Artikel top billede

Så slemt står det til: Virksomheder har slet ikke styr på kundernes persondata

Kun hver femte virksomhed er i stand til at håndtere kunde-data på en sikker måde.

Kun en ud af fem virksomheder er i stand til på en sikker måde at håndtere fortrolige data om deres kunders identiteter.

Sådan lyder konklusionen i en global undersøgelse, som Capgemini Group og RSA har udarbejdet med deltagelse af 800 topchefer fra virksomheder i USA, Storbritannien, Frankrig, Holland, Belgien, Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Ifølge undersøgelsen er stort set alle virksomhederne for tiden meget fokuserede på at høste værdi af nye digitale initiativer - blandt andet i cloud'en.

Til gengæld forsømmer de undervejs ofte it-sikkerheden og arbejdet med at få ordentligt styr på deres systemer og de data, som de indeholder.

Ifølge Capgemini fører det til, at mange af virksomhederne under-investerer i sikkerheds-tiltag - herunder i god governance.

62 procent af de adspurgte topchefer bedyrer i undersøgelsen, at det er 'afgørende' for deres organisation, at kunder og brugere har sikker adgang til virksomhedens digitale tjenester.

Men kun 26 procent af virksomhederne har indkøbt løsninger, der vitterligt kan sikre den digitale adgang, mens resten - altså næsten tre ud af fire - ikke har sikret systemerne.

Har brug for nye metoder

Hertil kommer, at 84 procent af de 800 virksomheder siger, at der er stort behov for at tilbyde nye og sikre autentifikations-metoder i virksomheden.

En af udfordringerne er her, at brugernes vaner ændrer sig: De anvender mange forskellige løsninger og sites, flakker frem og tilbage og vil gerne kunne logge ind så nemt og enkelt og sikkert som muligt.

Capgeminis sikkerheds-direktør, Mike Turner, siger til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, at ejerskabet af persondata bevæger sig væk fra de enkelte organisationer og over til mere fleksible og sikre tjenester, der passes af brugeren selv.

"Det er åbenlyst, at det snart er slut med den tid, hvor brugerne skal logge ind i hver eneste virksomheds systemer med et brugernavn og password, der kun passer til netop dette system," siger han.

"Brugerne vil gerne kunne logge ind fra alle steder på mange forskellige måder - herunder med deres profiler fra sociale medier og deres email-adresser," siger han.

Virksomhedernes manglende systemer til god governance og håndtering af brugernes data kan meget vel blive en varm kartoffel herhjemme.

EU er nemlig på trapperne med den nye persondata-forordning, der inden for de kommende par år skal tvinge europæiske organisationer til at få styr på netop kunder og brugeres data.

Du kan læse mere om de nye regler, og hvad de kommer til at betyde herhjemme, her: Overblik: Få styr på EU's nye persondata-forordning - her er alt du behøver at vide




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere