Facebook spår fremtiden: Sådan skal du slippe for unødvendige notifikationer

Bots og kunstig intelligens skal hjælpe dig fra at drukne i data, mener Facebook. Her er seneste nyt fra selskabets udviklerkonference, F8.

Artikel top billede

Digitale bots med en form for kunstig intelligens er åbenbart det næste store teknologiske skridt.

Microsofts Build-konference handlede om bots og bot-frameworks til udviklere indbygget i blandt andet Skype, men nu kommer også Facebook på banen.

Læs også: Microsoft: Disse små programmer bliver det helt store for os i fremtiden

Ved Facebooks F8-konference åbnede Mark Zuckerberg for Facebooks nyheder og fremtidsvisioner.

Ud over et open source 360 graders kamera med 8K-opløsning, præsenterede Mark Zuckerberg sin nye platform for bots, hvor virksomheder skal udvikle bots, som brugeren kan tale med for at købe produkter eller modtage informationer.

Der ligger allerede 20 forskellige bots klar fra Facebook. En er vejr-botten Hi Poncho, som kan oplyse om vejret på din lokation.

Andre eksemplerer en blomsterhandler-bot eller en Wall Street Journal-bot.

A.I. skal undgå overflod af data
Ud over bots satser Facebook yderligere på den kunstige intelligens i virksomhedens tjenester.

Ifølge Mike Beltzner, product manager hos Facebook, vil der være 40 zetabyte data i verden i 2020. En zetabyte svarer til en billion gigabyte, hvilket lidt løst omregnet svarer til to milliarder års musik.

"Hvis du allerede føler, at du drukner i data, så bliver det kun værre. Der bliver produceret data som aldrig før," siger Mike Beltzner til den amerikanske version af Computerworld.

50 mennesker arbejder på A.I. hos Facebook, og målet er at stoppe mængden af unødvendig data og forstyrrelse, så vi måske kan slippe for at se notifikationer, som omhandler ligegyldige billeder af din kusines børn, hvis du reelt set er fløjtende ligeglad med børnebilleder.

"Jeg forudsiger en verden, hvor alle notifikationer er relevante, hvor alle notifikationer rent faktisk kommer dig ved. A.I'en vil kende dig, og hvad der er vigtigt for dig," siger Mike Beltzner.

Facebook omtalte også sin store satsning på VR-området med blandt andet en VR-selfiestick.

Desuden vil Facebook forbedre den indbyggede "gem til senere" funktion, som 250 millioner mennesker anvender hver eneste dag.

Læs også: Derfor må danskerne fortsat se langt efter Microsofts Cortana - kommer ikke til Danmark foreløbigt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job