IBM betaler 17 milliarder kroner for selskab i sundhedssektoren

IBM-direktør Ginni Rometty har slået sin egen investeringsrekord hos Big Blue ved at lægge 17 milliarder kroner for et it-sundhedsselskab. Læs her, hvad IBM skal bruge de millionvis af nyindkøbte sygedata til.

Artikel top billede

It-giganten IBM har i det seneste års tid været ude og investere heftigt i selskaber med viden om it-sundhed og patientjournaler.

Senest har IBM lagt godt 17 milliarder kroner på bordet i købet af Truven Health Analytics, som har specialiseret sig i at cloudbaserede data management og analytics for tusindvis af storkunder i sundhedssektoren.

Mere præcis har Truven Health Analytics godt 8.500 kunder, som inkluderer hospitaler, forsikringsbranchen og offentlige myndigheder, som samlet har sundhedsoplysninger for omkring 215 millioner mennesker.

Selskabet blev senest i 2012 solgt for 8,5 milliarder kroner, og har med 20 kontorer i USA såvel som kontorer i Canada, EU og Asien siden vokset sig endnu større.

Blandt sine mest populære produkter sælger Truven Health Analytics en årlig benchmark-undersøgelse af top 100-hospitalerne i USA.

Aftalen mellem IBM og Truven Health Analytics forventes afsluttet i løbet af året, skriver onlinemediet Bloomberg News.

Skal fodre Watson

Der er ingen tvivl om, at IBM-opkøbene i it-sundhedsindustrien hænger uløseligt sammen med selskabets satsninger på sin supercomputer Watson.

Computerworld kunne for nyligt berette om, at Watson sluger omkring 800 millioner sider sundhedsjournaler i sekundet, hvilket du kan læse mere om her:

Sådan arbejder IBM på det helt store gennembrud for kunstig intelligens

Ideen med at indlæse tonsvis af sundhedsjournaler i regnemonstret er, at Watson med tiden udvikler sin kunstige intelligens ved hjælp af endnu flere data, så supercomputeren også kan stille diagnoser og komme med behandlingsforslag.

Flere sundheds-apps

IBM-boss Ginni Rometty har i denne omgang lagt sin største investering i sin tre års regeringsperiode.

Det skyldes det store potentiale inden for automatiseringen og dermed muligheden for at forøge viden og behandlingsformer markant omkring sygdomsbehandling med hjælp fra Watson.

"De fleste datasæt i sundhedsindustrien er i forskelligartede databaser. IBM's strategi er at samle disse data og gør dem tilgængelige, så både IBM og vores økosystem af partnere kan bygge sundhedsløsninger på toppen af dem," forklarer general manager for Watsons sundhedsprogram, Deborah DiSanzo, til Crains Detroit Business.

Med sine nyindkøbte oplysninger om 215 millioner menneskers sygehistorik runder IBM at have variende typer af sundhedsoplysninger for omkring 300 millioner folk.

Læs også:
"Problemet er ikke, at vores maskiner bliver intelligente, men at de bliver autonome"

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger en IT-supporterelev til Almegård Kaserne på Bornholm

Bornholm

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S