Forskerne ved ikke helt hvorfor: Ny batteri-teknologi kan genoplades 200.000 gange

Et nyt batteri, der kan genoplades mindst 200.000 gange, blev opdaget under et eksperiment. Teknologien kan forlænge dit mobilbatteris levetid hundredevis af gange.

Et batteri, der holder længere end din telefon og ikke omvendt, kunne være en ganske herlig oplevelse.

Og nu ser det ud til, at der sker noget med batteriudviklingen.

Batterierne, der anvendes i mobiltelefoner og computere, kan klare at blive genopladt nogen tusinde gange, før de efterhånden begynder at blive dårligere og dårligere til at holde på strømmen.

Den mest almindelige batteritype, der anvendes i dag, er baseret på grundstoffet lithium, der har det problem, at lithium nedbrydes over tid.

Men nu har forskere på University of California i Irvine (UCI) nærmest ved et tilfælde skabt et batteri, som kan genoplades mindst 200.000 gange, hvilket er flere hunderede gange så meget som et almindeligt lithiumbatteri.

Det skriver Popular Science

Bruger tynde guld-tråde
Den nye batteritype opstod under et eksperiment.

I arbejdet forsøgte forskerne at anvende nano-tråde af guld i en Plexiglas-lignende gel. Disse tråde er ultra-tynde, faktisk mange gange tyndere end et menneskehår.

Men det var, da batteriet skulle testes, at der skete noget uventet.

"Vi begyndte at oplade og aflade batterierne, og her opdagede vi, at batterierne ikke ville dø," fortæller Reginald Penner, der er chef for UCI's kemiafdeling til Popular Science.

Han fortæller også, at forskerne faktisk ikke helt ved hvorfor.

Men efter 200.000 genopladninger viser batteriet ikke tegn på en reduceret ydeevne, hvilket forskerne naturligvis vil søge efter en forklaring på nu.

Foreløbig er teknologien på eksperimentstadiet, og den er langt fra egnet til egentlige test endnu.

Forskerne skal nu se på hvad, der sker, hvorfor og om det er muligt at anvende et billigere materiale end guld, eksempelvis nikkel.

Du kan læse mere om projektet på UCI's webside.

Du kan se UCI-forsker Mya Le Thai fortælle om eksperimentet videoen herunder.

Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

26. februar 2021 | Læs mere

AI og machine learning i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Vi kender til kunstig intelligens og machine learning, men hvordan udnytter vi dem i praksis? Hør om de aktuelle erfaringer med AI og machine learning, og bliv endnu klogere på fremtidens mulige tendenser, når det kommer til AI og machine learning.

02. marts 2021 | Læs mere

It-sikkerhedskontroller og -processer (How to)

Flere organisationer end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb af hackere, der hele tiden finder nye veje og metoder, som de kan udnytte til at trænge ind i virksomhedernes systemer. På dette event kigger vi nærmere på, hvordan man opsætter de nødvendige it-sikkerhedskontroller og gør god brug af eksempelvis incident response, log management, penetrationstesting, awareness-træning, sikkerhedsopsætning og meget andet.

03. marts 2021 | Læs mere

Premium
Bankdata efter hård kritik af it-sikkerheden fra Finanstilsynet: Vi kan godt genkende kritikken
Interview: Bankdata kan godt nikke genkendende til den række af kritik-punkter, som Finanstilsynet retter mod selskabets it-sikkerhed. Men der er en god forklaring, mener compliance-direktør Lene Weldum.
Computerworld
Spotify på vej med kæmpe satsning: Vil være mere end blot en musikstreamingtjeneste
Svenske Spotify er klar med en række nyheder, der rækker længere end blot lyd.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
IDC Nordic Cloud Survey 2020
IDC Nordic Cloud survey blev gennemført i efteråret 2020 med over 200 deltagende virksomheder. Det viser at multicloud er fremtidens løsning for digital infrastruktur blandt nordiske virksomheder. Det skyldes blandt andet en stigende interesse for private cloud løsninger til edge computing og innovation. Samtidig er det tydeligt at hvor de fleste virksomheder før enten brugte public cloud eller private cloud er fremtidens løsning multicloud.