Ny afgørelse: Nu kan der komme gebyr på MobilePay

En ny afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen betyder, at der kan komme gebyr på MobilePay-betalinger. Noget som Danske Bank indtil nu har forsøgt at forhindre.

Artikel top billede

(Foto: Claus Sjödin)

En ny afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen betyder, at du i fremtien kan blive pålagt et gebyr, når du betaler med MobilePay i butikker.

Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.   

Ifølge afgørelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen må Danske Bank af konkurrencehensyn ikke længere forbyde butikker i at opkræve gebyr for betalinger via MobilePay.

Noget som banken ellers hidtil har gjort.

"Danske Bank og Nets må ikke forhindre butikkerne i at opkræve gebyrer fra kunderne for brug af betalingskort. Det vil medføre en ulige konkurrence mellem forskellige udbydere af betalingsløsninger. Vi er derfor tilfredse med, at praksis er blevet ændret," siger Martin Nyvang, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ifølge pressemeddelelsen. 

Danske Bank retter ind

Afgørelsen har allerede fået Danske Bank til at rette ind, og den oplyser nu til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at den har ændret sine vilkår for virksomheders brug af MobilePay, så de ikke længere indeholder et forbud mod gebyrer. 

»Det er en fejl, som nu er rettet, og det beklager vi. Da vi gik ind med MobilePay Business, var det i en periode gratis, hvor vi præciserede, at butikken ikke måtte vælte et gebyr over på forbrugerne,« siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay-divisionen, ifølge Business.dk

Læs også: 
Betal med ur eller mobil: Mobilbetalingerne eksploderer - men NFC-teknologi er dømt ude 

Nu kan du logge ind på Mobile Pay med dit fingeraftryk

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil