Rigspolitiet har fyret endnu en chef i Atea-sagen

Tidligere chef i Rigspolitiet stoppede ikke som tidligere angivet af personlige årsager, da der derimod var tale om en regulær fyring ovenpå den såkaldte Atea-sag. Læs her, hvad der ligger til grund for fyringen af endnu en chef hos Rigspolitiet i den spegede sag.

Endnu en chef hos Rigspolitiet har mistet sit job ovenpå den såkaldte Atea-sag med beskyldninger om bestikkelse.

Det skriver Børsen.

Chefen stoppede hos Rigspolitiet for godt et halvt år siden, hvor årsagen fra politiets side lød på 'personlige årsager'.

Via aktindsigter hos Rigspolitiet og hos Retten i Næstved kan dagbladet Børsen dog nu afsløre, at den reelle årsag til arbejdsophøret er, at chefen har misligholdt sit ansættelsesforhold i 'væsentlig grad'.

Det betyder, at der nu er fyret to chefer hos Rigspolitiet i kølvandet på Atea-sagen, da en anden chef mistede sit job hos Rigspolitiet i juni 2015, hvilket var få dage efter, at han var blevet varetægtsfængslet i sagen.

Den fyring kan du læse mere om her: Topchef i politiet bortvist efter bedrageri-sag i Region Sjælland

Dyre Dubai-ture
Årsagen til den nyeste fyring ligger i en uberettiget tur til Dubai betalt af it-leverandøren Atea.

På turen sydpå i 2012 fik den nu fyrede chef hos politiet ifølge Børsens oplysninger betalt flybilletter, hotelophold og restaurantbesøg og anden forplejning for omkring 40.000 kroner.

I sigtelsen står der, at rejsen med deltagelse af en chef fra Region Sjælland var af "privat eller helt overvejende privat karakter".

Dermed lider den omtalte og tidligere chef hos politiet samme skæbne, som overgik en anden chef hos politiet, som blev fyret tilbage i juni 2015, der også fik 'groft misligholdt dit ansættelsesforhold' påklistret som årsagen til bortvisningen efter en lignende tur til Dubai i 2014 ligeledes betalt af Atea.

Disse to nu fyrede chefer hos politiet menes desuden at have kørt et professionelt parforhold, hvor de har været ansat i de samme offentlige institutioner - og altså senest i Rigspolitiet, hvor de nu begge er fyret fra.

Rigspolitiet, Bagmandspolitiet eller it-leverandøren Atea har ikke ønsket at udtale sig i sagen, hvor der for øvrigt er nedlagt navneforbud.

En speget sag
Inklusiv de to fyrede chefer fra Rigspolitiet har mindst 46 personer været sigtet i sagen, hvoraf syv personer kommer fra Rigspolitiet.

Udover fyringerne i Rigspolitiet er også en chef fra Region Sjælland blevet bortvist i forløbet.

Sagen begyndte for alvor at rulle, da det kom frem, at it-leverandøren Atea igennem flere år har anvendt en særlig konto, som Atea har anvendt til at tilbageføre midler til Region Sjælland.

De påståede folk bag denne konto har siden stiftet it-selskabet 3A-it, og det selskab har efterfølgende beskyldt Atea for en regulær hævnaktion ovenpå, at Atea har tabt et større udbud i Region Sjælland.

Du kan her få et overblik over hele sagsforløbet, der i sidste måned tog en ny drejning med razziaer mod 27 it-personer, der alle har været involveret i it-indkøb for store beløb i en række prominente organisationer:

Overblik: It-bestikkelsessag i ny drejning - Atea spiller central rolle

Læs også:
Risikerer at miste alle sine SKI-kontrakter efter bestikkelsessag: Sådan kan Atea redde sig selv på målstregen

Dyb tavshed fra Atea: Har Atea givet gaver til sine kunder og dernæst samarbejdet med politi om anholdelse af de samme kunder for bestikkelse?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.