Førerløse lastbiler kører igennem Danmark onsdag

Dansk Vejdirektorat indgår i et større europæisk testforløb, hvor lastbiler kører uden at blive styret af en chauffør.

Store virksomheder som Google og Volvo kæmper for at bygge en førerløs bil, der skal køre dig på arbejde og hjem igen.

Der går dog nogle år før, at du som en anden Will Smith fra i, Robot kan sætte dig ind i en bil og blive kørt på arbejde. Men selve scenariet med de førerløse biler er ikke så utopisk igen. 

Et samarbejde mellem Vejdirektoratet i Danmark og en række europæiske lande, heriblandt Holland, prøver i dagene efter påske at optimere lastbilskørsel, så chaufførerne ikke behøver køre bilen selv, selv om der stadig skal være chauffører i lastbilerne. 

En chauffør styrer hele konvojen
En konvoj af lastbiler skal køre fra Sverige igennem Danmark og ned til Rotterdam i Holland. Lastbilerne har alle chauffører, men det er den forreste chauffør, som skal styre hele karavanen.

Med en afstand på kun et halvt sekund - det svarer til  11 meter - er der store forhåbninger til resultatet af forsøget.

"Det vil på sigt kunne skabe store besparelser for ikke kun vognmændene, men også i form af mindre trængsel for den øvrige trafik. Tænk over hvor meget lastbilerne fylder på de danske veje, og forestil jer så, hvis de i stedet agerede som var det et tog i den ene bane," siger afdelingschef hos Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Radiosignaler og magneter Lastbilerne er forbundet med radar og radioforbindelse.

De har alle Adaptive Cruise Control, som også ligger i mange af de dyrere bilmærker i dag.

Det er en teknologi, som med en radar kan måle afstanden til de omkringliggende biler, heriblandt de andre lastbiler, så afstanden holdes.

Lastbilerne kommunikerer også med hinanden via en teknologi kaldet Automatic Break Control, som i bund og grund sender et trådløst signal til de andre lastbiler, som automatisk bremser, når den forreste lastbil trykker på bremsen.

Det sker langt hurtigere end et menneske kan reagere bag en bremsende bil.

Det betyder, at du kan mindske afstanden mellem lastbilerne helt ned til et halvt sekund i forhold til den lovpligtige afstand på to sekunder afstand.

"Det er fuldstændig lige som det fungerer i et tog. Når lokomotivføreren træder på bremsen, så bremser alle vognene i toget samtidig. Det samme sker her med lastbilerne, så den korte bremseaftand mellem bilerne er ikke et problem, da alle lastbilerne bremser samtidig," siger Andreas Egense.

Læs også: Dansk kommune på vej med selvkørende bus - kan blive den første i Danmark

Kan skabe store besparelser
Lastbilerne vil samles i lange konvojer på motorvejene og køre i slipstrømmen af hinanden.

Det sparer mange penge på brændstof, og giver også miljømæssige besparelser.

Da den forreste chauffør styrer hele vogntoget, er perspektivet, at de resterende chauffører i stedet kan arbejde med det administrative arbejde med hensyn til logistik ved den næste destination. 

"Vi tror, at førerløse biler i første omgang vil blive en realitet på motorvejene. Her er de trafikale omgivelser meget simplerere end i byen," siger Andreas Egense.

"Vi tror også, at den førerløse teknologi i første omgang vil blive udbredt på de store lastbiler. Her vil investeringen i teknologien udgøre en mindre andel af den samlede investering i køretøjet. Samtidig kører en lastbil markant mere end en personbil gør, så investeringen i teknologien vil blive udnyttet i højere grad, " siger Andreas Egense.  

Lastbilerne vil være at finde i to konvojer på de danske veje den 30. marts. 

Læs også: Dur de overhovedet? Googles førerløse biler indblandet i en stribe uheld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Tirsdag kårer Microsoft de bedste partnere i Danmark: Proactive og Delegate fører feltet an med flest nomineringer
Landets ypperste Microsoft-partnere bliver tirsdag hædret af Microsofts danske ledelse. 20 virksomheder har fået en indbydelse til det prestigefyldte arrangement. Her er et overblik over, hvem der er blevet nomineret.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.