Artikel top billede

Test af Dropbox Paper: Enkelt og elegant alternativ til Office 365 og Google Docs

Dropbox har åbnet for beta-adgang til sit nye Google Docs-alternativ, Dropbox Paper. Vi tager et kig på, om Dropbox bringer noget nyt til Office-bordet.

Skrive- og kontorprogrammer er en kedelig, men nødvendig anskaffelse, uanset om du er studerende, selvstændig, arbejdsløs, start-up eller enterprise.

Langt de fleste benytter sig af Microsofts Office-pakke, enten i form af ældre offline-versioner eller den nyeste Office 365-pakke, eller også tændes der op for Google Docs online-univers, hvor du kan samarbejde simultant med dine kollegaer i samme dokument. 

Andre alternativer er den gratis open source-pakke LibreOffice eller et andet online-værktøj som Quip.

Er du bruger af cloud-tjenesten Dropbox, kommer selskabet med et alternativ: Dropbox Paper.

Der er tale om en løsning, der i høj grad minder om Google Docs og Quip, hvor dine dokumenter gemmes direkte i Dropbox' sky, og hvor der er fokus på samarbejde i et meget minimalistisk design.

Så skal du bare skrive Google Docs i dit søgefelt med det samme, eller er der plads til endnu en skrive- og samarbejdstjeneste på markedet?  Vi tager et kig på Dropbox Paper.

Dropbox Paper er stadig kun i en åben beta. Derfor kan der komme flere funktioner eller rettelser af fejl efterfølgende. Efter at have brugt Dropbox Paper et par dage mener vi dog, at man godt kan få et helhedsbillede af tjenesten allerede nu.

Enkelt layout

Når du første gang åbner et dokument i Dropbox Paper, mødes du af en blank skærm med grålig tekst, der viser dig skrivefeltet. Det minder om onlinetjenesten Zenpen.io, der er en hjemmeside, hvor du gratis kan skrive tekster uden forstyrrelser.

Det er en befrielse, og hvis du ligesom skribenten her let bliver distraheret, er Paper et frisk pust af stilhed.

Alle menuer, tilpasninger af tekst og lignende i Dropbox Paper finder du enten ved at markere tekst, genvejstaster eller ved at trykke på et lille plus til venstre for din aktive sætning.

Her kan du tilføje billeder, stier til gemte filer i Dropboxs sky, tabeller, gifs, sætte din tekst i punktform og lignende.

Du kan også indsætte Spotify-sange, filer fra Google Docs og embedde YouTube- og Vimeo-videoer. Det fungerer godt, så snart du har forstået metodikken.

Der er ikke mange muligheder, men der er de felter, som de fleste har brug for. Har du behov for flere funktioner - du kan ikke engang højresætte teksten - så må du til Office eller Google Docs.

Særlig interessant er det dog, at du kan tilføje et felt til kode, der forstår syntakser og farveopdeler din indlejrede kode. Det er en smart lille funktion, hvis du arbejder med udvikling af software.

Samarbejd med kollegaer

Dropbox bygger på samarbejde, og derfor kan du også tilføje personer til dine Paper-mapper. Har du en virksomhed, kan du tilføje alle ansatte til din Paper-mappe, men derudover selektivt invitere andre til specifikke, lukkede mapper - fuldstændig som i Google Docs.

Ved at skrive @(navn), kan du lede folk hen til specifikke områder i din tekst eller invitere dem til at se kun dette dokument. Bliver du nævnt i en andens tekst, vil du under et notifikationsområde kunne se hvor - lidt i stil med kommunikationsprogrammet Slack.

Det er særlig brugbart i mødereferater eller i projektplaner, hvor du skal uddelegere opgaver eller høre kollegaers mening.

Ved at markere en given tekstbid og højreklikke, kan du efterlade en kommentar til dine kollegaer eller til senere brug.

Her kan du igen bruge @(navn), for at bede om en kommentar eller uddelegere end ordre til dine kollegaer. Det virker til at fungere ganske godt.

Papers styrker og svagheder

Papers største styrke er dog de mange muligheder for at indlejre både kode, billeder, video og lyd i dine dokumenter - en løsning som fungerer bedre end konkurrenternes.

Efter nogen dages brug er det da også vores indtryk, at det er på tekst-delen Paper fungerer bedst. Her kan Paper sagtens være dit alternativ til Word eller Google Docs.

Bruger du til gengæld meget tid på regneark, så er Paper i vores øjne ikke et reelt alternativ til til hverken Google Docs eller Office-pakken. 

Det skyldes måske at Paper stadig er en beta, men nok også at selve Paper-konceptet er enkelthed kombineret med få, men gode funktioner. 

Læs også: Hvilken browser bruger mindst strøm? Vi har testet Chrome, Firefox, Edge og Opera




CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere