Gartner: Tro ikke på it-selskaberne - de overdriver succes på cloud-området med smarte regnskabsfiduser

Cloud-leverandørerne overdriver vildt størrelsen på den omsætning, som de henter på cloud-tjenester. "Vi anbefaler, at CIO'er aldrig tager de oplyste omsætnings-tal på cloud-tjenester for gode varer," lyder det fra Gartner.

Artikel top billede

Du skal ikke tro på størrelsen af den omsætning, som it-leverandørerne hævder, at de henter hjem på deres cloud-tjenester.

Leverandørerne overdriver nemlig ofte omsætningen vildt og blander med vilje omsætning fra deres klassiske forretnings-områder ind i cloud-omsætningen for på denne måde at få den til at se større ud, end den reelt er.

Det gør det vanskeligt for kunderne at vurdere, om de pågældende cloud-leverandører er solide, ligesom det gør det svært at sammenligne de forskellige leverandører.

Sådan lyder det fra analysehuset Gartner, der har gennemgået tal og forretning for en række it-selskaber.

Ifølge Gartner skyldes de overdrevne omsætningstal, at it-leverandørerne kappes om at vise investorer og kunder, at de er længst fremme i den overordnede omstilling mod cloud, som præger hele it-branchen i disse år.

Alle leverandørerne er nervøse for at blive stemplet som morgensdagens tabere, der ikke har været i stand til at omstille forretningen lige så hurtigt som konkurrenterne og som derfor står til at tabe yderligere forretning.

Det kan nemlig få nye kunder til at gå andre steder hen og gamle til at forlade butikken.

Anbefaling: Tag aldrig oplyste tal for gode varer
Gartner anbefaler derfor, at man som kunde helt ser bort fra it-leverandørernes oplyste omsætnings-tal og i stedet fokuserer på konkrete løsninger.

"Det er blevet mere udfordrende at vurdere de oplyste omsætnings-tal for cloud-leverandører, da mange leverandørers it-relaterede forrertninger fremstår som komplicerede og nuancerede," lyder det i en ny rapport fra Gartner.

"Vi anbefaler, at CIO'er aldrig tager de oplyste omsætnings-tal på cloud-tjenester for gode varer og i stedet vurderer leverandørerne på deres strategi og service," hedder det.

Ifølge Gartner er en af de meget udbredte fiduser at inkludere omsætnings-tal fra andre forretningsområder i cloud-tallene.

Det betyder, at leverandør eksempelvis indlemmer omsætningstal for cloud-relaterede forretningsområder som server, virtualisering, software og management-værktøjer i tallene for cloud-forretningen.

Gartner har også fundet leverandører, der indføjer omsætningstal for deres hosting-forretning, konsulentforretning og service-forretning i cloud-tallene

Tallene er 'cloudy'

Ifølge Gartner leverer Microsoft eksempelvis tal, der - lidt fiffigt sagt - er 'cloudy.'

Microsoft samler nemlig tallene fra Office 365 SaaS, Azure IaaS og Dynamic CRM, men det er uklart, hvor stor en del, der hidrører til henholdsvis IaaS og SaaS, hvilket gør det næsten umuligt at sammenligne Azure med den direkte konkurrent, Amazon Web Services, når det handler om omsætning.

Også Google bundler tallene med 'andre omsætnings-strømme' ['other revenues'], hvilket gør det umuligt at sammeligne omsætningen mellem de ellers sammenlignelige tjenester hos Microsoft og Amazon.

Det samme gælder IBM, der ifølge Gartner leverer en af de mest forvirrende opgørelser.

IBM hævder at have tjent 62 milliarder kroner på cloud-forretningen i fjor, men ifølge Gartner henter selskabet under halvdelen af beløbet på 'as a service'-løsninger.

"Hvilket cloud-tjenester er ikke 'as a service'-løsninger," spørger Gartner, der vurderer, at IBM i hemmelighed indlemmer tal fra konsulent- og services-forretning i de oplyste cloud-tal.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S