Leksikon-mastodont bygger ny søgemaskine og tager kampen om mod Googles imperium

Wikipedia er nok bedst kendt som hele verdens opslagsværk, men nu vil firmaet også bygge en søgemotor, der skal være et alternativ til Google og Bing. En hård, men ikke umulig, udfordring, vurderer dansk søgeekspert.

I Danmark går 98 procent af websøgningerne gennem Googles univers.

Og det er ikke kun i det danske kongerige, at situationen ser således ud. Det samme gælder også for store dele af den vestlige verden, hvor der kan sættes lighedstegn mellem Google og websøgning.

Der er med andre ord ikke den store konkurrence om søgningerne på nettet lige i øjeblikket, hvis man ser bort fra den kinesiske kæmpe, Baidu.

Men nu søsætter stiftelsen bag den store web-encyklopædi, Wikimedia, en satsning, der skal udvikle en ny og uafhængig søgemotor. Den skal konkurrere med de kommercielle konkurrenter i form af Bing og Google.

Wikimedia har således afsat godt 20 millioner kroner til søgeprojektet.

Og der er plads til søgealternativer, fortæller en dansk søgeekspert.

"Det er altid godt med innovation, så tingene ikke sander til. Da Google kom frem, var det eksempelvis som et alternativ til AltaVista. AltaVista var overplastret med animerede reklamer. Googles helt rene udseende, med bare et søgefelt, var et friskt pust, som folk lynhurtigt kom til at elske," fortæller Mikkel deMib Svendsen, direktør og partner i Waimea Digital.

Han beskriver Googles start som et opbrud med en kommerciel gigant. En situation, som han vurderer, kan komme igen.

"Når en søgemaskine går på børsen, så er det jo aktionærerne, der skal tilgodeses og ikke brugerne. Det kan brugerne godt få for meget af. Ligeledes har internettet vist, at ingen firmaer er så store, at de ikke kan væltes. Det var jo præcis det Google gjorde med AltaVista. Med Googles nuværende markedsandel er der kun en vej, og det er ned," lyder hans analyse.

Længe undervejs
Der har været rygter om en søgemotor fra opslagsværket i en rum tid, men nu er der kommet en bekræftelse i form af et stipendium fra amerikanske Knight Foundation, skriver The Register.

I et brev, der er dateret 18. september 2015, bekræftes en donation på små to millioner kroner til projektet.

"For at fremme nye modeller til at finde informationer støtter vi udviklingen af Wikipedia Knowledge Engine, som er et system til at finde pålidelige og troværdige informationer på internettet," skriver stiftelsen.

Denne kundskabsmotor er blevet tidligere blevet snakket ned af Wikipedias grundlægger Jimmy Wales. Så sent som i sidste uge hævdede han, at organisationen ikke havde ambitioner om at "arbejde med søgning eller blive et nyt Google."

Men i det brev fra september, der først nu er publiceret, står noget andet.

I Wikimedias ansøgningsbrev står der således, at man vil "demokratisere opdagelsen af medier, nyheder og information gennem at skabe et alternativ til de kommercielle søgemotorer."

Taber trafik til Google
Mikkel deMib Svendsen peger dog også på andre faktorer, der har betydning for, at Wikimedia påtænker at styrke søgninger.

"Wikipedia har tabt mange søgninger til Google. Man har opgjort det til omkring 500 millioner mistede besøg om måneden, så Wiki-folkene har også en interesse i at holde søgningerne inden for eget regi," fortæller han.

"Wikipedia har traditionelt ligget meget højt i Googles hierarki, men hen over de sidste par år er de stødt og roligt dalet ned af listerne. Det har haft store konsekvenser for besøgstallene."

Han også på en svaghed ved projektet nemlig, at Wikipedia har en meget snæver opslagstilgang til information. Desuden er nettet vokset enormt, hvilket lægger en teknisk udfordring hen over tingene.

"Da Google kæmpede med AltaVista var der omkring 20 millioner websider. I dag er tallet nok i nærheden af 2.000 milliarder sider. Det er en stejl indgang, at skulle bygge en database med det antal registreringer."

Han peger i stedet på andre alternativer til en ny søgemaskine.

"Et bud kunne være Amazon. Firmaet har både pengene, infrastrukturen og teknologien. Det er nok firmaer af denne type, der skal til for at bygge et alternativ til Google," lyder analysen.

Det er ikke første gang Wikimedia har haft et godt øje til søgebranchen. I 2008 lancerede Jimmy Walsh et søgeprojekt, Wikia, som dog hurtigt blev puttet ned i skrivebordsskuffen igen.

De nye tanker om en kundskabssøgemotor er planlagt til at tage flere år. Det samlede budget ligger lige i underkanten af 20 millioner, og der er 14 folk med i projektet.

Læs også:
Ny søgemaskine vil lade dig styre resultaterne

Firefox dropper Google - får ny søgemaskine som default

Efter EU-dom: Sådan kan du fjerne dig selv fra Googles søgemaskine

Derfor strømmer brugerne til denne søgemaskine




Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.