Salesforce klar med milliard-opkøb: Får adgang til populær produktivitets-software

Salesforce køber tech-kometen Quip, der udvikler cloud-baseret produktivitets- og samarbejdssoftware. Vil Salesforce udfordre Microsofts Office 365?

Artikel top billede

Salesforce, der er verdens største leverandør af cloud-baserede CRM-løsninger, fortsætter med at udvide forretningen til langt mere end CRM-området.

Platform as a service-produktet Force.com er måske det mest kendte eksempel, men nu tager Salesforce hul på et helt nyt forretningsområde.

Det sker med købet af selskabet Quip, der laver samarbejdsorienteret produktivitetssoftware til nettet og de mobile platforme.

Prisen rygtes flere steder på nettet at være på 750 millioner dollars, lige knap fem milliarder danske kroner - ikke nogen dårlig pris for Quip, der kun har eksisteret i fire år.

Mest interessant er det dog, at Quips løsninger vil kunne bringe funktioner til Salesforces cloud, som man også finder i en anden yderst populær cloud-løsning, Microsofts Office 365.

Her er planen

Det er stifterne af Quip, Bret Taylor og Kevin Gibbs, der selv orienterer om handlen i et blogindlæg:

"Vi er inspirerede af mulighederne foran os. Som en del af Salesforce vil vi være i stand til at udvide vores service hurtigere og nå millioner af mennesker over hele verden - hvilket har været vores mission fra dag et," forklarer stifterne 

"Og vi vil være udvide Salesforces Customer Success Platform på nye måder med stor effekt med vores næste generations funktioner. Der er fantastiske muligheder for at mikse data, indhold og kommunikation," skriver de videre.

Salesforce og Microsoft

Quip har trods selskabets korte levetid ofte fået ros for de innovative og brugervenlige produktivitets-løsninger og har også undervejs vundet flere app-priser.

Det fremhæves i blogindlægget, at de to selskaber deler den samme filosofi om, at software i dag hører hjemme på internettet og fra starten skal være udviklet til de mobile enheder.

"Salesforce var pioner i forhold til skiftet til enterprise cloud computing - og Quip har siden 2012 arbejdet på at gentænke en produktivitets-platform til teams, der giver dem mulighed for være mere 'connectede', have mere samarbejde og udføre mere arbejde."

"Vi brænder for at udvide og gøre Quips produktivitets-platform større som en del af Salesforce," lyder det fra Quip-stifterne.

Mens Microsoft og Salesfoce i flere år har haft et partnerskab på flere fronter, så er de to selskaber også konkurrenter på det boomende cloud-marked.

Hvor det er Salesforce, der fører an på CRM-området, så har Microsoft klart førertrøjen på, når det kommer til produktivitets- og samarbejdsværktøjer i skyen.

Læs også:

Glem de gammeldags CRM-løsninger: Cloud-løsningerne buldrer frem

Fem vilde år med Office 365: Derfor er Microsofts fremmarch slet ikke toppet endnu

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S