Nordisk Film vil investere millioner i spilbranchen - ser kæmpe muligheder i fire tendenser i markedet

Nordisk Film har spottet fire mega-trends i spilbranchen og er klar til investere et tre-cifret millionbeløb i nordiske spilvirksomheder. "Vi ser en vækst på omkring 25 procent," siger direktør Mikkel Weider.

Artikel top billede

Den danske mediegigant Nordisk Film er klar til at investere et tre-cifret millionbeløb i den nordiske spilbranche.

Der er fire gode grund til, at Nordisk Film kaster sig ud i investeringen nu, fortæller Mikkel Weider, direktør for Nordisk Films afdeling for spil og film.

"I øjeblikket ser vi fire mega trends i spilbranchen, som vi mener er særligt spændende," siger Mikkel Weider til Computerworld.

Han forklarer, at det drejer sig om digital distribution, selv-publicering, fremvæksten af spilværktøjer som Unity samt øget brugerindragelse, hvor flere og flere spilproducenter benytter sig af Kickstarter-kampagner og early access til spil, der endnu ikke er færdig-udviklede.

Konsekvensen af de fire trends er ifølge Mikkel Weider, at det er blevet væsentligt billigere og lettere at sende nye spil på markedet.

"Derfor har vi set en kæmpe opblomstring i den nordiske spilbranche, hvor spilvirksomhederne er vokset med 75 procent gennem de seneste år. Det er især de svenske og finske virksomheder, der trækker læsset, men i den danske spilbranche ser vi også en vækst på omkring 25 procent," siger han.

Tætte bånd til Playstation 

Nordisk Film er ejet af Egmont som gennem mange år har været nordisk distributør af Sonys Playstation.

Men det er ifølge Mikkel Weider ikke noget, der får større betydning for hvilke virksomheder, som Nordisk Film investerer i. 

"Vi har naturligvis fået noget erfaring på området, som kan være nyttig for de virksomheder, som vi investerer i. Men vi kommer også til at investere i virksomheder, der producerer spil til pc, X-Box og de mobile platforme," siger han.

Ifølge Mikkel Weider vil Nordisk Film især have fokus på spilvirksomheder fra de nordiske lande, og det er især de større udgivelser til pc og konsoller, som virksomheden er på jagt efter.

"Vi kan godt lide de lidt større og mere omfattende titler, der ikke bare er blevet udviklet af en enkelt mand i en garage. Samtidig er konkurrencen mindre til pc og konsoller, hvor der ikke bliver udgivet helt så mange spil, som det er tilfældet på de mobile platforme.

Det er også vores oplevelser, at der er en større loyalitet fra brugerne, når det gælder spil til pc- og konsoller, mens app-spillerne lader til at være lidt mere troløse," siger han.

Men vi ser jo ellers en tendens, hvor mere og mere kommer til at foregå på de mobileenheder. Frygter I ikke, at I kommer til hægte jer på den forkerte platform, hvis I satser på konsol- og pc-spil?

"Platformen er ikke det afgørende for os, og mobilspil har også interesse for os. Vi går først og fremmest efter det gode spil, og hvis nogen eksempelvis havde tilbudt os at investere i Pokemon Go, så havde vi jo nok slået til," siger han.

Læs også:
Microsoft er klar med firmaets næste konsol: Her er lanceringsdatoen i Danmark 

Billige Playstation virtual reality-headset flået ned af online-hylderne på få minutter

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S