Foto: Morten Sahl Madsen

Apples faldende iPhone-salg har alvorlige konsekvenser for en hel stribe virksomheder

Det faldende iPhone-salg sender chokbølger ned gennem hele Apples supply-chain, men Apples administrerende Tim Cook beroliger leverandørne: "Der er stadigvæk rum for innovation."

Efter 13 år med ubrudt vækst oplever Apple nu for første gang en salgsnedgang.

Det skyldes et faldende iPhone-salg, og det har ikke blot konsekvenser for Apple, men også for en række af virksomhedens helt centrale leverandører.

Den største af dem alle er taiwanesiske Hon Hai Precision Industri, der måske er bedre kendt under navnet Foxconn, som i sidste uge afleverede et kvartalsregnskab, der for tredje kvartal i træk viste en faldende omsætning. 

I det seneste kvartalsegnskab styrtdykkede Hon Hais overskud med 31 procent til 3,75 miliarder kroner. En tilbagegang, der var større end, hvad aktie-analytikerne forventede, skriver det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg.  

Apple er den største kunde
Udover Apple producerer Hon Hai også smartphones for en lang række af verdens største elektronikvirksomheder - her i blandt store kinesiske store smartphoneproducenter som Huawei og Xiaomi.

Men selvom smartphonemarkedet generelt er ved at være mættet, så er Hon Hais tilbagegang først og fremmest en konsekvens af det faldende iPhone-salg. 

I sidste kvartal faldt iPhone-salget med 23 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år, og i hele 2016 ventes det, at Apple vil sælge 210 til 220 millioner iPhones, hvilket svarer til en salgstilbagegang på 8,6 procent sammenlignet med 2015, der var Apples bedste år nogensinde.

For Apple, der for nylig solgte sin iPhone nummer 1 milliard, er uden sammenligning Hon Hais vigtigste kunde, og det vurderes at omkring halvdelen af virksomheden omsætning kommer fra Apple.

Og for få måneder siden reporterede den japanske fiansmedie Nikkei, at Hon Hais bestyrelseformand Terry Gou i en intern orientering til medarbejderne meddelte, at virksomheden forventer at være ramt af en svag efterspørgsel på iPhones frem til den første del af 2017.

Læs også: Springer de ansatte stadig ud fra taget hos Foxconn?

Sender chokbøgler gennem leverandør-netværket
Hon Hai er dog langt fra den eneste virksomhed, der bliver ramt af det faldende iPhone-salg. Det er noget, der sender chokbølger hele vejen ned gennem Apples leverandør-netværk.

Ifølge det amerikanske investerings-medie The Motley Fool er en lang række centrale iPhone-leverandør allerede blevet ramt af det faldende iPhone-salg i 2016. 

Her i blandt Skyworks Solutions, der leverer netværkschips til iPhone, InvenSense, som er leverandør af bevægelsessensor-chips til iPhonen, og Cirrus Logic, der leverer lydchips til iPhonen. 

De to sidstenævnte virksomheder får henholdsvis 40 procent og 67 procent af deres omsætning fra Apple, hvilket viser, hvor risikofyldt tilværelsen som Apple-leverandør kan være.

Læs også: Apple drosler ned for iPhone-produktionen - usolgte telefoner hober sig op på lagrene

Ekstrem usikkerhed
For på den ene side er det en guldrandet forretning, der kan katapultere virksomheders omsætning op i stratosfæren. På den anden side kan det også være forbundet med ekstrem stor volatilitet. 

Det kan Lin Chien-Nan, der er direktør for den tidligere iPhone-leverandør Wintek, bevidne.

Wintek var i en periode storleverandør af touch-moduler til iPhonen, men da Apple for få år siden valgte at skift til en ny touch-teknologi blev Winktek så hårdt presset på omsætningen, at virksomheden i en periode har vaklet på randen af et kollaps. 

"Der er ingen konkret kontrakt mellem leverandørerne og Apple. Apple underskriver aldrig en kontrakt med faste priser og garanterede ordre," sige Lin Chien-Nan til det japanske finansmedie Nikkei.

Her forklarer han desuden, at Apple konsekvent "over booker" sin bestillinger hos leverandørerne. 

En praksis der er uproblematisk for leverandørerne, så længe efterspørgslen er stor, men i perioder med svag efterspørgsel betyder det, at Apple hurtigt kan korrigere sine leverancer, hvilket kan ramme leverandørerne særdeles hårdt.

Læs også: Derfor har iPhone-salget ramt muren - og sådan kommer Apple tilbage på vækstsporet Apple tror på fortsat innovation
To-tredjedele af Apples omsætning kommer i dag fra iPhonen, og derfor er der fra omverden et stort pres på Apple for at levere nyskabelser og nye innovationer, der kan bringe vækst tilbage i iPhone-salget og dermed skabe værdi til Apples aktionærer og leverandører.

I et helt nyt interview med den amerikanske avis Washington Post afviser Apples administrerende direktør Tim Cook dog, at et mættet smartphone-marked er et problem for Apple.

"Tværtimod betragter jeg det som priviligium," siger han om det at producere et produkt på et marked, der ifølge ham er så stort, at det med tiden vil omfavne hele verdens befolkning.

Cook slår samtidig fast, at der ifølge ham stadigvæk er plads til yderligere innovation på smartphonemarkedet, hvor han har store forventninger til udviklingen indenfor kunstig intelligents.

"Kunstig intelligents vil kun gøre det her produkt endnu mere essientielt for dig. Det vil betyde, at det vil blive en endnu bedre assistent for dig, end det er tilfældet i i dag," siger han.

Nye iPhone på vej
Det ventes at Apple vil lancere den næste generation af iPhonen til en event, der ifølge det amerikanske Bloomberg formodentligt vil blive afviklet den 7. september. 

Meget tyder dog på, at den næste iPhone ikke vil byde på markante nyheder. Til gengæld ventes det, at Apple i 2017, hvor iPhonen har 10 års jubilæum, vil lancere en markant opgradering med et helt nyt design. 

Læs mere: 

Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant

Apple er på vej med ny Macbook Pro - kan blive den største nyhed i fire år



Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Optimér netværket til håndtering af hybrid- og multicloud infrastruktur
I januar 2020 konstaterede Gartner, at cloudcomputing var blevet ”The New Normal” – og op gennem året gjorde Covid-19 det endda helt essentielt at være i stand til at drifte infrastrukturen helt eller delvist fra skyen. Situationen har tvunget virksomheder til hastigt at omstille eller gentænke deres driftsstrategi, og hybride infrastrukturmodeller er nu mere udbredte end nogensinde før. Men mange har også været nødt til at erkende, at den stigende kompleksitet – i særdeleshed på det netværks- og sikkerhedsbaserede felt – stiller helt nye krav til de organisationer, der anvender dem. Denne hvidbog går i dybden med nogle af de mest udbredte udfordringer, som disse transformationsscenarier stiller din organisation overfor. Den giver et solidt bud på, hvordan en netværkshub baseret på Interxion-teknologi gør det muligt at gentænke og optimere netværksinfrastrukturen. Særligt med henblik på at optimere den til at kunne håndtere en hybrid- eller multicloudbaseret infrastruktur.