på konkrete løsninger.

"Det er blevet mere udfordrende at vurdere de oplyste omsætnings-tal for cloud-leverandører, da mange leverandørers it-relaterede forrertninger fremstår som komplicerede og nuancerede," lyder det i en ny rapport fra Gartner.

"Vi anbefaler, at CIO'er aldrig tager de oplyste omsætnings-tal på cloud-tjenester for gode varer og i stedet vurderer leverandørerne på deres strategi og service," hedder det.

Ifølge Gartner er en af de meget udbredte fiduser at inkludere omsætnings-tal fra andre forretningsområder i cloud-tallene.

Det betyder, at leverandør eksempelvis indlemmer omsætningstal for cloud-relaterede forretningsområder som server, virtualisering, software og management-værktøjer i tallene for cloud-forretningen.

Gartner har også fundet leverandører, der indføjer omsætningstal for deres hosting-forretning, konsulentforretning og service-forretning i cloud-tallene

Tallene er 'cloudy'

Ifølge Gartner leverer Microsoft eksempelvis tal, der - lidt fiffigt sagt - er 'cloudy.'

Microsoft samler nemlig tallene fra Office 365 SaaS, Azure IaaS og Dynamic CRM, men det er uklart, hvor stor en del, der hidrører til henholdsvis IaaS og SaaS, hvilket gør det næsten umuligt at sammenligne Azure med den direkte konkurrent, Amazon Web Services, når det handler om omsætning.

Også Google bundler tallene med 'andre omsætnings-strømme' ['other revenues'], hvilket gør det umuligt at sammeligne omsætningen mellem de ellers sammenlignelige tjenester hos Microsoft og Amazon.

Det samme gælder IBM, der ifølge Gartner leverer en af de mest forvirrende opgørelser.

IBM hævder at have tjent 62 milliarder kroner på cloud-forretningen i fjor, men ifølge Gartner henter selskabet under halvdelen af beløbet på 'as a service'-løsninger.

"Hvilket cloud-tjenester er ikke 'as a service'-løsninger," spørger Gartner, der vurderer, at IBM i hemmelighed indlemmer tal fra konsulent- og services-forretning i de oplyste cloud-tal.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job