Coop klar med stor net-satsning: Nu begynder den store dagligvare-krig på nettet

Den nordiske daglivare-gigant Coop buldrer ind i dagligvare-handlen på nettet, hvor Coop vil forsøge at udfordre Nemlig.com.

Artikel top billede

Den danske dagligvare-gigant Coop opruster nu i kampen mod internetsupermarkedet Nemlig.com.

Fra fredag bliver det mulig for forbrugerne at bestille og få udbragt varer via Coop.dk, hvor forbrugerne kan vælge mellem 8.000 forskellige dagligvare.

Det oplyser Coop i en pressemeddelelse.

Er det en god forretning?

Allerede i slutningen af 1990'erne forsøgte den københavnske supermarkedskæde Iso uden større succes at sælge dagligvarer på nettet.

Men indtil videre har ingen supermarkeder formået at få stablet en lukrativ forretning op på at sælge dagligvarer online.

Siden 2010 har det danske online-supermarked Nemlig, der har den danske mange-milliardær Anders Holch Povlsen som medejer, solgt dagligvarer til borgerne i hovedstadsområdet.

Men i det seneste regnskabsår havde Nemlig et underskud på intet mindre end 93 millioner kroner før skat.

Coop: Der er et behov
Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, føler sig heller ikke overbevist om, at online-handel med dagligvarer bliver en god forretning.

"Mange spørger, om dagligvarer på nettet bliver stort, og det er vi også selv lidt i tvivl om. Men vi læser et kundebehov, og så føler vi, at vi skal komme med et tilbud," siger Peter Høgsted til Børsen.

Ifølge Børsen er Coop parate til acceptere et tab på den nye online-satsning.

I udlandet har net-supermarkedet eksisteret gennem en del år, og i et interview med Computerworld har Nemlig.coms stifter Stefan Plenge, hvordan han blev inspireret af et internet-supermarked i New York.

Det kan du læse mere om her: Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse