Falsk Netflix-mail i omløb i Danmark: Forsøger at fuppe brugerne med smart fidus

It-kriminelle udså sig danskernes foretrukne streaming-tjeneste, Netflix, i phishing-kampagne, hvor målet blandt andet var at sælge ofrets Netflix-konto videre.

Artikel top billede

Screenshot fra Symantec.

Der er god grund til, at de mange danske Netflix-brugere her i vinterferien er ekstra opmærksomme på, hvilke mails de modtager vedrørende tjenesten.

It-kriminelle har nemlig haft gang i i en phishing-kampagne, der rettede sig mod de danske Netflix-brugere.

Det skriver DK Cert.

"En phishing-kampagne forsøgte at narre Netflix-login fra danskere. Stjålne Netflix-konti sælges for halvanden krone stykket."

Det er Symantec, der står bag afsløringen af Netflix-svindlen.

Sendte snedig mail

Sikkerhedsfirmaet nævner den danske sag i en internationalt orientering om et stigende antal eksempler på forsøg på Netflix-svindel.

"Symantec observerede en Netflix phishing-kampagne den 21. januar, der var rettet mod danske brugere."

"Phishing-emailen forsøgte at narre brugerne til at tro, at deres Netflix-konto skulle opdateres, da der var et problem med den månedlige betaling."

Symantec forklarer, at de udspekulerede emails blev sent fra netflix@fakt[???].com med emnet "Opdater Betalingsinformation".

Når ofrene klikkede på et link til en side, hvor de kunne rette deres oplysninger, blev de sendt direkte i kløerne på de kriminelle, der forsøgte at sælge adgangen til den konkrete Netflix-konto videre til andre på nettet (flere kan bruge den samme konto.)

"Der er en undergrundsøkonomi rettet mod brugere, der ønsker adgang til Netflix gratis eller for en reduceret pris," forklarer Symantec.

"Siden, som emailen linkede til, er ikke længere aktiv," oplyser Symantec dog heldigvis også.

Det er dog hverken første eller sidste gang, at de it-kriminelle forsøger at udnytte det faktum, at en tjeneste som Netflix er blevet så populær.

Anbefalingen fra DK Cert lyder, at man skal undlade at følge links i emails fra Netflix og andre abonnementstjenester - i stedet bør du indtaste adressen direkte i browseren.

Læs også:

Netflix' masterplan er filmverdenens værste mareridt - men kunderne jubler

Netflix vil omkode alle danske film for at spare båndbredde

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse