DI-direktør: Krav om lave it-priser spænder ben for kvalitet og innovation

Pris spiller en alt for stor rolle, når det offentlige sender digitaliseringsprojekter og nye it-systemer i udbud. Det stiller sig i vejen for innovation og kvalitet, lyder det fra Dansk Industris Adam Lebech.

Artikel top billede

(Foto: Fotograf Hans Søndergaard www.soendergaard.com / Hans Soendergaard Fotograf Hans Søndergård _www.soendergaard.com)

Der er alt for stort fokus på pris, når det offentlige vælger de leverandører, der skal stå for at bygge nye it-systemer og digitalisere arbejdsgangen på de offentlige arbejdspladser.

Med det store prisfokus risikerer det offentlige at gå glip af store dele af de gevinster, som skulle hentes hjem ved digitalisering.

Sådan lyder det fra Adam Lebech, branchedirektør i DI Digital.

"Det er et generelt problem, at der er meget fokus på pris ved offentlige indkøb. Der skal naturligvis være fair konkurrence, hvor den billigste ydelse vinder."

"Det er selvfølgelig ikke sådan, at man skal være ligeglad med prisen, men hvis man laver et udbud, hvor pris reelt vægter 60 eller 70 procent, så er det svært at vælge et produkt, der giver størst forretningsmæssig værdi."

"Så risikerer man, at det bliver dyrere i den sidste ende, fordi man ikke får tænkt alle elementer ind i udbuddet," siger Adam Lebech til Computerworld.

Han bakker dermed op om den kritik af de statslige it-udbud, som tidligere er kommet fra it-firmaet Systematics direktør og stifter, Michael Holm.

Læs mere om det her: Advarsel: Pres på priserne er opskriften på nye statslige it-skandaler

Adam Lebech efterlyser mere intelligente indkøbspolitikker i det offentlige, hvor kvalitet og evnen til at skabe innovative løsninger vejer tungere, når it-virksomhedernes tilbud bliver målt og vejet.

Kvalitet koster penge

"Kvalitet og innovation koster penge, og der har vi i Danmark fantastisk muligheder for at indgå partnerskaber mellem virksomheder og det offentlige og udvikle nye og innovative løsninger."

"Men køber man i stedet den billigste mulige løsning her og nu, får man heller ikke den værdi ud af det, som man kunne have fået," siger Adam Lebech.

"Pris er kun en af flere parametre i et indkøb. Men hvis det får en dominerende vægt, får man ikke innovation og kvalitet med. Så kan det godt være, man sparer et par procent på prisen. Men hvis det ender med at kvaliteten er ti procent lavere, så har man ikke sparet noget," siger Adam Lebech.

Han mener desuden, at stort prisfokus er med til flytte fokus fra de gevinster, som digitalisering åbner for.

"De digitaliseringsprojekter, man kører i det offentlige, er typisk et led i helt fundamentale innovations-projekter, som skal forny den offentlige service. Hvis man så alene fokuserer på, om produktet koster plus minus fem procent, får man et skævt fokus."

"På sundhedsområdet har vi en fuldstændig tilsvarende problemstilling. Danske virksomheder udvikler nogle af verdens mest avancerede produkter. De bliver bare ikke købt af den offentlige sektor, fordi man vælger det billigste."

"På den måde misser man sine muligheder for at forbedre service og kvalitet, og i sidste ende også en del af den effektivisering man ønsker," siger Adam Lebech.

Læs også:

Samlet regning for Skats kuldsejlede EFI-system ender på næsten 1,2 milliarder kroner

Atea rydder bordet igen: Vinder kæmpe software-udbud i staten

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Erfaren test manager til Koncern It i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S