Anmeldelse: Quantum Break er ikke det længe ventede kvantespring

Spillet der gerne vil være en TV-serie, har ikke levet op til de høje forventninger.

Artikel top billede

Når du har spillet den første time af Quantum Break, har du grundlæggende spillet hele Quantum Break. Resten af spillet er en gentagelse af de samme simple gameplaymekanismer, kombineret med en lang række halvkiksede mellemsekvenser og videosekvenser.

Quantum Break er et simpelt og overfladisk bekendtskab, der forsøger at overvælde sin spiller med høj produktionsværdi og flot grafik. Spillet er voldsomt ambitiøst i sit forsøg på at kombinere spil og tv-serie, men falder desværre delvist til jorden på grund af en grundlæggende mangel på kvalitet og substans.

Overordnet set, kan man dog stadig anskue Quantum Break som et relativt velfungerende bekendtskab, der udfører spillets ene idé - selve spildelen - relativt solidt, men dykker man ned i spillets forskellige delelementer er kombinationen af spil og tv-serie desværre for rodet, fragmenteret og til tider tåkrummende.

Det er skuffende, for Remedys sidste spil, Alan Wake, var i mine øjne en af de allerbedste narrative oplevelser på sidste generation af konsoller.

Quantum Break handler om tidsrejse og dette fokus går igen både i spillets plot og i de konkrete gameplaysystemer. Helt overordnet anskuet, er Quantum Break et relativt simpelt actionspil, hvor man render rundt i en række statiske miljøer, gemmer sig bag kasser og skyder masser af fjender. Man spiller som Jack Joyce, der vender hjem til sin barndomsby, for at hjælpe en af hans gode venner, forretningsmanden Paul Serene.

Paul har gang i et gigantisk eksperiment, der potentielt kan revolutionere verden og har brug for Jacks hjælp til, at færdiggøre eksperimentet. Paul har rodet med tidsrejser og da eksperimentet starter, går noget galt.

Jack efterlades med en række helt særlige evner, der lader ham bøje tiden og Paul viser sig ikke at have helt rent mel i posen.

Herfra går den vilde jagt på, at reparere tiden, der af en eller anden grund er gået i stykker. Hvis det lyder lidt rodet, er det fordi det ærligt talt er lidt rodet, især fordi Quantum Break blander lommefilosofisk dialog om tidsrejse, med morsomheder som "We broke time!". Plottet minder meget om middelmådige sci-fi tv-serier og løfter sig desværre aldrig over det banale.

Det er tydeligt at Remedy har forsøgt at skabe et spil, der emulerer tv-serier og denne gang særligt sci-fi tv-genren. Det kommer både til udtryk i de mange mellemsekvenser undervejs i selve spillet, men især i de halvtimeslange tv-episoder, der sammenkobler hvert kapitel af spillet. Desværre minder resultatet mere om en halvdårlig serie på SyFy, end om tv-genrens narrative højdepunkter.

Hvor spildelen følger spillets helte, fokuserer serien på skurkene. Idéen er faktisk ganske udemærket, men udførslen er desværre bare ikke god nok. Især springer det til tider horrible skuespil i øjnene, hvor ellers fine skuespillere som den altid gode Lance Reddick og Game of Thrones-kendissen Aidan Gillen desværre alt for ofte drukner i mængden af dårlige skuespillere og inkompetent instruktion. Tv-episoderne bidrager ikke synderligt til det overordnede plot og virker derfor mest af alt lidt ligegyldige.

Idéen er faktisk rigtig god, men udførslen lader meget tilbage at ønske. Samtidig havde jeg gigantiske udfordringer med rent faktisk at se episoderne, idet disse skal streames fra nettet.

Dette voldte mig så store problemer, at jeg til sidst var nødt til at downloade de fire episoder, hvilket fyldte 75 Gb!!! Der må være tale om særdeles elendig videokomprimering, for på samme konsol og forbindelse (60/60), kunne jeg let streame video i fuld HD fra diverse streamingtjenester.

Gameplaymæssigt giver Jacks tidsevner ham mulighed for, at krydre den klassiske coverbaserede action med mulighed for eksempelvis at fange fjenderne i en tidsboble, teleportere sig rundt mens verden står stille, eller lave et tidsskjold, der stopper kuglerne. Det bidrager til, at variere gameplayet en smule, men skåret ind til benet, er Quantum Break stadig en coverbaseret shooter, der tilmed ikke fungerer helt optimalt.

Quantum Break er et noget hurtigere spil end Alan Wake, men styringen fungerer på nogenlunde samme måde. Det lader til, at Remedys tilgang til animationer og styring ikke helt passer til en så forholdsvis hurtig shooter som Quantum Break er, og resultatet er en række ret kaotiske og fjollet udseende kampe, hvor man bruger lidt for megen tid på, at styre Jack fornuftigt rundt i omgivelserne.

Quantum Break er et særdeles interessant bekendtskab som jeg personligt havde store forventninger til. Kombinationen af tv-serie og spil lød tiltalende og det samme gjorde spillets tema og overordnede plot. Desværre skyder Quantum Break alt for ofte ved siden af målet og ender med, at være et ambitiøst eksperiment, der kollapser under sin egen vægt. Havde tv-serien været bedre, havde fortællingen overordnet set fungeret langt bedre, men selv hvis man blot fokuserer på spildelen, er den rodede styring og det noget ensformige gameplay desværre med til, at mudre oplevelsen.

Tag ikke fejl - Quantum Break er bestemt ikke et dårligt spil. Dertil er produktionsværdien alt for høj og det grundlæggende gameplay for velfungerende. Men Quantum Break er først og fremmest et fejlslået eksperiment.

Læs også: Anmeldelse: The Division er en kold fornøjelse

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S