Google brænder 40.000 kroner af i minuttet på vilde fremtidsprojekter

Google skovler penge ind i enormt omfang. Og der er brug for mange penge til selskabets vilde fremtids-projekter, som koster 57 millioner kroner hver eneste dag i brændende underskud.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Googles tog i august i fjor navneforandring til Alphabet for på denne måde at forberede sig på en mulig fremtid, hvor søgemaskinen Google ville kunne få konkurrence fra andre top-produkter i koncernen.

Alphabets netop udgivede regnskab for selskabets første kvartal understreger, at det mener det alvorligt med de mere eller mindre flippede og futuristiske projekter.

Og at de koster penge. Rigtigt mange penge.

Kvartalsregnskabet viser således, at de futuristiske projekter som Google Fiber, Google X, internet-balloner og lignende - trods en for Google spirende omsætning på omkring en milliard kroner - kommer ud med et driftsunderskud på 5,2 milliarder kroner.

Det betyder, at Google har tabt 57 millioner kroner om dagen på fremtidsprojekterne, som selskabet i regnskabet kalder for 'other bets'.

Det er væsentlig mere end i første kvartal i fjor og udtryk for, at selskabet har skruet op for ambitionsniveauet for projekterne.

Alphabet/Google kalder projekterne for 'moonshots' ud fra en ide om, at det - som hvis man skød med en kanon mod månen - er meget svært at ramme, men at det vil få enormt impact, hvis man rammer.

Du kan læse mere om Googles fremtidslaboratorium her: Google X - hvor verdens vildeste ideer bliver til virkelighed

Omsætning vokser - men mindre end forventet

Google omsatte i første kvartal for gigantiske 20,3 milliarder dollar - 135 milliarder kroner.

Det betyder, at Google har solgt produkter for 1,4 milliarder kroner om dagen.

Det svarer til en stigning på 17 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Alligevel er det malurt i bægeret. For markeds-analytikerne havde forventet en højere omsætning og havde indregnet disse forventninger i deres prognoser.

Tjener 446 millioner kroner om dagen

Googles indtjening landede i kvartalet på 6,2 milliarder dollar, hvilket svarer til 40,6 milliarder kroner.

Omregnet betyder det, at Google efter omkostningerne er blevet betalt har kunnet proppe 446.483.516 kroner direkte ind i det i forvejen godt fyldte skatkammer hver eneste dag i kvartalet.

Googles navneforandring til Alphabet blev i august fulgt af en stor omstrukturering, der sigter mod at ruste selskabet til fremtiden, hvor Google forestiller sig, at en af de i dag futuristiske fremtidsprojekter måske kan blive lige så stor, banebrydende og indflydelsesrig som det er tilfældet søgemaskinen Google, der på mange måder har forandret verden.

Det kan du læse mere om her: Derfor bygger Google hele butikken om og lægger alting ind under det nye selskab 'Alphabet'

Læs også:

Google brænder 68 millioner kroner af om dagen på vilde fremtids-projekter

Mød Alphabets seks milliard-forretninger - Google er kun den ene

Google tjener 198.000 kroner i minuttet efter skat: Er i gang med at gentænke hele butikken

Google X - hvor verdens vildeste ideer bliver til virkelighed

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Security Consultant (GRC)

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (frontend)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil