Anmeldelse: The Division er en kold fornøjelse

Et unikt scenarie med en fantastisk udførsel, der uden tvivl fortjener din opmærksomhed.

Artikel top billede

Der kæmpes tit på gaderne i The Division

Når du første gang bevæger dig ud i det sneklædte New York, så føler du med det samme, at stemningen er iskold og dyster.

En virus har ramt byen, og det meste af befolkningen er gået til.

De få, der stadig er i live i byen, har enten barrikaderet sig inde i huse, eller er blevet til nådesløse og/eller lettere forstyrrede tyveknægte og voldsmænd.

Byen skal reddes fra banditternes kløer, og de mange mennesker der gerne vil kapitalisere på samfundets forfald, skal helst ende i grøften.

Det er hvad The Division handler om, og det kan gøres sammen eller hver for sig.

Spillet er nemlig et lidt anderledes MMO, i det man faktisk kan gå "lone wolf" igennem det meste af spillet, og stadig klare sig fint.

Det er dog sjovest når man er flere, og følelsen af sammenhold er en stærk katalysator for spillets vedholdenhed.

RPG-elementerne er meget tydelige (som forventet), og din karakter kan støbes efter din foretrukne spillestil:

DPS-rytteren der skal smadre alt, Medic-typen der holder folk i live, eller Tech-nørden der bruger gadgets der passer til enhver situation (der er selvfølgelig variationer til setups, men de førnævnte er hovedidéerne bag).

Man kan endvidere specialisere sig yderligere gennem sit valg af våben, da der kan smides alt fra sigtekorn til lasersigte og større magasiner på de fleste geværer.

Det gør, at man kan tilpasse sit våbenlayout til sin spillestil - og det virker.

Men for alt det fede der findes af kosmetisk udstyr og vilde våben, så kan man undre sig over, hvorfor man sådan set kun kan vælge imellem ganske få ansigter - og endnu færre frisurer.

Det gør figurerene ganske skabelonskårede at se på.

Det er træls, for at sige det ligeud, men heldigvis ikke en deal breaker.

Psst, Ubisoft, tilføj lige nogle flere valgmuligheder.

Når du drager i kamp, så er det en helt fantastisk fornemmelse at smide sin karakter i dækning.

Der er en tilfredsstillende tyngde, når skulderen knalder ind på overfladen, og når der skydes, kan man føle våbenets kraft - også på trods af, at fjenderne til tider suger et helt magasin til sig, inden de dejser om.

I det hele taget, så er det helt ustyrligt underholdende at pløkke fjenderne - om det er på afstand med sniper, eller lige i fjæset med en shotgun.

Netop fjenderne er det, som man ofte hører klager om i disse dage.

"Der er ikke nok variation" bliver der råbt ud.

Men det er faktisk fint, efter min mening.

Her er jeg bare glad for, at der ikke er hvileløse zombier der render rundt i alle mulige afskygninger, og påfører dommedagsscenariet endnu et sci-fi twist.

Levels er selvfølgelig også en del af spillet.

Der er to forskellige levels, du kan stige i: Almindelig character level, som man kommer op igennem via historien og missioner, og Dark Zone-levels, der kun kan stiges - og faldes - i, gennem deltagelse i Dark Zone området.

Det sidstnævnte område er især der, hvor The Division bliver spændende.

Her er spillere efterladt til sig selv, og man kan derigennem danne grupper med fremmede, eller skyde sine venner, mens man ihærdigt kæmper om det bedste loot i spillet.

Det er også her, at "endgame" indtil videre finder sted, da man kommer ud for de mest interessante genstande og oplevelser i Dark Zone.

Hele verdenen som Ubisoft har skabt i The Division, er fyldt med ting der skal opdages.

Små skænderier mellem borgere på gaden, sidemissioner, der giver indblik i byens hændelser, redningsaktioner og meget andet.

Det er typisk proppet Man skal ikke forvente nogen unik fortælling, og der er heller ikke mange (læs: ingen) nyskabende idéer der ligger til grund for spillets kerne.

Det, der dog er at finde, er en fantastisk sammenstøbning af MMO og third-person-shooter genrene, der giver et solidt slutprodukt, der uden tvivl fortjener din opmærksomhed. Selve historien er fin, og Dark Zone byder på uhyggeligt intense øjeblikke spillerne imellem.

Det er længe siden at jeg har haft så meget sjov i et spil, der faktisk i bund og grund er så ensformigt.

Læs også: Anmeldelse: Skæbnetimen for Destiny

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension