Storinvestor bekymret for Apples fremtid: Sælger alle sine 53 millioner Apple-aktier

Den kontroversielle storinvestor Carl Icahn sælger med et hug alle sine Apple-aktier, der udgør knap en procent af selskabets aktiekapital. Han er bekymret for Apples fremtid.

Artikel top billede

Den kendte investor Carl Icahn sælger med et hug alle sine Apple-aktier.

Icahn er kendt som en aggressiv og aktivistisk investor, og han tror ikke længere på Apple, der for første gang i næsten 10 år nu oplever tilbagegang på væsentlige områder.

Carl Icahn har ejet næsten en procent af Apple med sine 53 millioner aktier.

Han siger til den amerikanske nyhedsstation CNBC, at han stadig mener, at Apple er et 'fantastisk selskab.'

Men han er bekymret over selskabets udsigter på det kinesiske marked, der er helt vitalt for Apple at få et gennembrud på, hvis selskabet også i fremtiden skal kunne fortsætte med at vækste.

Her kniber det lige nu gevaldigt.

Det kan du læse mere om her: Derfor har iPhone-salget ramt muren - og sådan kommer Apple tilbage på vækstsporet

Carl Icahn er bekymret over ikke mindst det politiske miljø, som han mener kan blive en hindring for Apples vækst i Kina.

Til CNBC siger han, at den kinesiske regering kan "gøre det meget vanskeligt for Apple at få gang i salget der."

Carl Icahn begyndte at opkøbe Apple-aktier i 2013 efter en del møder med Apples topchef, Tim Cook.

Han bedyrede for blot et år siden, at det var en total 'no-brainer' at sætte en masse penge i Apple, som han dengang mente var på vej til at runde en billion dollar i markedsværdi.

Det var dengang, hvor selskabet i forvejen var det mest værdifulde i verden og samtidig landede det største overskud, som noget selskab i verdenshistorien nogensinde har landet på et kvartal.

Det kan du læse mere om her: Apples fantastiske fidus: Hvorfor kan rivalerne ikke gøre det samme?

Dengang var Carl Icahn 53 millioner aktier - næsten en procent af selskabet - næsten 43 milliarder kroner værd.

Siden er aktien faldet 20 procent. Carl Icahn meddeler dog, at han ikke desto mindre har tjent to milliarder dollar - 13 milliarder kroner - på aktien, som han stadig kalder for 'billig.'

Apple har for tiden en markedsværdi på 526 milliarder dollar - knap 3,5 billioner kroner.

Læs også:

Apple, Google og Microsoft i skattely: Det ubehagelige moralske dilemma

Mac-salget styrtdykker for Apple - største nedtur i årevis

Derfor har iPhone-salget ramt muren - og sådan kommer Apple tilbage på vækstsporet

Nedtur for Apple: Salg af iPhone falder for første gang siden 2007

Apples fantastiske fidus: Hvorfor kan rivalerne ikke gøre det samme?

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S