Nemlig.com åbner i Østjylland på fredag: "Med tiden vil vi dække langt størstedelen af Danmark"

Interview: Det danske online-supermarked Nemlig.com åbner nu i Jylland. Med tiden skal de fleste danskere kunne bruge supermarkeds-tjenesten, lyder det fra direktøren, som har store ekspansionsplaner.

Det danske internetsupermarked Nemlig.com har hidtil udelukkende været et københavnsk fænomen, men senere på ugen går supermarkedet ind på det jyske marked.

Det sker på fredag, hvor kunder fra østjyske byer som Aarhus, Randers, Horsens og Silkeborg for første gang kan få leveret dagligvarer direkte til hoveddøren fra Nemlig.com.

Ifølge Nemlig.coms stifter og administrerende direktør, Stefan Plenge, er det ambitionen, at net-supermarkedet i løbet af de kommende år skal dække størstedelen af landet.

"Vi skal nå så langt ud som overhovedet muligt, og det er ambitionen, at vi med tiden kommer til at dække langt størstedelen af Danmark. Den præcise dækningsprocent tør jeg ikke spå om, men det skulle gerne blive sådan, at langt de fleste danskere kan få leveret dagligvarer via Nemlig.com," siger han.

Den jysk ekspansion betyder ifølge Nemlig.com, at det danske net-supermarked nu kan bringe ud til i alt 2,6 millioner danskere.

Læs også: Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb

Kan også vokse i mindre byer
Indtil videre har Nemlig.com valgt at indføre sin tjeneste i storbyområder med en høj befolkningstæthed.

Men ifølge Stefan Plenge kan det også give mening for Nemlig.com at bringe ud i områder med lavere befolkningstæthed.

"Rentabiliteten afhænger for os af efterspørgslen, og derfor kan områder med en lavere befolkningstæthed godt være rentable, hvis altså bare efterspørgslen er tilstrækkelig stor," siger han

Stefan Plenge forklarer, at de områder i Østjylland, hvor Nemlig.com nu åbner, er områder, hvor virksomheden forudser en særlig stor efterspørgsel.

"Gennem tiden har vi fået mange henvendelser fra østjyske kunder, der er interesserede i at få bragt varerne ud," siger han.

Selv om virksomheden hedder Nemlig.com og ikke .dk, slår Stefan Plenge dog fast, at der ikke er aktuelle planer om at ekspandere uden for landets grænser.

"Vi har lige nu 100 procent fokus på det danske marked, hvor der stadigvæk er store vækstmuligheder. Det er ikke utænkeligt, at vi en gang ude i fremtiden vil kigge uden for Danmarks grænser, men den tid den glæde," siger han. Ekspansion giver røde tal
I det senest afsluttede årsregnskab leverede Nemlig.com et underskud på 93 millioner kroner, og de kommende år vil formodentligt også byde på røde tal bundlinjen.

For ifølge Stefan Plenge er de røde tal en direkte og nøje kalkuleret konsekvens af en offensiv vækststrategi, der blandt andet betyder, at det danske net-supermarked i løbet af relativ kort tid skal udbredes til så mange danskere som muligt.

"Hos Nemlig.com tror vi så meget på markedet for dagligvarehandel på nettet, at vi i øjeblikket foretager store investeringer, der er større end firmaets aktuelle størrelse berettiger til, og som derfor først tjener sig hjem om nogle år. Vi kunne godt vælge at bremse vores investeringer nu, og dermed gøre vores forretning rentabel relativ hurtig. Men det tror jeg ikke er den rette vej netop nu," siger han

Hvor lang tid kommer der til at gå, før Nemlig.com får sorte tal på bundlinjen?

"Jeg vil nødigt sætte et antal år på, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Nemlig.com bliver profitabel," siger han.

Læs også: Coop-direktør om ny online-butik: "Det bliver svært at tjene penge, så det er et sats på fremtiden"

Investeringer i it og logistik
For at gøre ekspansionen i Østjylland mulig, har det ifølge Stefan Plenge været nødvendigt at foretage store investeringer i både logistik og it.

Eksempelvis har Nemlig.com tidligere på året åbnet et helt nyt logistikcenter på 36.000 kvadratmeter i Brøndby på den københavnske vestegn.

"Samtidig har vi investeret i et helt nyt it-system, der skal styre hele vores logistik, og sammen med det nye logistikcenter betyder det, at vi kan øge vores volumen betragteligt i løbet af de kommende år," siger han.

Det nye logistikcenter bliver ifølge Steffan Plenge udgangspunkt for Nemlig.com-bestillinger fra hele landet.

Han forklarer, at også ordrer fra Østjylland bliver modtaget og pakket i det nye logistikcenter, hvorefter de bliver transporteret videre til et østjysk omlastningscenter.

Her bliver ordrerne fordelt i mindre varevogne, der kører dem det sidste stykke ud til kundens hoveddør.

Læs også:
"Jo mere jeg ved om dig, jo bedre kan jeg sikre, at det er de rigtige varer, som du bliver præsenteret for"

Nemlig.com: Derfor er Coops nye netbutik en fordel for os

Coop klar med stor net-satsning: Nu begynder den store dagligvare-krig på nettet



Computerworld
Sikkerhedshul i sundhed.dk gør det let at snyde med coronapas
Et hul i sikkerheden hos sundhed.dk åbner op for, at coronapas-ejere kan ændre på de svar, der står i passet. Men det er dokumentfalsk, advarer sundhed.dks direktør.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Infrastruktur: Byg et velfungerende Data Estate i otte trin
Mange virksomheder trækker på så mange og righoldige datakilder, at det bliver stadig sværere at holde rede på alle de informationer, man har. Samtidig lever et traditionelt data warehouse sjældent op til hverken de aktuelle eller – i særdeleshed – fremtidige krav fra forretningen. Løsningen er at udvide til en egentlig Data Estate; et stykke kritisk infrastruktur som gør det muligt at opbevare, organisere, konsolidere og analysere organisationens samlede datamængde. Denne hvidbog giver et samlet billede af, hvordan man gennem otte trin bevæger sig mod at implementere og drage nytte af en Data Estate. Samt hvordan du prioriterer indsatsen, så den giver størst værdi for forretningen.