Medie: Kæmpe teleselskab storfavorit til at købe kriseramte Yahoo

Et nyt online-reklamemonster kan være være til at blive født af det gigantiske teleselskab Verizon, som har set sig sulten på at købe Yahoo.

Artikel top billede

Efter at have købt den tidligere internetmastodont AOL og flere online-reklameselskaber er det amerikanske teleselskab Verizon storfavoritten til også at sætte tænderne i kriseramte Yahoo.

Det skriver Reuters, efter Yahoo for nyligt satte sig selv til salg, efter flere forsøg på at vende skuden og vækstraterne til fordums bedrifter i 1990'erne og starten af 00'erne, hvor Google endnu blev udviklet i en californisk garage.

Læs også: Dyb krise: Yahoo sætter sig selv til salg og fyrer hver sjette medarbejder

Reuters har med kilder fra den amerikanske handelsgade Wall Street opsnuset, at Verizons favoritværdighed skyldes, at teleselskabet rent faktisk har fået skabt en pæn forretning ud af AOL-købet.

Det opkøb gik igennem sidste år, hvor Verizon fik AOL op under neglene for 30 milliarder kroner, som du kan læse mere om her: Verizon køber tidligere internet-kæmpe for 30 milliarder kroner

Yahoo er (stadig) et top-site

I lighed med AOL er Yahoo en kæmpende it-gigant, som i årenes løb har mistet brugere og omsætning i takt med, at konkurrenter som Google, Facebook og Youtube er skudt op.

Ikke desto mindre fastholder Yahoo stadig en position blandt verdens allermest besøgte sites, hvilket placerer Yahoo på femtepladsen hos site-rangeringsselskabet Alexa - kun overgået af de tre førnævnte sites samt kinesiske Baidu.

Hvis det viser sig, at Verizon løber med Yahoo, kan det muligvis forventes, at søgemaskineselskabet får lov til at køre separat videre under telegigantens vinger.

Et reklamemonster på vej?

For det er sket med AOL og andre opkøb af internetforretninger, som Verizon har investeret i, selvom Yahoo dog er meget større.

Læs også: Her er de 10 største it-opkøb nogensinde

Spekulationer om at lægge AOL og Yahoo sammen til et online-reklamemonster bliver også vendt, men det ønsker hverken Verizon, AOL eller Yahoo at kommentere.

Første budrunde på Yahoo finder sted i næste uge, og Verizon har tænkt sig at byde, siger kilder fra selskabet til Reuters.

Læs også:
11 it-kæmper med røven i vandskorpen

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S