EU vil forbyde geoblocking: Alle varer skal kunne købes i hele Europa

Det er snart slut med at opleve, at webbutikker fra andre EU-lande siger nej til at sende bestemte varer til Danmark.

Artikel top billede

Mange danskerne har gennem årene oplevet at blive afvist af net-butikker og lignende i europæiske lande uden for Danmark, når de forsøger at indkøbe varer til prismæssigt ofte fordelagtige vilkår.

Mange af de især store net-butikker - som eksempelvis Amazon - anvender nemlig såkaldt geoblocking, der gør, at butikken kun vil sælge varer eller ydelser til kunder inden for bestemte geografiske områder.

Andre anvender løsninger, hvor eksempelvis billetter koster mere i nogle lande end i andre.

Ofte skyldes dette, at produkterne kan købes i kundens hjemland via partnerer eller andre.

Nu ser det imidlertid ud til, at geoblocking er ved at nå til vejs ende i Europa.

EU er nemlig på vej med et forbud mod geoblocking, som en gang for alle skal gøre alle datapakker, varer og tjenester tilgænlgelig for alle borgere i EU - uanset hvilket land, de befinder sig i.

EU mener, at EU skal være et sammenhængende digitalt marked. Og det kræver altså, at varer, services og lignende kan flyde frit på tværs af landegrænserne.

Ikke alle er lige glade for planerne. John Higgins, direktør i interesseorganisationen Digital Europe, mener, at et forbud mod geoblocking svarer til at 'sætte et plaster på et brækket ben.'

Ifølge ham skyldes anvendelsen af geoblocking nemlig, at der fortsat er vidt forskellige vilkår for virksomheder i de forskellige EU-lande - eksempelvis inden for copyright, forbruger-regler, skat og affalds-afgifter.

"Skal vi virkelig udvikle et 'digitally powered single market' er EU nødt til at gå til problemets rod, som er årsagen til fragmenteringen i markedet," siger han til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Med de nye regler vil EU ligeledes fjerne de meget store og ofte uigennemskuelige regler, der findes for transport af pakker og lignende.

Eksempelvis kan prisen for at sende en pakke til et andet land være fem gange så høj som prisen for at sende pakken til en adresse i hjemlandet - også selv om distancen er den samme.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er prisen for at sende en pakke fra Spanien til Holland to-en-halv gange prisen for at sende en pakke den modsatte vej - fra Holland til Spanien.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S