Førerløse lastbiler kører igennem Danmark onsdag

Dansk Vejdirektorat indgår i et større europæisk testforløb, hvor lastbiler kører uden at blive styret af en chauffør.

Artikel top billede

Store virksomheder som Google og Volvo kæmper for at bygge en førerløs bil, der skal køre dig på arbejde og hjem igen.

Der går dog nogle år før, at du som en anden Will Smith fra i, Robot kan sætte dig ind i en bil og blive kørt på arbejde. Men selve scenariet med de førerløse biler er ikke så utopisk igen. 

Et samarbejde mellem Vejdirektoratet i Danmark og en række europæiske lande, heriblandt Holland, prøver i dagene efter påske at optimere lastbilskørsel, så chaufførerne ikke behøver køre bilen selv, selv om der stadig skal være chauffører i lastbilerne. 

En chauffør styrer hele konvojen

En konvoj af lastbiler skal køre fra Sverige igennem Danmark og ned til Rotterdam i Holland. Lastbilerne har alle chauffører, men det er den forreste chauffør, som skal styre hele karavanen.

Med en afstand på kun et halvt sekund - det svarer til  11 meter - er der store forhåbninger til resultatet af forsøget.

"Det vil på sigt kunne skabe store besparelser for ikke kun vognmændene, men også i form af mindre trængsel for den øvrige trafik. Tænk over hvor meget lastbilerne fylder på de danske veje, og forestil jer så, hvis de i stedet agerede som var det et tog i den ene bane," siger afdelingschef hos Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Radiosignaler og magneter

Lastbilerne er forbundet med radar og radioforbindelse.

De har alle Adaptive Cruise Control, som også ligger i mange af de dyrere bilmærker i dag.

Det er en teknologi, som med en radar kan måle afstanden til de omkringliggende biler, heriblandt de andre lastbiler, så afstanden holdes.

Lastbilerne kommunikerer også med hinanden via en teknologi kaldet Automatic Break Control, som i bund og grund sender et trådløst signal til de andre lastbiler, som automatisk bremser, når den forreste lastbil trykker på bremsen.

Det sker langt hurtigere end et menneske kan reagere bag en bremsende bil.

Det betyder, at du kan mindske afstanden mellem lastbilerne helt ned til et halvt sekund i forhold til den lovpligtige afstand på to sekunder afstand.

"Det er fuldstændig lige som det fungerer i et tog. Når lokomotivføreren træder på bremsen, så bremser alle vognene i toget samtidig. Det samme sker her med lastbilerne, så den korte bremseaftand mellem bilerne er ikke et problem, da alle lastbilerne bremser samtidig," siger Andreas Egense.

Læs også: Dansk kommune på vej med selvkørende bus - kan blive den første i Danmark

Kan skabe store besparelser

Lastbilerne vil samles i lange konvojer på motorvejene og køre i slipstrømmen af hinanden.

Det sparer mange penge på brændstof, og giver også miljømæssige besparelser.

Da den forreste chauffør styrer hele vogntoget, er perspektivet, at de resterende chauffører i stedet kan arbejde med det administrative arbejde med hensyn til logistik ved den næste destination. 

"Vi tror, at førerløse biler i første omgang vil blive en realitet på motorvejene. Her er de trafikale omgivelser meget simplerere end i byen," siger Andreas Egense.

"Vi tror også, at den førerløse teknologi i første omgang vil blive udbredt på de store lastbiler. Her vil investeringen i teknologien udgøre en mindre andel af den samlede investering i køretøjet. Samtidig kører en lastbil markant mere end en personbil gør, så investeringen i teknologien vil blive udnyttet i højere grad, " siger Andreas Egense.  

Lastbilerne vil være at finde i to konvojer på de danske veje den 30. marts. 

Læs også: Dur de overhovedet? Googles førerløse biler indblandet i en stribe uheld

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job