Artikel top billede

Nemlig.com: Derfor er Coops nye netbutik en fordel for os

Den danske net-supermarked Nemlig.com mener, at Coops nye net-satnings kan være med til at udvide markedet for dagligvarerhandel på nettet.

Hos det danske net-supermarked Nemlig.com er de ikke i tvivl om, hvorfor den nordiske supermarkedsgigant Coop nu iværksætter en stor dansk satsning på internethandel.

"Vi kan jo se, at Coops koncept på lange stræk minder rigtig meget om vores. Så vi er kun stolte over, at de har kunne finde inspiration hos os."

"Jeg overbevist om, at vores tilstedeværelse på markedet har fået dem til at fremrykke deres beslutning om sælge dagligvarer på nettet," siger Stefan Plenge, der er administrerende direktør for Nemlig.com til Computerworld.

Coop lancerede sin nye internetsatning mad.coop.dk i fredags. Her kan kunder i hele landet bestille op mod 8.000 forskellige dagligvarer til udbringning. Et koncept som Nemlig.com siden 2010 har drevet i det storkøbenhavnske område.

Læs også: Coop-direktør om ny online-butik: "Det bliver svært at tjene penge, så det er et sats på fremtiden"

En blåstempling

Ifølge Stefan Plenge er Coops satsning en blåstempling af Nemlig.coms koncept, og det er hans håb, at Coop indtog på markedet kan være med til udvide markedet for dagligvarehandel på nettet.

"Vi tror, at endnu flere dansker nu får øjnene op for fordelene ved handle dagligvarer på nettet. For nu er det ikke os alene, der skal ud og slå på tromme for konceptet, men nu er vi to store seriøse spillere, der kan overbevise danskerne om, at det er fremtiden," siger han.

Siger du dermed også, at det er svært at overbevise danskerne om, at de skal købe dagligvarer på nettet?

"Indkøb af dagligvarer er en af de mest indgroede vaner overhovedet. Det er noget, som folk gør rutinemæssigt flere gange om ugen og har gjort gennem mange år. Vores største udfordring er, at få folk ud af denne her faste og meget indgroede rytme. Men vi kan heldigvis se, at når folk først får øjnene op for fordelene ved at handle dagligvarer på nettet, så bliver de også hængende," siger Stefan Plenge.

Vækst-ambitioner er skyld i underskud

Nemlig.com har endnu ikke haft held til at skabe en overskudsforretning på dagligvarerhandel på internettet.

I det seneste regnskab havde virksomheden et underskud på 93 millioner kroner.

Men ifølge Stefan Plenge skyldes det, at Nemlig.com i øjeblikket foretager store investeringer i fremtiden.

"Vores økonomiske resultater ser ud, som de gør, fordi vi gennem de sidste fem år helt bevidst har investeret i vores volume på forkant. Det vil sige, at de investeringer vi laver i dag ikke bare skal matche det antal kunder, som vi har i dag. Det skal også matche det antal kunder, som vi forventer at have om 12 til 18 måneder, og det er derfor, at vi hele tiden er i stand til at følge med den vækst, som vi har oplevet," siger Stefan Plenge.

I modsætning til Coop, der har 1200 butikker fordelt over hele Danmark, har Nemlig.com ingen fysiske butikker.

Men det ser Stefan Plenge dog ikke som en ulempe. Tværtimod

"Jeg ser det som en stor fordel, fordi vi kan bruge alle vores ressourcer på en enkelt kanal, hvor vi kan være fokuseret på at udforme den mest optimale indkøbsoplevelse uden at være begrænset af at skulle tage hensyn til fysiske butikker, der kan komme til at lide under væksten i internethandlen," siger han.

Læs også:
Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb

Coop klar med stor net-satsning: Nu begynder den store dagligvare-krig på nettet