Tre gode råd: Sådan gør du din virksomhed mere datadreven

Beyond Data 2016: Her har du tre gode råd til at gøre din virksomhed mere datadreven.

Artikel top billede

Uanset om du kan lide det eller ej, så er det sandsynligt, at din virksomheds nuværende kerneforretning vil være helt forandret eller endda forsvundet om blot fem år.

Den data-drevne transformation fejer ind over os i et tempo, som vi aldrig tidligere har set.

Faktisk går det så hurtigt, at man taler om en tid drevet af 'radikal forandring.'

På den store Beyond Data 2016-konference, som Computerworld arrangerer i samarbejde med Berlingske, kan du få inspiration og konkrete ideer til at udnytte virksomhedens data bedre.

Her kan du blandt andet høre direktør og partner i Inspari, Jens-Jacob Aarup, fremlægge resultaterne fra en helt ny undersøgelse om det datadrevne Danmark.

Hvor begynder man så, hvis man gerne vil udnytte data til at komme et skridt foran konkurrenterne?

Første punkt: Udnyt folk med viden
Ifølge Jens-Jacob Aarup bør man allerførst sørge for at få styr på virksomhedens kompetencer.

Erhvervslivet skriger for tiden efter folk, der forstår og kan udnytte viden om både forretning, data og analyse. Det er ikke længere nok kun at vide noget om it. Eller forretning. Eller analyse-værktøjer.

De rigtigt attraktive medarbejdere skal forstå alle tre ting i forening.

Jens-Jacob Aarup kalder medarbejdere, der forstår at samordne de tre områder, for 'datahelte.'

Men problemet er ofte, at disse medarbejdere sidder begravet i operationelle opgaver og trivialiteter i virksomhederne - altså i driftsopgaver, der ikke har noget strategisk eller udviklingsmæssigt snit.

"Disse kompetencer skal frigøres fra deres daglige rutineopgaver og inkluderes i de strategiske projekter, der handler om data og digitalisering. Virksomhederne skal satse på at styrke de forretningsmæssige kompetencer hos de nyuddannede, der ofte har både dataforståelse og analytiske kompetencer," lyder det fra Jens-Jacob Aarup.

2: Skab en datadrevet kultur
Mange virksomheder er i dag drevet på mavefornemmelser, erfaringer og lignende menneskelige egenskaber.

Men sådan bør det ikke være fremover, anbefaler Jens-Jacob Aarup.

"Virksomhederne skal skabe en kultur, hvor der gøres op med mavefornemmelser og træffes beslutninger baseret på fakta. Det skal være en kultur, der ikke kun udnytter data på operationelt niveau, men flytter det op på både det taktiske og strategiske niveau," lyder det fra ham.

Han peger på, at vi skal stræbe efter at etablere en kultur, der 'stoler på data,' som han siger.

"Men det skal også være en kultur, hvor man anerkender, at selv den mest datadrevne virksomhed er drevet af mennesker. Og det betyder, at en ægte datadrevet kultur er drevet af mennesker med et ønske om forandring og som ser muligheden i at udnytte data som løftestang."

3. Gør data tilgængelig i de rette værktøjer

Ifølge Jens-Jacob Aarup er det nødvendigt, at forretningsbrugeren får adgang til data.

I dag bliver alt for meget data alt for ofte gemt langt væk fra forretningsbrugeren, men data, der bliver leveret, bliver præsenteret i det, som han kalder for 'statiske værktøjer med endeløse baner af tal i rækker og kolonner fra rapportfabrikken."

Det skal det være slut med, mener han.

"Det er tid til at gøre op med rapportfabrikken og stille data til rådighed for forretningsbrugerne i moderne værktøjer, hvor de selv kan arbejde med data. Det skaber en indsigt på et helt nyt niveau, hvor svaret ikke er givet på forhånd, men hvor man understøtter de udfordringer, brugerne sidder med i dagligdagen," siger han.

De mulige værktøjer er visuelt orienterede, brugervenlige og giver ifølge ham fornemmelsen af at 'røre ved data.'

"Og så skal man stille alle nødvendige data til rådighed for forretningsbrugeren og ikke lade sig begrænse af data fra ERP og andre operationelle systemer. En rigtig datadrevet virksomhed udnytter alle relevante data til at skabe konkurrencemæssige fordele," lyder det fra Jens-Jacob Aarup fra Inspari.

Hør ham og mange andre spændende oplægsholdere på den store Beyond Data-konference torsdag 12. maj i København.

Her kan du også høre erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), Danfoss' CEO Niels B. Christiansen og mange andre.

Som Computerworld-læser har du mulighed for et særligt tilbud: Tast BEYONDFREE ind i rabatfeltet, når du tilmelder dig og kom gratis med.

Læs også: Tag med på Beyond Data 2016: Sådan skaber du værdi med dine data

Læs mere om det omfattende program og tilmeld dig konferencen her.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for IAM, CMDB og ITSM til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse