4G sendemast fra TDC. Foto: Uffe Weng.

TDC under hårdt pres: Mister mobilkunder - men har skruet priserne op

TDC mister mobilkunder, men vil alligevel kunne vise omsætnings-fremgang i mobilforretningen. Grund: Selskabet har hævet priserne, lyder det i en ny analyse.

Danmarks største teleselskab, TDC, er fortsat under hårdt pres og vil - igen - skulle fremvise et regnskab med tilbagegang i omsætning og tab af kunder.

Sådan lyder det i en skriftlig analyse af Morten Imsgard, teleanalytiker i Sydbank, forud for TDC regnskab for årets andet kvartal, der lander onsdag.

Morten Imsgard skriver dog samtidig, at de prisstigninger, TDC har gennemført på mobilabonnementer, dæmper omsætningsfaldet i privatforretningen:

"Vi forventer, at TDC vil tabe 4.000 private mobiltelefonikunder i 2. kvartal."

"Til gengæld estimerer vi en stigning på to kroner i ARPU i mobiltelefoniforretningen i forhold til niveauet i 2. kvartal 2015 drevet af prisstigninger."

Morten Imsgard og Sydbank uddyber i analysen, hvordan det redder TDC's omsætning i mobilforretningen:

"Prisstigningerne betyder, at vi ser en omsætningsvækst på 3,7 procent inden for mobiltelefoni i forhold til 2. kvartal 2015."

Her går det den forkerte vej for TDC
Sydbank skriver samtidig, at banken forventer, at TDC også vil tabe 2.000 kunder i internetforretningen og 5.000 TV-kunder i kvartalet.

"Vi ser en samlet omsætning i 'Privat' på 2.702 mio. kr. i 2. kvartal 2016, hvilket svarer til en tilbagegang på 2,4 procent i forhold til 2. kvartal 2015," lyder forventningen fra Morten Imsgard fra Sydbank forud for TDC's regnskab på onsdag.

Også TDC's erhvervsforretning er samtidig under pres. Om den del af TDC skriver Sydbank:

"Vi estimerer en samlet omsætningstilbagegang på 9,9 procent i 2. kvartal 2016 i forhold til 2. kvartal 2015. Det svarer til en omsætning på 1.287 millioner kroner i 2. kvartal 2016."

TDC kvartalsregnskab ser således ud til at vise mange af de samme udfordringer for TDC, som også var dominerende i årsregnskabet: Det er kort sagt en presset telekoncern. Læs mere om det her.

Den danske telebranche kæmper med næb og kløer
Det er i øvrigt langt fra kun TDC, der over det seneste år har hævet priserne på de billige mobilabonnementer.

Faktisk har alle de store danske teleselskaber hævet prisen på det billigste mobilabonnement efter flere års intens priskrig.

Læs mere om den udvikling her.

Mens de store selskaber altså forsøger at få lagt en dæmper på priskrigen, har ikke mindst opkomlingen Plenti i de seneste måneder forsøgt at kapre kunder ved hjælp af blandt andet meget aggressive priser.

Kampen om de danske mobilkunder er fortsat ganske hård. I det spil er det ikke mindst TDC, der er under pres.

I vores gennemgang af udviklingen på markedet i andet halvår 2015, kunne vi fortælle TDC's kundebase skrumpede med over 38.000 mobilabonnementer, mens eksempelvis, mens både 3, Telia og Telenor hentede kunder.

Læs mere her:

Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Danske forhold tvinger TDC til frasalg: Derfor må TDC skille sig af med sin svenske milliard-forretning

Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Ny sikkerheds-formand vil skrive SMV’erne ind i den nationale cyberstrategi: Bare se, hvad der skete med SolarWinds
Interview. "Det kan ikke nytte noget, vi har god sikkerhed på infrastrukturen, hvis leverandørerne ikke har det.” Så enkelt er budskabet fra formanden i det nystiftede forum, Virksomhedsforum for Digital Sikkerhed, Tom Engly.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.