(Foto: Foto: StoreDot)

Forskerne ved ikke helt hvorfor: Ny batteri-teknologi kan genoplades 200.000 gange

Et nyt batteri, der kan genoplades mindst 200.000 gange, blev opdaget under et eksperiment. Teknologien kan forlænge dit mobilbatteris levetid hundredevis af gange.

Et batteri, der holder længere end din telefon og ikke omvendt, kunne være en ganske herlig oplevelse.

Og nu ser det ud til, at der sker noget med batteriudviklingen.

Batterierne, der anvendes i mobiltelefoner og computere, kan klare at blive genopladt nogen tusinde gange, før de efterhånden begynder at blive dårligere og dårligere til at holde på strømmen.

Den mest almindelige batteritype, der anvendes i dag, er baseret på grundstoffet lithium, der har det problem, at lithium nedbrydes over tid.

Men nu har forskere på University of California i Irvine (UCI) nærmest ved et tilfælde skabt et batteri, som kan genoplades mindst 200.000 gange, hvilket er flere hunderede gange så meget som et almindeligt lithiumbatteri.

Det skriver Popular Science

Bruger tynde guld-tråde

Den nye batteritype opstod under et eksperiment.

I arbejdet forsøgte forskerne at anvende nano-tråde af guld i en Plexiglas-lignende gel. Disse tråde er ultra-tynde, faktisk mange gange tyndere end et menneskehår.

Men det var, da batteriet skulle testes, at der skete noget uventet.

"Vi begyndte at oplade og aflade batterierne, og her opdagede vi, at batterierne ikke ville dø," fortæller Reginald Penner, der er chef for UCI's kemiafdeling til Popular Science.

Han fortæller også, at forskerne faktisk ikke helt ved hvorfor.

Men efter 200.000 genopladninger viser batteriet ikke tegn på en reduceret ydeevne, hvilket forskerne naturligvis vil søge efter en forklaring på nu.

Foreløbig er teknologien på eksperimentstadiet, og den er langt fra egnet til egentlige test endnu.

Forskerne skal nu se på hvad, der sker, hvorfor og om det er muligt at anvende et billigere materiale end guld, eksempelvis nikkel.

Du kan læse mere om projektet på UCI's webside.

Du kan se UCI-forsker Mya Le Thai fortælle om eksperimentet videoen herunder.

Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere

Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

25. august 2022 | Læs mere

CIO Trends 2022: Sådan arbejder de dygtigste CIOs med ledelse, organisation og strategi

Sparringspartner, forretningsudvikler, projektleder, evangelist, strateg og ikke mindst chef. CIO-rollen er under voldsom forandring – hvor især ledelses- og strategidelen får stadig større plads i de komplekse it-organisationer.

30. august 2022 | Læs mere