Uber har udvikler-kontor i Aarhus: "Vi skal bygge et system, der skalerer til hele planeten"

Læs hvorfor Uber har udviklere siddende i Aarhus - 9.000 kilometer fra deres kolleger i hovedkontoret, og hvorfor det er den perfekte afstand.

Artikel top billede

Jeppe Welling Hansen har arbejdet som software engineer hos Uber i et år. Foto: Joachim Selliken

Ambitionsniveauet fejler ikke noget, når Jeppe Welling Hansen fortæller, hvorfor man skal arbejde for Uber.

"Vi skal bygge et system, der skalerer til hele planeten," fortæller han til de fremmødte it-studerende.

"Vi leder efter kandidater med et tungt datalogisk fundament, som har et drive og tager ejerskab for de ting, de bygger. Hvis du bygger noget, der crasher midt om natten, så går man i gang med at bygge det op igen. You built it. You own it."

Jeppe Welling Hansen har arbejdet som software engineer hos Uber i et år, og han er mødt op til karrieredag på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet (DIKU) for at overbevise de kommende it-kandidater om at begynde karrieren i Ubers kontorer i Aarhus.

Godt netværk

Der er små 8.800 kilometer og ni timers tidsforskel mellem Ubers hovedsæde i San Francisco og afdelingen i Aarhus.

Så hvorfor har en virksomhed fra San Francisco overhovedet folk siddende så langt væk fra resten af produktionen?"

"Det er et spørgsmål om personligt netværk og tidszoner," forklarer Jeppe Welling Hansen.

"Ordet havde spredt sig, at der sad nogle rigtigt dygtige mennesker i Aarhus, og de blev så headhuntet."

Så langt så godt. En lille håndfuld programmører fra den anden ende af verden kan jo bare springe på et fly og flytte til Californien.

Store afstande

Men det ville faktisk ødelægge hele idéen at flytte de danske it-folk til Californien.

For afstanden mellem Aarhus og San Francisco giver en kæmpe fordel for en virksomhed, der bogstaveligt talt kører hele døgnet.

"Der er en tidsforskel på ni timer mellem Aarhus og San Fransisco."

"Når vi skal til at gå hjem, er udviklerne i San Fransisco mødt ind og kan arbejde videre på det, vi arbejder med. Så der er mere eller mindre konstant nogen, der sidder og udvikler på systemerne."

Læs også:

It-virksomhederne hungrer efter nyuddannede: "Vi leder efter 100 nye folk, der kan begynde på mandag"

Uber hyrer tidligere toppolitikere til nye erobringstogter

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil