4G sendemast fra TDC. Foto: Uffe Weng.

TDC under hårdt pres: Mister mobilkunder - men har skruet priserne op

TDC mister mobilkunder, men vil alligevel kunne vise omsætnings-fremgang i mobilforretningen. Grund: Selskabet har hævet priserne, lyder det i en ny analyse.

Danmarks største teleselskab, TDC, er fortsat under hårdt pres og vil - igen - skulle fremvise et regnskab med tilbagegang i omsætning og tab af kunder.

Sådan lyder det i en skriftlig analyse af Morten Imsgard, teleanalytiker i Sydbank, forud for TDC regnskab for årets andet kvartal, der lander onsdag.

Morten Imsgard skriver dog samtidig, at de prisstigninger, TDC har gennemført på mobilabonnementer, dæmper omsætningsfaldet i privatforretningen:

"Vi forventer, at TDC vil tabe 4.000 private mobiltelefonikunder i 2. kvartal."

"Til gengæld estimerer vi en stigning på to kroner i ARPU i mobiltelefoniforretningen i forhold til niveauet i 2. kvartal 2015 drevet af prisstigninger."

Morten Imsgard og Sydbank uddyber i analysen, hvordan det redder TDC's omsætning i mobilforretningen:

"Prisstigningerne betyder, at vi ser en omsætningsvækst på 3,7 procent inden for mobiltelefoni i forhold til 2. kvartal 2015."

Her går det den forkerte vej for TDC
Sydbank skriver samtidig, at banken forventer, at TDC også vil tabe 2.000 kunder i internetforretningen og 5.000 TV-kunder i kvartalet.

"Vi ser en samlet omsætning i 'Privat' på 2.702 mio. kr. i 2. kvartal 2016, hvilket svarer til en tilbagegang på 2,4 procent i forhold til 2. kvartal 2015," lyder forventningen fra Morten Imsgard fra Sydbank forud for TDC's regnskab på onsdag.

Også TDC's erhvervsforretning er samtidig under pres. Om den del af TDC skriver Sydbank:

"Vi estimerer en samlet omsætningstilbagegang på 9,9 procent i 2. kvartal 2016 i forhold til 2. kvartal 2015. Det svarer til en omsætning på 1.287 millioner kroner i 2. kvartal 2016."

TDC kvartalsregnskab ser således ud til at vise mange af de samme udfordringer for TDC, som også var dominerende i årsregnskabet: Det er kort sagt en presset telekoncern. Læs mere om det her.

Den danske telebranche kæmper med næb og kløer
Det er i øvrigt langt fra kun TDC, der over det seneste år har hævet priserne på de billige mobilabonnementer.

Faktisk har alle de store danske teleselskaber hævet prisen på det billigste mobilabonnement efter flere års intens priskrig.

Læs mere om den udvikling her.

Mens de store selskaber altså forsøger at få lagt en dæmper på priskrigen, har ikke mindst opkomlingen Plenti i de seneste måneder forsøgt at kapre kunder ved hjælp af blandt andet meget aggressive priser.

Kampen om de danske mobilkunder er fortsat ganske hård. I det spil er det ikke mindst TDC, der er under pres.

I vores gennemgang af udviklingen på markedet i andet halvår 2015, kunne vi fortælle TDC's kundebase skrumpede med over 38.000 mobilabonnementer, mens eksempelvis, mens både 3, Telia og Telenor hentede kunder.

Læs mere her:

Magtkamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Danske forhold tvinger TDC til frasalg: Derfor må TDC skille sig af med sin svenske milliard-forretning

Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere






Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan vinder du større anerkendelse for din sikkerhedsindsats
De fleste IT-sikkerhedsansvarlige oplever undertiden, at topledelsen ikke helt forstår og anerkender de kritiske cybersikkerhedsorienterede udfordringer, virksomheden skal håndtere. Ja, man fornemmer måske endda, at situationens alvor slet ikke trænger igennem på direktionsgangen.